Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

"Hallituksen koronatuet jatkoivat surkuhupaisaa erehdysten sarjaa. Entä seuraavaksi?”

Eipä tarvitse kummoinenkaan poikkeustilanne olla yhteiskunnassa, kun haaskalinnut pölähtävät paikalle. Miljoonat pestään kunnolla, pelkkä pesukone ei riitä. Satoja tuhansia upotetaan loistoautoihin ja prameillaan niillä. Ilo ei kauan kestänyt, mutta rahoja tuskin saadaan takaisin entistä puhtaampina. Valtiota ja kuntia kun voi hätätilanteissa huijata lähes seurauksitta. Toinen moraalia vailla oleva kosahdus oli Business Finlandin rahanjako. Siinä kavereillekin myönnettiin suuria summia niin sanottua kehitysrahaa. Koronatukia myönnettiin nollaliikevaihdon perusteella kuin myös raharikkaille yrityksille. Suomen hallituksen mokailujen luulisi jo riittävän. Joka käänteessä ministerit levittelevät käsiään ja siirtävät vastuuta muille osapuolille. Ensin sotkettiin tiedotusta, sitten tulivat maskikaupat. Koronatuet jatkoivat surkuhupaisaa erehdysten sarjaa. Entä seuraavaksi? Tukia on suuntautunut mitä oudoimmille yrityksille. Esimerkiksi monet kirjanpitotoimistot ovat saaneet koronatukea. Miksi? Kaikilla tuilla pitäisi olla oikeakin tarkoitus, ei pelkkä ahneus. Tukien käytöstä pitäisi tehdä myös selkeä raportti jälkikäteen. Esimerkiksi Akaassa sai yksi suurimmista yrityksistä 100 000 euroa tukea, Valkeakoskella puolestaan jalkapallojoukkue. Kun hallituksella ei alun alkaenkaan ollut käytössä kriisiajan välineitä, voi vain siunailla, että onneksi kriisi on terveydenhoidollinen. Entä kun tapahtuu laajamittainen katastrofi? Siitäkin saatiin makua viikonloppuna. Telian verkkoyhteydet lakkasivat toimimasta, samaten niiden varajärjestelmät. Pian voidaan olla sellaisessa tilanteessa, että mitkään yhteydet eivät toimi. Siihen saattavat vaikuttaa aivan pienetkin asiat, suurista puhumattakaan. Tietoliikennelinjat on helppo ajaa alas. Suomessa on hyväuskoisesti luotettu, ettei mitään tapahdu. Varmuusvarastot ovat vaillinaisia tai käyttökelvottomia. Kun 1970-luvulla VR poisti käytöstä höyryveturit, nekin varmuusvarastoitiin valtion säilytyspaikkoihin. Nekin varastot sitten tyhjennettiin ja veturit romutettiin. Laajassa kriisitilanteessa ne olisivat olleet käyttökelpoisia, halkoja kun polttoaineeksi löytyy hätätilassa vaikka radan vierestä. Sen sijaan sähköllä toimivat vetojuhdat pysyisivät hiljaa paikallaan. Kirjoittaja on akaalainen free-toimittaja