Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Epidemia vei opetuksen verkkoon – haasteena tasapuolinen arviointi ja oppimisen varmistaminen

MIELIPIDE Koronaepidemia vei lähes kaiken opetuksen kertaheitolla verkkoon. Näyttäisi siltä, että kaikissa ammattikorkeakouluissa on pystytty nopeasti siirtymään etä- ja verkko-opetukseen, vaikka alojen ja yksittäisten opettajien opetuksen tavoissa ja laadussa voi olla eroja. Kriisin aikana on noussut esille kaksi erityistä digitaalisuuden puolta. Ensinnäkin verkko-oppiminen edellyttää opiskelijalta omanlaisiaan taitoja, itseohjautuvuutta ja kykyä toimia muiden kanssa digitaalisessa ympäristössä. Kaikilla näitä ei ole, eivätkä kaikki digitaaliset ympäristöt edes ole riittävän laadukkaita, saavutettavia ja monikanavaisia. HAMKissa ongelmaa on ratkottu tarjoamalla henkilöstölle koulutusta mm. saavutettavan oppimateriaalin rakentamiseen. Kun ohjausta ja verkko-opetusta suunnitellaan tukea tarvitsevien opiskelijoiden näkökulmasta, se palvelee samalla kaikkia opiskelijoita. Toinen uusi haaste on luotettava ja oikeudenmukainen arviointi digitaalisessa opiskelussa ja etänä toteutettavien tenttien ja pääsykokeiden valvonta. Tentit vain yksi osa arviointia Uuden tekniikan mahdollisuuksia etsitään kiivaasti. Tentit ja pääsykokeet ovat kuitenkin vain yksi osa arviointia. Sen tulisi olla monipuolista ja osaamisperustaista, opiskelijan kehittymistä tukevaa. Esimerkiksi erilaisin näytöin ansaittavat osaamismerkit ja opinnoista, työelämästä ja harrastuksista kertyvän osaamisen ja kokemukset yhteen paikkaan kokoavat sähköiset e-portfoliot voisivat olla yksi ratkaisu. Nykyisin on myös uusia mahdollisuuksia mitata verkko-oppimista ja samalla opiskelijan hyvinvointia erilaisen oppimisanalytiikan ja älykkään teknologian keinoin. Siten kaikkea arviointia ei tarvitsisi kohdistaa yksittäiseen pääsykokeeseen tai tenttiin. Omassa kehitystyössämme tavoitteena on, että ratkaisut palvelevat opettajien osaamisen kehittämistä ja helpottavat työtä. Seija Mahlamäki-Kultanen, Yksikön johtaja, ammatillinen opettajakorkeakoulu Martti Majuri, HAMK Edu -tutkimusyksikön johtaja Irmeli Lignell, lehtori Anne-Maria Korhonen, lehtori, Hämeen ammattikorkeakoulu