Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Tekemällä tehty hyvä mieli: Pyrin pitämään päivät mahdollisimman samanlaisena kuin arjen ennen koronaa

Olen viettänyt viimeiset 54 päivää melko tiiviisti neljän seinän sisällä muutamaa kauppareissua ja pihapiirin happihyppelyä lukuun ottamatta. Normaalioloissa olisin menettänyt hermoni näin rajatussa elinympäristössä nopeasti. Myös tässä viime kuukausien tilanteessa olen ajoittain turhautunut sisätiloihin, vähäisiin virikkeisiin ja jatkuviin korona-uutisiin. Sosiaalinen media banaanileipä-resepteineen ja treenihaasteineen luo välillä suunnatonta painetta. Pitäisi olla nyt vähintään maalari. Toisen ihmisen jatkuva läsnäolokin ärsyttää. Olen silti onnistunut säilyttämään mielenterveyteni. Olen jo aiemminkin tiennyt luonteenlaatuni vaativan rutiineja ja rakennetta päiviin, jotten jämähdä yksin masentuneen mieleni syövereihin. Vuoden alussa aloittamani terapiaprosessi on selkiyttänyt tätä tarvetta entisestään. Masentuneena en jaksa olla aktiivinen. Kun on vaikea tuntea mielihyvää elämästä, passiivisuuteni lisääntyy. Tekemättömyys ja vetäytyminen laskevat mielialaani entisestään, mutta minulle mielekkäin toiminnoin päiviin luodut raamit taasen piristävät mieltä. Pienetkin ponnistelut ja normaalit tekemiset ovat muuttaneet ajatteluani positiivisempaan suuntaan jo niin valtavasti, etten ole saanut ahdistuskohtausta kertaakaan eristykseni aikana. Pyrin pitämään päivät mahdollisimman samanlaisena kuin arjen ennen koronaa. Pyrin pitämään päivät mahdollisimman samanlaisena kuin arjen ennen koronaa. Tietyt, päivittäin jämptisti samoihin aikoihin, suoritettavat toiminnot luovat sopivan rytmin, jossa en tunne tylsyyttä tai musertavaa ahdistusta. Herään aikaisin aamulla samaan aikaan kuin aina ennenkin saadakseni nauttia päivän hiljaisista ensitunneista yksin. Juon kuumaa vettä ja joogaan kehoni hereille. Terveellinen aamupala nautitaan hitaasti pöydässä enkä saa lukea koronauutisia enää tämän jälkeen. Tunnit ennen lounasta omistetaan työtehtäville ja urakehitykselle. Lounaan jälkeen saa rentoutua päiväunilla eikä sen jälkeen loppupäivälle ole enää tavoitteellisia suunnitelmia. Myöhään iltapäivästä on välipalan aika ja ennen myöhäistä illallista treenaan tunnin pari ilmaisten nettivideoiden avulla. Illalla kännykät laitetaan pois ajoissa. Kotiruoka, uni ja liikunta ovat erityisen tärkeitä. Vapaaksi jääneen ajan saan käyttää mieleni mukaan, oli se sitten sohvalla Netflixiä tuijottaen tai tauluja maalaten. Ja joka päivä herään ja menen nukkumaan tyytyväisenä. Kirjoittaja toivoo suoriutuvansa normaalista tulevaisuudesta samalla rutiinilla