Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Joni Kumlander vastaa Mikko Franssilalle bussikilpailutuksesta

MIELIPIDE. Valkeakosken kokoomus Mikko Franssilan johdolla näyttää esimerkkiä siitä, kuinka päätöksenteossa heitetään pyyhe kehään kesken prosessien. Franssila on ollut päättämässä sitä, että Valkeakosken kaupunki liittyy Tampereen joukkoliikenteeseen Nysseen kesällä 2021. Liittyminen vaatii hankintalain mukaisen kilpailutuksen sen euromääräisen suuruuden vuoksi, minkä tekivät Pirkanmaan ely-keskus ja kaupunki. Franssilan tekstin luettuani, heräsi kysymys. Miksi näin ja miksi nyt? Kokoomus on tietojeni mukaan heittämässä muidenkin isojen päätösten osalta pyyhkeen kehään, koska kuntavaalit ovat ovella. Haluavat siirtää kaikkia päätöksiä vaalien ylitse, joka taas aiheuttaa viivästyksiä päätöksenteossa ja sen myötä merkittävää harmia kuntalaisille. Tämä on vain ja ainoastaan äänten kalastelua. Franssila ottaa esiin perustuslain 18 § pykälän, joka kyllä kuulostaa vakuuttavalta. Tällä pyritään kyseenalaistamaan kaupungin toiminta, vaikka Franssila itse on ollut ajamassa tätä prosessia eteenpäin. Tämän pykälän tulkinta tähän väliin on erittäin kyseenalaista ja tekee oikeastaan hankintalain mukaisista kilpailutuksista merkityksettömiä. Näinhän asia ei ole. Mitä tulee työpaikkoihin, Linja-autohenkilökunnan työehtosopimuksessa kilpailutustilanteissa on pykälä 3 §: ”Jos tarjouskilpailun voittanut liikenteenharjoittaja aikoo palkata uusia työntekijöitä sen vuoksi, että hän voitti tarjouskilpailun, osapuolet sitoutuvat huolehtimaan siitä, - että tarjouskilpailun voittanut liikenteenharjoittaja palkkaa tarvittaessa uudet työntekijät siten, että työtä tarjotaan kilpailussa hävinneen liikenteenharjoittajan kilpailun häviämisen vuoksi irtisanotuille…” Myös Valkeakosken liikenteen talouspäällikkö Ville Laurell arvioi Valkeakosken Sanomissa , että ”…moni Valkeakosken liikenteen kuljettajista työllistyy tulevalle liikennöitsijälle.” Kokoomus ja Franssila sotkevat työmatkaliikenteen verovähennysoikeuden tähän päätökseen, joka on taas valtion asioita ja siten määritellään ihan muualla. Tämä autoilun ja julkisen liikenteen tietoinen vastakkainasettelun rakentaminen on hyvin kyseenalaista, niin ilmasto- kuin aluepolitiikan näkökulmasta. Kilpailutuksen myötä kuntalaisten maksaisivat vähemmän linja-autolla kulkemisesta, mikä on erinomainen myyntivaltti myös muuttoliikenteen näkökulmasta. Tämä taas tietää lisää veronmaksajia ja kaikki tietävät sen, että heitä todellakin tarvitsemme kipeästi lisää. Tämän lisäksi kaupungin kulut kilpailutuksen myötä tippuvat 300 000 eurosta 150 000 euroon. Kilpailutus on ollut onnistunut, vaikka olisin myös itse nähnyt mieluummin paikallisen yrittäjän olevan piikkipaikalla. Joni Kumlander Valkeakosken kaupunginvaltuutettu (sd.) Päivitetty 25.9.: muutettu otsikkoa ja poistettu lopusta virheellinen väite.