Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Keväällä Business Finlandilta 10 000 euron tuen saanut yrittäjäpari päätyi vahingossa Tarttilaan – Nyt arjessa yhdistyy maaseutuasuminen ja kaupungin vilske

Sääksmäellä, Tarttilan maaseudulla asuvat Ronja Honko ja Toni Honko elävät vanhassa, 1930-luvun hirsitalossa, viljelevät yrttejä omassa puutarhassaan ja hakevat tuoreet kananmunat ja juustot naapurissa sijaitsevalta tilalta. Idyllinen elämä on vastapainoa kaupungin sykkeeseen sijoittuvaan työhön. Pari omistaa Lifestyle Media Oy -nimellä toimivan ravintola- ja matkailualan viestintäyrityksen, jossa isossa roolissa on kaupungin huveja ja herkkuja esittelevä Kohokohdat -nettisivusto. Vaikka yrityksen tavoitteena on kerätä kaikki Pirkanmaan kohokohdat ja jonkin verran myös Helsingin, on pääpaino kuitenkin Tampereella, jossa Hongot asuivat itse pitkään ennen Valkeakoskelle muuttoa. – Siihen loppui meidän cityelämämme. Maalle muutto muutti paljon myös työn luonnetta, Toni Honko sanoo. Suurimmaksi osaksi kotoaan käsin työskentelevä pari ajaa nykyisin pari kertaa viikossa Tampereelle. Siellä Hongot vierailevat yleensä samalla reissulla useammassa ravintolassa, joita sitten markkinoivat nettisivuillaan. – Ei haittaa, vaikka työmatka on nykyään vähän pidempi. Kaupungin hulinasta on aina mukava palata kotiin maaseudun rauhaan, Ronja Honko kertoo. Yritys syntyi yhdessä Ronja Honko on kotoisin Tarttilasta, missä hän asui lapsuutensa lähellä nykyistä kotiaan. Tampereelle hän muutti aikoinaan ilmaisutaitolukion perässä. Toniin Ronja tutustui myöhemmin yökerhossa, kun molemmat opiskelivat Tampereen yliopistossa. Pian parin tutustumisen jälkeen kunnallistaloutta opiskellut Toni Honko innostui Visit Tampereen toiminnasta ja sai sitä kautta idean oman huvioppaan perustamisesta. Koulukaverit opettivat Tonille, miten kotisivuja tehdään ja niin syntyi Huviopas Tampere vuonna 2001. Ronja lähti aluksi mukaan ikään kuina auttavana kätenä, mutta innostui itsekin toiminnasta, jossa sai valokuvata ja kirjoittaa. Yritystoiminnan salat Hongot joutuivat opettelemaan itse alusta asti. Hongot myivät Huvioppaan liiketoiminnan vuonna 2008 Fonectalle, jonka alaisuudessa he työskentelivät sen jälkeen muutaman vuoden. Myöhemmin, vuonna 2013 pari halusi palata yrittäjiksi ja perusti uuden sivuston, jonka nimeksi tuli Kohokohdat. Valkeakoskelle pari päätyi muuttamaan ikään kuin vahingossa, kun he jäivät Tampereella hetkellisesti vaille kotia. Ronja Honko ja Toni Honko päätyivät muuttamaan väliaikaisesti Tarttilaan Ronjan vanhempien omistamaan vanhaan hirsitaloon. Väliaikainen ratkaisu muuttui lopulta pysyväksi, kun pari huomasi viihtyvänsä maaseudulla ja osti talon itselleen. – En koskaan ajatellut muuttavani takaisin Tarttilaan. Toni jopa aikoinaan uhosi, ettei ikinä muuttaisi maalle, Ronja Honko kertoo nauraen. Honkojen kotitalo on toiminut aikoinaan muun muassa kahvilana, sekatavarakauppana ja lastenkotina. Rakennus toimi postitalona vielä Ronjan ollessa lapsi. Vaikka taloa on remontoitu paljon, ei sen ulkonäkö ole muuttunut vuosien saatossa paljoakaan. – Halusimme säilyttää talon tarinan ja vanhan hengen. Hengittävä hirsitalo on myös loistava kasvupaikka huonekasveille, joihin olen hurahtanut. Omistan tällä hetkellä laskujeni mukaan yli 350 huonekasvia, Ronja paljastaa. Yritykselle 10 000 euron tukiraha Perheyrityksen toimenkuvaan kuuluu Kohokohdat -kotisivujen päivittämisen lisäksi muun muassa kuvauksien, lehdistötiedotteiden ja kotisivujen tekemistä. Toiminta pyörii vahvasti ruuan ympärillä, johon molemmat suhtautuvat varsin intohimoisesti. – Ronja on meistä ehdottomasti se kulinaristi, mutta kyllä minutkin hyvä ruoka ja juoma saa aina välillä hiljaiseksi, Toni Honko sanoo. Pari kertoo innostuksen ravintola-alan markkinointiin ja viestintään lähteneen aikoinaan Tampereen ravintoloitsijoiden intohimoisesta asennoitumisesta työhönsä. Hongoille itselleen ekologisuus ja lähituotanto ovat tärkeitä arvoja, jotka näkyvät myös heidän päivittäisessä työssään. – Haluamme tuoda vahvemmin esille kotimaisia ruokia sekä paikallisia perinneruokia. Pyrimme myös aina tuomaan näkyväksi sen, mistä raaka-aineet tulevat. Olemme käyneet muun muassa lähikalastajan kanssa kokeilemassa verkkoja sekä tutustumassa paikallisiin lammastiloihin, Toni Honko kuvailee. Yritys sai keväällä Business Finlandilta 10 000 euron innovaatiotuen. Hongot eivät vielä paljasta tarkkoja suunnitelmiaan rahojen käyttämiseksi, mutta kertovat idean olevan jo kehitteillä. – Tuki on tarkoitus käyttää pienlähituottajien ja ravintoloitsijoiden verkostojen parantamiseen. Läheltä tulevien raaka-aineiden metsästys on ollut meille usein melkoista salapoliisityötä ja sitä se on myös ravintoloitsijoille. Haluamme parantaa tiedon kulkua, Ronja Honko kertoo. Lifestyle Media Oy:n yrittäjät. Asuvat Valkeakoskella Tarttilassa. Ronja on syntynyt vuonna 1978, Toni vuonna 1973. 13-vuotias tytär. Ronja harrastaa huonekasvien keräilyä ja puutarhan hoitoa. Toni harrastaa pallopelejä ja musiikkia. Ronja on kotoisin Sääksmäeltä, Toni Vammalasta.