Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Valkeakoskelainen pieni talli on noussut kovalla työllä ja intohimolla ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan keulille – Menestyksen salaisuus on rakentaa kaikki itse moottoreista lähtien

– Vesa on nyt puhelimessa. Joka päivä on jotain menoa. Mehän asumme täällä melkein kaikki viikonloput. Toimituksen soittoon vastaa Kallio Racingin isähahmo, huoltomekaanikko Hannu Kallio. Hänen poikansa Vesa Kallio toimii tiimipäällikkönä, joka valmistelee jo ensi kauden suunnitelmia. Kaikki täytyy saada valmiiksi parissa kuukaudessa, kun uusi MM-sarja alkaa jo helmikuussa. – Taukoa ei oikeastaan ole koskaan tullutkaan, koska rakennamme kaiken itse moottoreista lähtien. Tämä vie paljon tunteja, mutta olemme nähneet, että työ kannattaa itse tehdä. Moottorit ovat olleet kilpailukykyisiä, ja koko ajan itse tietää, miten ongelmatilanteet voi ratkaista. Virheistä ei pääse syyttämään kuin itseään, Kallio naurahtaa. – Moni tiimi ei moottoreita itse tee, vaan ne ostavat palvelun jostain muualta. Meillä taitaa olla töitä niin, että emme ehdi tänä talvena yhtään jääradallekaan ajamaan, Vesa Kallio jatkaa. Kysymys on myös rahasta. – Itse tekemällä myös säästää. Vaikka rahaa olisi ostamiseen, kannattaa silti tehdä moottorit itse. Olemme vakaasti sitä mieltä, että näin saamme paremman lopputuloksen, Hannu Kallio huomauttaa. Kilpakausi helmikuulta lokakuulle Päättyneellä kaudella ratamoottoripyöräilyn Supersport-luokan MM-kilpailuissa ajettiin 12 osakilpailua. Tahti kiihtyy ensi vuonna 13 kilpailuun. Kalenterissa on kilpailuja helmikuulta lokakuulle. Siirtymisiä mantereelta toiselle on yksi vähemmän kuin viime vuonna, ja Euroopassa ajetaan pari kisaa enemmän. Se tuo helpotusta tiimin logistiikalle. – Kaikkea kalustoa ei tarvitse aina tuoda kotiin kisojen välillä, kun meillä on Hollannissa tuttu perheyritys, jossa voimme pitää kuljetusrekkaamme. Toinen samanlainen turvallinen kontakti on Espanjassa, Vesa Kallio selittää. "Jos kaiken ajattelisi rahassa, olisi totta kai järkevämpää siirtyä lähemmäksi kisapaikkoja, mutta täällä kotona on hyvä olla." Kallio Racing on myös perheyritys. Hannun ja Vesa Kallion lisäksi toimistossa työtään tekevät isän ja pojan puolisot eli Päivi Kallio ja Minna Koivisto , joka toimii Vesan oikeana kätenä yrityksen asioissa. Vesa Kallio laskee matkustamiseen menevän vuodessa reilusti yli sata päivää. Kallio Racing kuitenkin ankkuroituu vahvasti Valkeakoskelle. Autotallista entiselle väyläasemalle Kalliot eivät enää tee hommia omakotitalon ahtaassa autotallissa Juhannusvuoressa, vaan tiimin kotipaikka on ollut Valkeakosken entisellä väyläasemalla aivan kanavan tuntumassa ja Tervasaaren naapurissa jo kuutisen vuotta. – Onneksi tätä tukikohtaa ei ole tarvinnut vaihtaa Keski-Eurooppaan. Paljon olen maailmaa kiertänyt urheilun vuoksi, mutta vielä ei ole tullut vastaan paikkaa, joka olisi houkutellut muuttaa pois Valkeakoskelta. – Jos kaiken ajattelisi rahassa, olisi totta kai järkevämpää siirtyä lähemmäksi kisapaikkoja esimerkiksi Espanjaan, mutta täällä kotona on hyvä olla. – Me rakennamme täällä pyöriä muillekin ajajille, ja pidämme asiakkaille ajopäiviä pääsääntöisesti Alastaron moottoriradalla. Ajopäivien lisäksi järjestämme kaksipaikkaiskyydityksiä Alastarolla. Näitä on ollut jo reilun kymmenen vuoden aikana, Vesa kertoo. MM-titteli ja perheen esikoinen peräkkäisinä päivinä Vuodesta 2017 hän on toiminut Kallio Racingin tiimipäällikkönä. Tallin kuljettajat ovat olleet pääasiassa ulkomaalaisia. Yksi uran huipentuma oli vuosi sitten, kun Kallio Racingin Sandro Cortese varmisti Supersportin maailmanmestaruuden, ja samana päivänä Minna Koivisto synnytti Kallion perheen esikoisen. Kallio Racingin juuret ovat kaukana 1980-luvulla, kun perheenpää Hannu Kallio ajoi mestaruuteen niin kotimaan jääradoilla kuin kesäradoillakin. Vesa ja nuorempi velipoika Mika Kallio seurasivat isän esimerkkiä. Mikasta tuli MotoGP-sarjan MM-mitalisti, ja ura jatkuu edelleen KTM:n testikuljettajana. Oppineet rakentamaan ja huoltamaan itse Miten on mahdollista, että Suomesta ja vielä pienemmältä Valkeakoskelta voi nousta perheyrityksenä ja yksityistallina tavan takaa podiumille MM-sarjassa? – Olemme oppineet itse rakentamaan ja huoltamaan kaiken kaluston jo Hannun aktiiviajoista lähtien. Tekniikka on kiehtonut aina ja se, jos ainakin teoreettisesti saamme tehtyä parempia pyöriä kuin muut. Aina ei edes tarvitse verrata muihin, vaan voi vain kehittää omaa pyörää koko ajan tehokkaammaksi, Vesa Kallio sanoo. – Kysymys on myös siitä, että emme halua luovuttaa isommille maille, vaan jatkamme töitä omalla intohimolla. Vesa Kallio uskoo, että hän olisi aikoinaan kisakuljettajana voinut yltää maailman kärkeen, jos ovi olisi avautunut johonkin isoon talliin. – Opin kuitenkin näkemään, miten tallin tarvitsee asioita hoitaa ja toisaalta, miten niitä ei kuulu hoitaa. Nyt on omalla ammattitaidolla mahdollisuus pärjätä, kunhan päästään matkaan hyvien kuskien ja tiimin kanssa. Kallio Race System Oy. Perheyrityksen tukikohta Valkeakosken entisellä väyläasemalla kanavan tuntumassa Myllykatu 10:ssä. Kilpailukauden budjetti noin 900 000 euroa. Kuljettajat Isaac Vinales, 26, ja Hannes Soomer, 21. Tiimipäällikkö Vesa Kallio, huoltopäällikkö Hannu Kallio, toimistotyöntekijät Päivi Kallio ja Minna Koivisto. Saavutuksia: Sandro Cortesen Supersport-luokan maailmanmestaruus 2018. -Niki Kallion kolme kakkossijaa villillä kortilla 2016. -Viisi kuljettajaa saavuttanut podium-sijoituksia World Supersport 600 -luokassa.