Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Valkeakosken pääkaduista on tullut yöllisiä kiihdytysajopaikkoja – Pitääkö jonkun kuolla ennen kuin asialle voidaan tehdä mitään, kysyy Arto Nissi

MIELIPIDE. Valkeakosken pääkaduista, ainakin Lempääläntiestä ja Sääksmäentiestä, on tullut yöllisiä kiihdytysajopaikkoja. Viritetyt mopot ja moottoripyörät, joista on tietenkin äänenvaimentimet poistettu, ajavat ainakin kahtasataa. Poliisia ei tietenkään voi velvoittaa olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Soitto poliisille on turha, sillä kun suljet puhelimen, ovat kaaharit jo kaukana Valkeakoskelta. Joku nyt tietenkin sanoo, että kun olet muuttanut keskustaan, pitää sinun kestää kaupungin ääniä. Totta. Mutta keskustassakin on nopeusrajoitukset, vaikka liikennemerkkejä ei ole joka risteyksen jälkeen. On keksitty taajama- ja aluenopeusrajoitusmerkit. laissa on melurajat ajoneuvoille. Pitääkö jonkun kuolla ennen kuin asialle voidaan tehdä mitään? Yöllä on muitakin ihmisiä liikkeellä, vaikka ei sitä heti huomaa autioilla kaduilla. Känniläiset palaavat ravintoloista kotiin. Jos he astuvat väärään aikaan kadulle, ovat seuraukset pahat. Nuorisoa on myös liikkeellä. Kuinka nämä kaaharit voivat pysähtyä tai väistää, kun joku ylittää suojatietä? Monella paikkakunnalla on hyväksi keinoksi havaittu kiertoliittymät eli liikenneympyrät yöllisen vauhdin hidastamiseksi. Näillä on ainakin minun mielestäni kolminkertainen hyöty, koska ne hillitsevät nopeuksia myös yöllä ja ovat sujuvampia päivällä kuin liikennevalot, kun ensin opitaan niissä ajamaan. Asuin pitkään paikkakunnalla, missä muutettiin muutamassa risteyksessä liikennevalot kiertoliittymiksi. Ajosta tuli sujuvampaa, kun ei tarvinnut pitkään seisoa tyhjäkäynnillä punaisissa. Lisäksi kolaritilanteessa ovat auto- ja henkilövahingot pienemmät, kun ajoneuvot kohtaavat toisensa viistosti, eivätkä 90-asteen kulmassa, kuten tavallisissa risteyksissä. Kiertoliittymien ei tarvitse olla yhtä suuria kuin on Lotilassa, joten tilan puutteeseen ei voida vedota. Ainakin näin voitaisiin tehdä Lempääläntiellä, Antinkulmassa ja Niementien ja Tallikadun risteyksissä. Sääksmäentiellä voidaan tehdä ympyrä Neste-aseman kohdalle ja Kaapelintien risteykseen. Arto Nissi