Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Yhdessä viikossa parempaan uneen: yksi selkeä päätös voi lisätä unen määrää ja vähentää väsymystä

Jokainen unestaan kiinnostunut ja huolestunut on varmasti jo kuullut neuvon siitä, että ruutuaikaa olisi vähennettävä. Tuore tutkimus tukee tätä väitettä. Tutkimuksessa rajoitettiin teini-ikäisten ruutuaikaa yhden viikon ajan. Vaikutukset olivat tutkijoiden mukaan merkittävät. Tällä yksinkertaisella rajoituksella teinien unenlaatu parani ja unen määrä kasvoi. Teinien tunne päiväväsymyksestä väheni. Heidän mielialansa ja keskittymiskykynsä kohentuivat. Ruutuajan vähentäminen tarkoitti, että teinit saivat viettää normaalia vähemmän illalla aikaa puhelimensa, tablettien tai tietokoneiden ruudun äärellä tai että he käyttivät ruudun ääressä aina sinistä valoa suodattavia laseja. Tutkimus esiteltiin eurooppalaisten endokrinologien ECE 2019 -kongressissa Lyonissa. Älypuheliminen, tablettien ja tietokoneiden säteilemä sininen valo sekoittaa sisäistä kelloamme ja melatoniinin tuotantoa, jolloin unen määrä vähenee ja laatu heikentyy. Laadukkaan unen puute voi saada aikaa lihomista ja kasvattaa riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä sydänsairauksiin. Tutkimuksessa havaittiin, että ne nuoret, jotka viettivät päivässä enemmän kuin neljä tuntia sinistä valoa syytävän ruudun ääressä, menivät noin puoli tuntia myöhemmin nukkumaan kuin ne nuoret, jotka viettivät ruudun äärellä vähemmän aikaa kuin yhden tunnin päivässä. Nämä vähemmän nukkuvat nuoret myös heräilivät keskimääräistä useammin. Kun teineiltä rajoitettiin altistumista siniselle valolle joko ruutuaikaa karsimalla tai niin, että teinit käyttivät ruudun äärellä sinistä valoa suodattavia laseja, se näkyi nukkumisessa. Jo viikossa teinit saatiin nukkumaan enemmän kuin ennen. Väsymysoireet vähenivät jo viikon kuurilla.