Pirkanmaan hyvinvointialue näyttää epäonnistuneen melko keskeisen asian viestinnässä – nimittäin siinä, miten ihmiset saavat puhelimella yhteyden omiin terveyspalveluihinsa. Hyvinvointialueen budjetiksi on tälle vuodelle arvioitu 2,6 miljardia euroa. Näin valtavan organisaation tiedottaminen ei voi perustua siihen, että ystävälliset yksittäiset ihmiset vapaa-ajallaan välittävät puhelinnumeroita sosiaalisessa mediassa. Näin kuitenkin tapahtuu Valkeakoskellakin harva se päivä.
Hätäkeskukseen soittaminen on asia erikseen, vaan kyllä silloinkin on tosi kyseessä ja todellinen asia selvitettävänä, kun täytyy saada yhteys hoitajaan tai lääkäriin.
Käynnistymisvaikeuksia saattoi tietenkin odottaa, mutta kauanko käynnistymisvaihe kestää? Kohta on mennyt kaksi kuukautta, ja puhelinnumerot näyttävät olevan edelleen hukassa. Asia kävi ilmi heti alkumetreillä, eikä se ole ilmeisesti vieläkään ratkennut. On selvää, että viime vuoden loppu ja tämän vuoden alku ovat odotettavasti olleet hyvinvointialueella yhtä hässäkkää. Tärkeintä tietenkin on, että sairaanhoito ja terveydenhoito pysyvät raiteilla siirtymäajan yli eikä henkiä ole vaarassa. Tärkeää on myös se, että massiivisen työnantajan kaikki 18 000 työntekijää saavat palkkaansa.
Ei kuitenkaan saa ylenkatsoa sen epävarman lapsiperheen vanhemman tai hämmentyneen vanhuksen hätää, joka tarvitsisi vastauksia omassa tilanteessaan – Eikä löydä edes numeroa, mistä sitä kysyä.
Kirjoittaja on Valkeakosken Sanomien päätoimittaja