Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Kouluverkkoratkaisulla Sääksmäki ja Tarttila näivetetään lapsielinvoimaltaan alas, sanoo Ulla Konkarikoski

MIELIPIDE Vuonna 2006 etsimme tonttia, jossa on omaa järvenrantaa. Kävimme katsomassa muun muassa tonttia Lempäälän Pyhällössä, jossa vuori peitti ilta-auringon. Painossa sijainnut tontti sai meidät molemmat nyökyttelemään ja näin matkamme koskilaisiksi veronmaksajiksi alkoi. Mikä sai meidät katselemaan Koskia sillä silmällä? 1) Luonnon ja veden läheisyys: Nämä ovat edelleen kaupunkimme valttikortteja, jos niitä halutaan tänne tulijoille avata. 2) Hyvät palvelut: Täällä oli ja on paljon hyviä palveluntarjoajia edelleen! 3) Lasten koulut, päiväkodit ja harrastusmahdollisuudet: vaikka lapset olivat vasta pilke silmäkulmassa, vaikutti se myös. Lisäksi sellainen etäisyys palveluihin, jossa kulkeminen ei ole mahdottomuus. 4) Sijainti Tampereen eteläpuolella: monet työmatkamme suuntautuivat jo tuolloin Helsinkiin. Valkeakoski on hyvä tukikohta Nyt olemme lapsiperhe, jossa isä käy normiaikana lähes päivittäin Helsingissä töissä. Pojat ovat nauttineet erinomaisesta varhaiskasvatuksesta ja kouluista – vaikkakin he ovat lähes koko alakouluun olleet väistötiloissa. Pidän Valkeakoskea edelleen erittäin hyvänä tukikohtana, vaikka nykytyöt kuljettavatkin minua ympäri Suomen. Tästä "ylöspäin" olen noin 1½ tuntia lähempänä kuin pääkaupunkiseudun kollegat. Mielestäni voisimme erottautua Pirkanmaan kuntien joukosta sillä, että meillä on toimiva palveluverkosto myös väljemmin asumista haluaville. Tällä hetkellä, vaikka asumme melko lähellä Roukon koulua (alle 10 km), joinakin päivinä tekee tiukkaa tuo lakisääteinen 2½ tunnin maksimi koulumatka-ajoista. Kuormittavat matkat Tuntuu siis kouluverkkoehdotukset siltä, että Sääksmäki ja Tarttila näivetetään lapsielinvoimaltaan alas. Ajatellaanko sitä, että lapset jaksaisivat koulupäivän ja -matkan jälkeen tehdä läksynsä ja lähteä esimerkiksi harrastuksiin? Melkoiset pikalinjat tarvitaan, että lapset ehtivät ajoissa kouluun ja kotiin. Eteläpuolelle tarvitaan myös siellä suunnassa työssä käyville esimerkiksi päiväkoti ja alakoulu. Mekin kuljetimme ennen Vanhankylän aukeamista poikaamme Kärjenniemeen päikkyyn ja se mutka matkaan oli vielä siedettävä. Jos meidän olisi tarvinnut ensin ajaa vaikka Rauhalaan ja sitten takaisin samoja jälkiä Tampereelle, olisi se jo ollut kuormittavaa ja tuskin olisimme Koskiin jääneet. Nyt tämä tilanne uhkaa Sääksmäkeä ja Tarttilaa, seutuja, joissa olisi tilaa ja se luonto ja vesistökin lähellä. Ulla Konkarikoski, Painon kylästä