Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Valkeakosken Sanomien lukijat kommentoivat Nysse-kilpailutusta: ”Käsittämätöntä”, ”harmittaa aivan sikana”, ”erinomainen asia, jos hinnat laskevat”...

Valkeakosken Sanomien verkossa julkaistut uutiset ja mielipidekirjoitukset Valkeakosken joukkoliikenteen kilpailuttamisesta kirvoittivat lukijamme kommentoimaan aihetta ahkerasti. Iso joukko kommentoijista suri perinteisen valkeakoskelaisyrityksen kohtaloa: – Onneksi johtaja Ilpo Ojala kirjoitutti kirjan Valkeakosken Liikenteen historiasta vuodesta 1928 lähtien. Perheyhtiön menestystarina Ojalan onnikoista lähes sadan vuoden ajalta. Jälkipolville luettavaa entisajan autoista ja matkustamisesta. – Itseäni harmittaa aivan sikana eritoten paikallisen perheyrityksen vuoksi mutta myös Metsäkansan suunnan linja-autoliikenteen vuorot. – Voi, voi. Tämä on kyllä kerta kaikkiaan harmittava uutinen! Paikallisliikenteen ja julkisen liikenteen vahvana kannattajana ja käyttäjänä käyttäisin mielelläni tulevaisuudessakin Valkeakosken Liikenteen kyytejä! Kommentoijissa nousi myös huoli Valkeakosken yrityselämän ja työpaikkojen puolesta: – Käsittämätöntä, että paikallista toimintaa ja veroeurojen jäämistä kuntaan ei huomioida. Kokonaiskustannuksiin voi tietenkin laskea muutaman työntekijän työttömyysmaksut ja työttömyyden uhkan tuoman stressin ja sairauskierteet, nehän jää paikallisten harteille. – Miksi en ole yhtään yllättynyt? Mitäpä sitä paikallista suosimaan. Voisi jäädä vaikka muutama ropo kunnan kassaan. Eihän Valkeakoskella ole enää kohta mitään, ja tällä menolla ei varmasti. Nysset vaan. – Ei taas ole ajateltu paikallisesti... Voittaako kaupunki, kun paikallisen firman työntekijät jäävät ilman töitä... Tuo tarjouksen hintaero on naurettava verrattuna työllisyyskuluihin joita vieraan paikkakunnan yrityksen ottaminen ajamaan Valkeakoskelle aiheuttaa. Toivottavasti kaupunginhallituksella on selkärankaa kumota tällainen hölmö kilpailutus. – Näin sitä tapetaan yhteisöveroja vuosia maksanut paikallinen työnantaja ja saatellaan useita työllisiä kunnallisveronmaksajia, joko kortistoon tai muuttamaan pois paikkakunnalta työn perässä [––] Verokertymä pienenee ja rahat virtaavat Hämeenlinnaan. Valkeakosken työttömyys kasvaa ja työllistyminen vaikeutuu yrityksen lakkauttamisen takia. Eikä tämä ole hyvä indikaatio yritystonttien myyntiinkään. Valkeakoski ei tue paikallista. [––] Jotkut kommentoijat näkivät, että kyse on normaalista liiketoiminnan lakien liikkeestä: – Ymmärrän paikallisten yrittäjien tuskan aiheeseen, mutta näin se vaan menee. It´s economy, stupid -fraasia kun ei voi käyttää vain ja ainoastaan silloin, kun se sopii omiin tarkoitusperiin. – Kilpailutuksella on kilpailutuksen säännöt, turha siihen on moraalikorttia heittää. Aina joku tarjoaa halvemmalla. Valituksen lopputulos on sinänsä mielenkiintoinen nähdä. – Hankinnan arvo ylittää kirkkaasti EU:n kilpailutusrajan. Se on harmi juttu että paikallinen ei pärjää hinnalla, mutta kun kilpailutuksella ei voi suosia ketään. Jos suosii on edessä markkinaoikeus, korvaukset ja lopputulemana taas se halvin tarjoaja. Yksi kommentoija toivoi edullisemman hinnan lisäksi tulevalta Nysse-ajalta toimivampia aikatauluja: – Raha on tietysti rahaa, mutta bussimatkustamista rajoittaa toinen hintaakin rankempi asia, aikataulut. Jos joku keräisi kaikkien Suomessa toimivien bussilinjojen aikataulut samoihin kirjoihin ja kansiin ja