Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Palvelu kellon ympäri miellyttää myös eläkeläistä

Valkeakoskella on kolmen kuukauden ajan ollut käytössä terveydenhuollon sähköinen asiointipalvelu. Uuden palvelun tarkoituksena on, että Valkeakosken terveyskeskuksen, fysioterapian, suun terveydenhuollon, neuvoloiden ja opiskelijaterveydenhuollon asiakkaat voivat hoitaa yleisimmät terveyspalveluiden asiansa verkossa. Kolmessa kuukaudessa käyttäjiä on ollut yli 500. Kokemukset ovat hyviä, sekä terveyspalvelujen henkilökunnan että lehden haastattelemien kuntalaisten mukaan. Myös toimittajamme kokeili järjestelmää ja totesi sen toimivaksi. Valkeakosken terveyskeskuksesta kerrotaan, että eniten yhteydenottoja verkon kautta on tullut sairauden tai vamman vuoksi. Seuraavaksi eniten on otettu yhteyttä ajanvarausasioissa tai vastaanottoajan peruuttamisessa. Palvelun kautta yhteyttä ottaneille luvataan vastaus kahden arkipäivän sisällä. Käytännössä vastaus on pystytty nyt antamaan jo saman päivän aikana. Sähköiset palvelut lisääntyvät kaikilla yhteiskunnan aloilla, ja niissä on paljon hyviä puolia. Erityisesti työssäkäyviä miellyttää se, että palvelu pelaa kellon ympäri. Tosin myös lehden haastattelemat eläkeläiset ovat tähän tyytyväisiä. Terveyskeskuksesta muistutetaan, että lääkärille pääsyn nopeuteen sähköinen yhteydenotto ei vaikuta. Lääkärin vastaanotolle pääsy perustuu terveydenhuoltolain mukaiseen hoidon tarpeen arviointiin. Se on edelleen peruste, joka määrittelee hoidon kiireellisyyden.