Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Valkeakosken kilpa-aerobiccarit eivät luovuta tippaakaan koronan takia – Kaikki voitava on tehty etävalmennuksena: ”Suurella voimistelusydämellä”

Valkeakosken Voimistelijoiden kilpa-aerobicin valmentaja Tiina Koljander kertoo, että VaVon aerobiccarit ovat harjoitelleet korona-aikana kotona ja ulkona jo viisi ja puoli viikkoa. Samaan aikaan VaVossa on lomautuksia, mikä vaikeuttaa käytännön valmennustoimintaa. VaVon kilpa-aerobicin päätoimiset työntekijät tekevät 20-prosenttista työaikaa. Valmennuspäällikkö Laura Vihervällä on yksi päivä viikossa työaikaa aiemman viiden päivän sijasta. – Etäharjoittelun suunnittelu, ohjeiden kirjoittaminen, videotreenien toteuttaminen on työlästä. Meillä on ongelmia saada kaikki toimimaan, mutta suurella voimistelusydämellä tätä teemme, Tiina Koljander vakuuttaa. Huiput palaavat salille? Miten pitkään tilanne jatkuu VaVossa näin? – Nyt suunnittelemme huippujen paluuta omalle salille muutaman henkilön ryhmissä ensi viikosta lähtien. – Ohjeet tulevat olemaan tarkat. Panostamme hygieniaan. Huolehdimme turvaväleistä ja tarpeettomista kontakteista. – Kaikkien pitää noudattaa annettuja ohjeita, jos salilla tapahtuvan treenin pääsemme aloittamaan. Jos tilanne muuttuu, me reagoimme asiaan välittömästi. Kovin moni jo salille kaipailee, Koljander sanoo. Tarkat ohjeet kaikille Kilpa-aerobicin valmentajat kokoontuivat miettimään korvaavia harjoitusmuotoja hyvin pian, kun harjoitukset oli keskeytetty. Alkuvaiheessa monilla olivat mielessä vielä mahdolliset MM-kilpailut mielessä ja niiden karsintakisa, joihin täytyi valmistautua huolella kotona. Kaikki kilpailutoiminta kuitenkin tyrehtyi. Vastuuvalmentajat miettivät huolella ohjeita ja keinoja, miten kokonaisuus voidaan toteuttaa. Laura Vihervän johdolla tehtiin yhteiset ohjeet, johon kaikkien ryhmien vastuuvalmentajat laativat omat tarkennetut ohjeet. – Kaikille valmennusryhmien kilpa-aerobiccareille toimitimme tarkat ohjeet omatoimisiin harjoituksiin. Tähän täytyi todella paneutua, sillä helppoa harjoitteiden siirtäminen kotioloihin ei ollut, Tiina Koljander kertoo. Normaalin aikataulun mukaan Tärkeä ohje oli, että kaikki harjoittelevat oman normaalin aikataulun mukaan, niinä päivinä ja aikoina kuin harjoitukset normaalistikin olisivat. – Harjoitukset on kellotettu niin, että ohjeita ja kelloa seuraamalla saa tehokkaita ja mielekkäitä treenejä aikaiseksi. –  Ensin menimme kaksi viikkoa ihan kirjallisilla ohjeilla, joissa käytettiin muun muassa kahvakuulatreeniä, lenkkejä, intervallilenkkejä, erilaisia voima-, liikkuvuus- ja tekniikkatreenejä, Koljander selvittää. Voimaa somesta Seuraavana siirtona olivat seuran omalla Youtube-kanavalla toteutettavat live-treenit, joita valmentajat vetivät parin demovoimistelijan kanssa. Valkeakosken Voimistelijat laajensi teosto- ja gramex-lupaa niin, että musiikkia livetreeneissä voitiin myös käyttää. – Seuraavan parin viikon päästä lisättiin kirjallisten ohjeiden, livetreenien