rakentaisi niistä luotettavasti toimivan nettisovelluksen, moni henkilöauto voisi jäädä pihaan ja rautatietkin saisivat vakavasti otettavan kilpailija. Nyt vain kilpaillaan hinnoilla. Valtuutettu Mikko Franssilan (kok) mielipidekirjoitus, jossa hän vaati kilpailutuksen keskeyttämistä ja moitti yksityisautoilijoiden verovähennyksen alenemista, keräsi sekin kommentteja: – Elinkeinovapaus ei ehkä ole ihan niin suurta kuin Franssila esittää. Liikennöintiin tarvitaan lupa, eikä lääkäriksikään voi noin vain alkaa omalla päätöksellä. On totta, että halvimman kulkuneuvon mukaan myönnettävä matkakuluvähennys esimerkiksi Tampereelle omalla autolla kulkevalla pienenisi lipun halvetessa 880 euroa, mistä menetetty verohyöty tekee marginaalista riippuen noin 400–500 euroa vuodessa. Tässä ei sinänsä ole mitään uutta. Omalla autolla kulkevat ovat aina olleet lypsylehmiä. Lypsäjiä tulee aina vaan lisää ja entistä kovanäppisempiä vielä. – Lähtökohtaisesti on erinomainen asia jos hinnat laskevat. Se, että joillekin työmatkojen verovähennyksillä kikkailijoille tulee kalliimmaksi ei riitä perusteeksi hylätä tätä matkauudistusta. Jos kulkee omalla autolla, niin siitä saa oman auton mukaan verovähennyksen oli bussilippujen hinnat sitten mitä tahansa. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että ei voi bussia käyttää. [––] – Olen Franssilan kanssa samaa mieltä. Ero paikalliseen liikennöitsijään oli niin pieni, että se pitäisi huomioida työllisyydenkin kannalta. Taas näyttää häviävän työpaikkoja koskista. – Olen Mikon kanssa täysin samaa mieltä. Tässä syödään vahvasti lapsiperheiden päivittäisestä ajasta ja tärkeimmistä tuista. Ne perheet on myös niitä, joita tänne viime vuosina on saatu houkuteltua, ja jotka pitävät kaupungin asuttavana. Käytännön vaihtoehtoina olisi pitkittää työpäivää, jos se perhehoidollisista tai muista syistä olisi edes mahdollista tai kaivaa omaa kukkaroa verovähennysoikeuksien leikkaantumisen kautta. Näistä valitsisin jälkimmäisen koska ensimmäinen on käytännön mahdottomuus mm. lasten harrastusten vuoksi. [––] Kommenttien joukossa oli myös kilpailutusta ja Nysseen siirtymistä puoltavia puheenvuoroja: – Itse olen autoton ja aikanaan nimenomaan juuri huonojen sekä kalliiden julkisten yhteyksien vuoksi Valkeakoskelta Tampereelle muuttanut. Nysseen liittyminen ja bussiliikenteen kilpailuttaminen on tätä päivää ja kaikissa Tampereen ympäryskunnissa ollaan toimittu samalla tavalla. Nykyisellään Valkeakosken ja Tampereen välinen liikenne ei vuorotarjontansa eikä etenkään kalliin hintansa puolesta houkuttele autottomia muuttamaan Valkeakoskelle tai käymään paikkakunnalla töissä tai opiskelemassa. Nysseen liittymällä Valkeakoski nostaa houkuttelevuuttaan asuin-, opiskelu- ja työssäkäyntipaikkana osana Tampereen kaupunkiseutua myös niille kenellä ei ole autoa käytössään. Tämän vuoksi pidän erittäin lyhytnäköisenä valkeakoskelaisten kritiikkiä kilpailutusta ja Nysse-liikennettä kohtaan. – Valkeakoski tarvitsee uusia valkeakoskelaisia. Kilpailukyky parantuu oleellisesti Nyssen (TKL) yhteyksien myötä oleellisesti. – Tällä hetkellä yksi työllistymisen este työttömälle on linja-automatkan lipun kalleus. Näin väitän ja ihan päivittäin tästä työni puolesta keskustelen. Nyssen tulon myötä kk-lipun ja kertamaksun hinta tulisi oleellisesti alemmaksi nykyisestä. Tätä moni meistä on odottanut, kun Nyssen myötä on toivoa kohtuullisen hintaisesta bussimatkasta Tampereelle.