Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Kuvat ja video: Parvekejumppa liikuttaa Valkeakosken ikäihmisiä ja nostaa hymyn kasvoille – Jumpan voi pyytää myös omaan taloyhtiöön

– Ihanaa, sanoo Sinikka Kauhanen parvekkeellaan. Kauhanen nostaa käsiään ilmaan ja kiertää ylävartaloa. Parisenkymmentä päätä keikkuu ylhäällä kerrostalon parvekkeilla, kun Sanna Kulmala ja Pauliina Rauhamäki näyttävät jumppaliikkeitä alhaalla pihalla. Jumppa onnistuu näinkin! Valkeakosken liikuntatoimen ohjaajat pitivät ensimmäisen parvekejumppansa Apiankyyhky-senioritalon asukkaille keskiviikkona. Jatkossa jumppa pidetään viikoittain. Taloyhtiössä asuu paljon iäkkäitä ihmisiä, joiden on koronatilanteen vuoksi rajoitettava liikkumistaan. Parvekejumpan yhteyshenkilönä toiminut asukas Raija Hyppönen kertoo, että jumppaa on odotettu. Useat taloyhtiön iäkkäät asukkaat käyvät normaalisti viereisessä uimahallissa ja kuntosalilla. Nyt liikuntapaikat ovat kiinni. Juttu jatkuu kuvan ja videon jälkeen. Virkistystä keholle ja mielelle Parvekkeilla näkyy iloisia ja innostuneita ilmeitä. Jumppahetki virkistää. Yhtä lailla tärkeää on se, että jotain mukavaa tapahtuu ja kokoonnutaan yhteisen asian äärelle – vaikka sitten vain omilla parvekkeilla. – Emme pääse kokoontumaan kerhoihin. Parvekejumppa on hieno idea, Raija Hyppönen sanoo. Liikuntaneuvoja Rauhamäki ja liikunnanohjaaja Kulmala ovat suunnitelleet parvekejumpan ikäihmisille sopivaksi. Noin 10 minuutin jumppa sisältää helppoja ja rauhallisia liikkeitä, jotka ylläpitävät lihaskuntoa sekä avaavat ja venyttävät kehoa. Jumppaan osallistuminen on talon asukkaille vapaaehtoista. Musiikkia ei käytetä, jotta jumppatuokio ei häiritse heitä, jotka eivät halua osallistua. – Jumpan jälkeen jokainen voi tehdä liikkeitä itsenäisesti kotona esimerkiksi ulkoilun päälle tai omana harjoituksenaan, Rauhamäki sanoo. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Lihaskunnon rapistuminen vaarana Rauhamäen mukaan suurin liikkumattomuuden vaara on ikäihmisten kohdalla lihaskunnon heikkeneminen. – Lihaskunto voi romahtaa lyhyessäkin ajassa, noin kuukaudessa, jos sen eteen ei tee mitään. Se vaikuttaa kaikkeen arjen toimintaan: on vaikeampi päästä tuolilta ylös, kivuta portaita ja nostaa kattila kaapista. Kulmala muistuttaa, että pientä jumppaa olisi muistettava tehdä joka päivä. – Voi tehdä vähän kerrallaan. Esimerkiksi nousta ja laskeutua tuolille useamman kerran peräkkäin ja kävellä muutaman kerroksen porrasvälin, jos pystyy, Kulmala vinkkaa. – Käsiin voi ottaa täydet vesipullot, jos ei ole käsipainoja, Rauhamäki jatkaa. Liikuntatoimen parvekejumppa on tarkoitus on laajentaa myös muihin taloyhtiöihin. Jumppa on suunnattu etupäässä taloyhtiöille, joissa asuu paljon vanhuksia. Rauhamäki ja Kulmala antavat mielellään myös muita liikuntavinkkejä kotioloihin. Maksutonta parvekejumppaa voi pyytää omaan taloyhtiöön ottamalla yhteyttä liikuntaneuvoja Pauliina Rauhamäkeen puhelimella 040 335 6802 tai sähköpostilla pauliina.rauhamaki@valkeakoski.fi. Liikunnanohjaaja Sanna Kulmalan tavoittaa numerosta 040 335 6805.