Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Joukkoliikenteen kilpailutus tulee keskeyttää, kirjoittaa Mikko Franssila mielipiteessään

Valkeakosken kaupunki on päättänyt ottaa järjestämisvastuulleen kaupungin sisäisen liikenteen ja lisäksi linjat Tampereelle, Lempäälään ja Toijalaan. Valkeakosken yksi vanhimmista perheyrityksistä Valkeakosken Liikenne on toiminut kaupungissa vuodesta 1928 lähtien työllistäen nykyisin noin 35 henkilöä. Päätöksellään kaupunginhallitus on päättänyt ottaa järjestämisvastuulleen ja kilpailuttaa käytännössä koko yhtiön liiketoiminnan siten, että kilpailun voittaja saa yksinoikeuden toimia valkeakosken joukkoliikenteessä. Perustuslain 18§ todetaan, että ”jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta. Julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä ja pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön.” Kilpailutuksen hyväksymällä Valkeakosken kaupunki tekisi paikallisen liikennöitsijän yritystoiminnasta mahdotonta ja siten toimisi hyvin kyseenalaisesti perustuslain 18§ huomioiden. 35 työpaikkaa on vaarassa hävitä kaupungista näinä haastavina aikoina, kun muutenkin työttömyys on voimakkaassa kasvussa. Kokonaiskustannuksissa ei ole huomioitu työvoimaan kohdistuvaa muutosta ja sen aiheuttamia kustannuksia kaupungille. Lisäksi kilpailutuksessa tavoiteltu kuukausilipun hinta on mielestäni kohtuuttoman matala (80 euroa kuukaudessa). Käytännössä alennettu hinta katetaan Valkeakoski–Tampere väliä kulkevien kaupunkilaisten verovähennysoikeutta leikkaamalla eli kohdistamalla rangaistusvero omalla autolla töissä kulkeviin. Kaupunki maksaa verotuloillaan vielä lipputulojen jälkeen jäävän osuuden kokonaishinnasta (noin 150 000 euroa vuodessa). Monessa perheessä töihin kulkeminen julkisella liikenteellä on mahdotonta järjestää lasten koulun/päivähoidon tai harrastusten vuoksi. Lisäksi bussimatka ja vaihdot toiseen kulkuvälineeseen Tampereen päässä pitkittäisivät työpäivää liikaa jo muutenkin aikataulutetussa arjessa. Työmatkojen verovähennysoikeus Tampereelle tulisi olemaan kilpailutuksen jälkeen työmatkan omavastuuosuus (750 e) huomioiden vain noin 130 euroa vuodessa. Tätäkö me haluamme Tampereen seutukuntana? Työ ja yrittäjyys ovat meidän kaupungin palvelurahoituksen perusta ja en tule tekemään päätöstä, jolla viedään suoraan ihmisten työpaikat ja yrityksen mahdollisuudet harjoittaa elinkeinoaan Valkeakoskella. Mikko Franssila Kaupunginhallituksen II vpj, (kok)