Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Sähköinen terveysasiointi toimii hienosti, vakuuttavat omasta kokemuksesta Kukkamäet

Istumme valkeakoskelaisen omakotitalon kesähuoneessa ja Marjatta Kukkamäki , 76, avaa läppärin. Hän on suostunut näyttämään, miten helppoa on ottaa yhteys terveyskeskukseen sähköisesti. –Mahdollisuus tähän oli ollut vasta muutaman päivän, kun päätin kokeilla. Olin kuullut ystävältä, että hänenkin asiointinsa sujui hyvin. Kukkamäki sai olkapäänsä kipeäksi jo viime syksynä, mutta kuvitteli ensin, että saa sen pikkuhiljaa kuntoon itse. Vaiva jatkui ja jatkui. –Oli tiistaipäivä, kun täytin koneella vastaukset kysymyksiin. Jo iltapäivästä tuli tieto, että minulla oli seuraavana maanantaina lääkäri. Lääkäri sitten sanoi, että tarvitsen fysioterapiaa ja kysyi, haluanko mennä yksityiselle vai käykö julkisen puolen fysioterapeutti. Kahden viikon päästä Kukkamäki sai ensimmäisen ajan fysioterapeutille. Sieltä tulivat hyvät ohjeet jumppaliikkeisiin ja venytyksiin. Rouva teki monta kertaa päivässä, mitä oli neuvottu. Fysioterapiakäyntejä tuli vielä kaksi lisää. Nyt heinäkuun alkupuolella olkapää on kunnossa ja rouva tyytyväinen. –Minä olen jakanut tätä ilosanomaa, hän sanoo. Ilosanoma on tavoittanut myös aviomiehen Seppo Kukkamäen , 77. Seppo päätti mennä käymään, ja kuinka kävikään Samoihin aikoihin kun rouva hoiteli olkapään hoitoasiansa alulle sähköisesti, myös puolisolla oli terveyshuoli. Tämä ilmoitti, että hän lähtee mieluummin käymään terveysasemalla paikan päällä ja saa sieltä ajan. –Pakitin pois, kun oli sattumalta ruuhkaa. Siinä vaiheessa vaimo sai houkuteltua miehensäkin koneen ääreen, ja asiat lähtivät rullaamaan. Lääkäriin hän pääsi mielestään kohtuullisen nopeasti. –Nyt tarkistellaan sellaisia asioita, mitä muutoin ei olisi tarkistettu, pari päivää sitten myös kuvauksissa käynyt Seppo Kukkamäki sanoo. Marjatta Kukkamäki laskee "mainostaneensa" sujuvaa sähköistä asiointia ainakin kuudelle valkeakoskelaiselle. Pariskunta on muun muassa Kyläpaikka-yhdistyksen aktiiveja, joten forumia riittää. Marjatta Kukkamäki on kuullut joidenkin tuskailevan sitä, että kone kyselee asiat niin tarkasti. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kokeilemme, mitä se utelee, kun koneelle kertoo olkapään olevan kipeä. Se pyytää valitsemaan oireen 21 vaihtoehdon joukosta. Lisäksi kone pyytää rastittamaan oireet muualla sekä yleisoireet, kuten kuume, yleisvoinnin lasku tai väsymys. Vielä se kysyy, onko asioijalla vielä jokin koneen tarjoamista oireista ja mitkä oireet kuvaavat hänen tilaansa. –Jos lääkäri esimerkiksi ei muistaisi paikan päällä kysyä, puutuvatko sormet, tässä näen sen kysymyksen ja tulen vastanneeksi, Marjatta Kukkamäki sanoo. Nuoret aikuiset löysivät palvelun, mutta käyttäjiä on eri-ikäisiä Sähköinen asiointipalvelu on ollut Valkeakoskella tarjolla kolme kuukautta. Avosairaanhoidon osastonhoitaja Elina Kontiainen Valkeakosken terveyskeskuksesta kertoo, että yli 65-vuotiaiden käyttäjien osuus yli 500 yhteydenotosta on ollut 15,6 prosenttia. Suurin yksittäinen käyttäjäryhmä ovat olleet 20-29-vuotiaat, joita on ollut lähes joka neljäs. Palaute palvelusta on ollut hyvää. –Tätä on toivottu. Asioida voi 24/7 silloin, kun itselle sopii eikä tarvitse odotella puhelinlinjoilla. Marjatta Kukkamäki kiitteli vastaanotolla käydessään uutta yhteydenottotapaa. –Siellä sanottiin, että palvelussa on ajateltu etenkin työikäisiä, jotka eivät voi roikkua puhelimessa tai pääse jonottamaan. Hyvin tämä sopii tällaisille eläkeläisillekin, hän sanoo. Elina Kontiainen korostaa, että lääkärinvastaanotolle pääsy perustuu terveydenhuoltolain mukaiseen hoidon tarpeen arviointiin, joka määrittelee hoidon kiireellisyyden. Sähköisen asioinnin valitseminen ei siis sinänsä nopeuta pääsyä hoitoon.