lisäksi zoom-videoharjoittelua niin, että ohjattua videon kautta tehtäviä treenejä oli vähintään kolme kertaa viikossa, Tiina Koljander kertoo. Koko korona-ajan valmentajat ovat julkaisseet @vavoaerobicgymnastics instagram -tilillä lähes päivittäin lyhyitä sometreenejä, erilaisia muutaman liikkeen treenikokonaisuuksia kaikkien käyttöön. – Tilillä on lähes 8000 seuraajaa ympäri maailman ja olemmekin saaneet hyvää palautetta näistä vapaasti somessa jaetuista harjoituksista. – Kaikki valmennusryhmiemme voimistelijat täyttävät treenipäiväkirjaa, ja ne palautetaan aina joka sunnuntai valmentajille tarkastukseen, Tiina Koljander jatkaa. Välillä tuntuu rankalta Poikkeusaika ei ole helppoa kaikille voimistelijoille ja valmentajille. – Pienemmille on vaikeampaa ilman valmentajaa ja isommillekin saattaa olla motivaation kannalta hankalaa. Moni miettii, saako tehoja tarpeeksi irti omasta harjoittelusta, vaikka olisi tunnollinen treenaaja. VaVon aerobiccaajista Nelli Paulamäki kertoo, että vaihtelevissa treeneissä on hyvin vaihtelua ja fiilis on pysynyt hyvänä. – Olen tykännyt kahvakuula-treeneistä ja olen tehnyt paljon extrana muun muassa pressitreeniä, Nelli raportoi. Emilia Rantala puolestaan sanoo, että välillä tuntuu turhauttavalta, kun kaikkea ei mahdu tekemään hyvin. – Yleisesti ottaen hyvin on mennyt, Emilia sanoo. Wilma Malin kertoo jaksaneensa treenata hyvin. –Treeneissä on paljon erilaisia juttuja, joita on mukava tehdä. Välillä on rankkaa ja välillä kevyempää. Kaipaan kuitenkin kovasti normaaleihin treeneihin, Wilma huokaisee. Valmentajillekin oppia Kilpa-aerobicin valmentajat miettivät koko ajan uusia tapoja toteuttaa kotiharjoittelua. He pitävät säännöllisesti videokokouksia ja pohtivat yhdessä jatkotoimia. –  Moni on kehittänyt osaamistaan seuraamalla maailmalta julkaistavia sometreenejä. Se on etäopiskelua ja oman valmennuksen suunnittelua, Tiina Koljander kertoo. Kilpailemaan vasta syksyllä? Onko kesälle jo uusia suunnitelmia? – Kesäharjoittelua suunnittelemme kovasti, mutta toteuttamistapoja täytyy miettiä. Teemme rungon ja lisäämme toimintoja sitä mukaa kuin niitä sallitaan. Milloin kilpailutoiminta voisi taas alkaa? – Toivotaan, että normaalisti syksyllä alkaisi. Ilmeisesti kevään SM-kisoja on suunniteltu siirrettäväksi myöhempään syksyyn. Katsotaan, miten yleisötapahtumien rajoituksia lähdetään purkamaan, Tiina Koljander sanoo. – Kun kisakausi joskus pyörähtää käyntiin, meidän aerobiccarimme aikovat olla edelleen kärkikahinoissa ja nauttia yhdessä treenaamisesta. Syksyn toiminnan aloittanee VaVon kannatusnäytös 6. syyskuuta Apian liikuntahallissa, jos yleisötapahtumat ovat silloin sallittuja. –  Lippuja näytökseen voi ostaa jo nyt (www.vavo.fi) ja näin tukea seuraa tässä hankalassa tilanteessa, Tiina Koljander sanoo. VaVon livetreenejä ovat pitäneet Laura Vihervä, Mila Koljander, Henriikka Nyman, Ida Harju ja Heidi Tourunen. Harjoittelun suunnittelusta pääosin ovat vastanneet Tiina Koljander, Laura, Mila ja Henriikka.