Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Paljain jaloin kävely huoltaa koko kehoa - nyt on paras aika jättää kengät eteiseen

Nature-tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan jalkapohjiin muodostuvia kovettumia ei kannata pelätä, sillä niillä on tehtävänsä: ne ovat muodostuneet suojaamaan jalkapohjia. Jalkapohjan iho reagoi muutamassa viikossa saamiinsa ärsykkeisiin paksuuntumalla. Kun kengät vaimentavat jalkapohjan tuntoherkkyyttä, paljasjaloin kävellessä jalkapohjan tuhannet hermopäätteet välittävät aivoille viestejä alustan muodoista. Tämä voi tutkimuksen mukaan parantaa tasapainoa, voimistaa jalkojen lihaksia ja parantaa hermoyhteyksiä jalkojen ja aivojen välillä. Tutkijat suosittelevat paljasjaloin kävelyä jo lapsuudesta lähtien: – Lasten hermoyhteyksien kehittymisen kannalta ruohikolla paljain jaloin kävely on erityisen suositeltavaa, sanoo professori Thomas Milani . Vähemmän kiputiloja Tutkimusta varten tutkijat Yhdysvalloista, Saksasta ja Afrikasta tarkastelivat yli sadan kenialaisen kävelytottumuksia. Puolet tutkittavista käveli paljasjaloin suurimman osan ajasta, ja puolet käytti kenkiä. Tutkijat huomasivat muun muassa, että kengillä kävely toi enemmän painetta nivelille verrattuna paljasjaloin kävelijöihin. Sillä voi tutkijoiden mukaan olla terveysvaikutuksia polviin ja lonkkiin. Myös Terveyskirjasto.fi:n artikkelin mukaan paljain jaloin liikkuvilla kansoilla on terveet jalat: ylipronaatio on harvinainen ja kantakalvon kiputiloja esiintyy vähemmän kuin kenkiä käyttävillä. Artikkelin mukaan paljasjalkakävelyllä on lukuisia terveyshyötyjä. Muun muassa nivelten joustavuus lisääntyy, jolloin polvi-, lonkka- ja selkäkivut vähenevät. Lisäksi jalkojen hikoilu vähenee, iho pysyy kuivana eikä kehity hiertymiä ja rakkoja. Myös jalkaterien alueella olevien ihotautien oireet lievenevät. Paljasjaloin kävely ei kuitenkaan sovi esimerkiksi diabeetikoille, joilla on jalkaterien tuntopuutoksia. Myös jalkaterän kiputilat voivat pahentua. Kenkien etu on, että ne suojaavat jalkojen ihoa esimerkiksi teräviltä esineiltä. Ohutpohjaiset kengät Jos paljasjaloin kävely ei ole mahdollista, kannattaa Live Sciencen haastattelemien tutkijoiden mukaan ainakin suosia ohuita sandaaleja, joiden kanssa jalkapohjan tuntoherkkyys säilyy verrattuna pehmustettuihin paksuihin kenkiin. Vaikka paljain jaloin liikkuminen on tutkijoiden mukaan luontaista ihmiselle, ilman kenkiä kävelyn terveyshyödyt vaativat vielä lisätutkimuksia.