Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Pääsiäisvinkki: Sitruunaista ja raikasta - risotto kruunaa sekä liha- että kasvispääruoan

Oletko koskaan kokeillut vuohenjuustolla maustettua risottoa? Se on ihanan mehevä ja kostea, ja sopii sekä paistetun kanan, kalan, karitsan että parsan kanssa. Sitä voi syödä myös ihan sellaisenaan, haarukoiden, hitaasti nautittuna. Ei tarvita viiniä, voita tai parmesania, sillä taikana toimii vuohenjuusto! Sitruuna-vuohenjuustorisotto 2-4 hlölle 2-3 salottisipulia 1 valkosipulinkynsi 1/2 dl (luomu)oliiviöljyä 3 dl risottoriisiä (esim. arborio) 7 dl vettä kiehautettuna 1 rkl (luomu)kasvisfondia 2 tl (luomu)sitruunan kuorta raastettuna 1/2-3/4 dl (luomu)sitruunan mehua 1 rkl (luomu)hunajaa 1/2 tl suolaa 1/2 tl mustapippuria myllystä 1 rs (150 g) valitsemaasi pehmeää vuohenjuustoa Aloita sipuleista: kuori ja hienonna ne. Kuumenna pannulla oliiviöljy ja kuullota sipulit öljyssä. Lisää riisi. Jatka kuullottamista muutama minuutti, kunnes riisi on läpikuultavaa. Lisää joukkoon kasvisfondi ja kiehautettua vettä desi kerrallaan sitä mukaa, kun edellinen on imeytynyt riisiin. Katso käyttämäsi riisin kypsennysaika pakkauksesta. Jatka kypsentämistä keskilämmöllä noin 15-18 minuuttia vettä samalla tavoin lisäten, kunnes riisi on kypsää. Jätä kuitenkin riisiin hieman purutuntumaa! Pese sitruuna hyvin ja raasta kuori. Lisää riisin kypsentämisen aikana joukkoon timjami, sitruunankuoriraaste, suola, mustapippuri, timjami ja hunaja. Kaada lopuksi joukkoon sitruunasta puristettu mehu, lusikoi päälle pehmeä vuohenjuusto ja sekoita ainekset sekaisin. Lopuksi tarkista vielä maku ja riisin kypsyys. Tarjoa mieluiten heti, koska riisi ”kuivahtaa” nopeasti. Tarvittaessa voit lisätä tilkan kiehautettua vettä, jos riisi tuntuu yhtään kuivalta. Mehevä kananfilee 4 hlölle 4 luutonta, nahatonta broilerinfileetä, esim. rintafile 1-2 rkl hyvälaatuista (luomu)öljyä 1 tl kurkumaa 1 tl currya 1 tl paprikajauhetta 1 tl juustokuminaa ½ tl chilijauhetta Pinnalle: hyvälaatuista hienoa (meri)suolaa Ota kanat huoneenlämpöön puoli tuntia ennen paistamista. Pyyhkäise pinnat talouspaperilla. Sekoita öljy ja mausteet pannulla. Kuumenna, kunnes öljyyn muodostuu pieniä kuplia. Nosta fileet pannulle ja paista reilusti kuumalla lämmöllä pari minuuttia. Alenna lieden tehoa miedolle lämmölle. Käännä fileet ja nosta kansi päälle. Kypsennä kannella peitettynä noin 10 minuuttia. Ravistele hieman pannua välillä. Huom! Älä avaa kantta, jotta höyry ei karkaa. Nosta pannu liedeltä ja anna hautua kannen alla vielä toiset 10 minuuttia. Älä avaa tänä aikana kantta. Leikkaa sitten fileet alustalla terävällä puukolla vinoviipaleiksi. Ripota pinnalle suolaa. Valele fileitä vielä pannulle kertyneellä paistoliemellä. Raikas maistuva salaatti Kokeile lisätä välillä perussalaattiin uusia aineksia, kuten rusinoita tai karpaloita makeutta ja suutuntumaa antamaan. Pähkinät, suolatut mantelit tai kurpitsansiemenet ovat myös hyvä lisä, samoin esimerkiksi chiasiemenet, jotka nostavat salaatin ravinnepitoisuutta korkealla omega-kolmepitoisuudellaan. Punaiset viinirypäleet sisältävät runsaasti resveratolia, joka on tehokas antioksidantti. Kokeile myös rohkeasti uusia salaatinkastikevaihtoehtoja. 4 annosta 1 ruukku salaattia, esim. jääsalaattia tai tammenlehtisalaattia kotimaisia pieniä (luomu)tomaatteja valintasi mukaan pätkä kotimaista raikasta kurkkua punaisia viinirypäleitä pieni punasipuli silputtuna pieni kourallinen rusinoita tai karpaloita kurpitsansiemeniä Pinnalle: loraus tummaa balsamietikkaa sekä pieni kourallinen chiasiemeniä Huuhtele salaatti ja revi se laakealle vadille. Pese tomaatit ja kurkku ja kuutioi ne. Pese ja puolita viinirypäleet. Kuori ja leikkaa punasipuli ohuiksi suikaleiksi. Ripottele salaattipedille. Lisää rusinat/karpalot ja kurpitsansiemenet, sekoita salaattia muutama kerta ja koristele.