Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Suositun liikennepuiston kunnostuksesta tulee suunnitelma – Puutteet ovat tiedossa, mutta lapset viihtyvät silti hyvin

Penkki vähän keikkuu, mutta tämä käsijarru pysäyttää kätevästi! Näin kehuu Valkeakosken liikennepuiston polkuautoa numero 6 Emma Kukkonen , 10. Hän autoili keskiviikkoiltapäivänä liikennepuistossa yhdessä veljensä Eetun , 8 kanssa. Oikean autokyydin liikennepuistoon tarjonneet mummi Tuulikki ja ukki Eino Kukkonen seurailivat lasten ajelua ja leikkejä puistonpenkillä istuen. Keväällä liikennekaupunkiin valmistui silmää ilahduttamaan uusia minitaloja, paloasema, kauppa, teatteri ja muutama muu. Lujatekoiset pikkutalot eivät ole sisälle mentäviä leikkimökkejä, vaan rekvisiittaa pikku katujen varrella. – Me leikitään, että tuo sininen olisi näiden koti, lapset kertovat. Kesän ajan liikennepuistossa työskentelevä Leo Luukka on seurannut kävijämääriä. – 50–100 lasta päivässä riippuen siitä, sataako vettä. Vaikka eilen tuli vettä kuin ämpäristä kaataen, jotkut ajoivat. Näkyi olevan sadetakit päällä. Kun liikennepuiston kesä alkoi, autoja oli käytössä 16. Nyt neljä ajokkia on haettu toisaalla sijaitsevalle kaupungin pajalle korjattavaksi. Liikennepuiston ”varikolla” seisoo muutama. Auto 14:stä tippuvat ketjut tämän tästä. Mekaanikko Jari Paavolainen korjailee paikan päällä sen, minkä vaatimattomat työkalut ja tilat sallivat. Tulityölupaa ei siellä tietenkään ole. Miehet kertovat, että paikallisten lisäksi liikennepuistossa käy perheitä muualta. – Tampereelta tullaan melkein päivittäin. Täällä poikkesi myös perhe, joka oli tulossa Rovaniemeltä ja menossa Helsinkiin. Monet ihmettelevät, kun tämä on ilmainen. Luukka muistuttaa, että lapset ovat puistossa vanhempien vastuulla. Lapsia ei siis voi jättää liikennepuistoon esimerkiksi siksi aikaa, kun vanhemmat poikkeavat kaupassa. Teinien olemiseen on jouduttu puuttumaan monien vanhempien valitettua heidän käytöksestään ja kiroilustaan lasten kuullen. – Olen asunut Valkeakoskella koko ikäni ja olen itsekin ollut täällä ajelemassa. Samoja autojakin on vielä. Ei tämä virallista ajokoulutusta ole, mutta menen sanomaan, jos ajetaan punaista päin tai kavereiden kanssa aivan liian lujaa, Luukka sanoo. – Ennen Unski antoi täällä kakaroille kovaa kyytiä, kun oli armeijan kapiainen, Paavolainen vanhempana miehenä muistelee. Puisto on kulahtanut Toimitilapäällikkö Jarmo Airaksinen Valkeakosken kaupungin kiinteistökeskuksesta sanoo, että varsinaista määrärahaa liikennepuistoon ei tälle vuodelle ollut. Käyttötaloudesta rakentamisen kustannuspaikalta käytettiin kuljetuksineen ja muina menoineen noin 10 000 euroa. Puistoalueen kunnossapidosta tietävä puistopuutarhuri Terhi Nuutila sanoo, että liikennepuisto kaipaa kaiken kaikkiaan korjausta. – Siellä ovat ajoradat aika huonossa kunnossa. On pahoja monttuja ja teräviä jalkakäytävänreunoja. Istutukset kaipaavat uudistamista. Sadevesille on imeytyskaivoja, jotka eivät johda verkostoon. Sateisina aikoina varsinkin sillan puolella aluetta syntyy lätäköitä. Nuutila kertoo, että vastikään liikennepuistossa oltiin siistimässä pensaita, leikkaamassa nurmikkoa ja trimmeröimässä. Kunnossapitotöitä on tehnyt työtoiminnan väki sekä myös viherpalveluiden vakinainen henkilökunta. Liikennepuiston toiminnasta sen aukioloaikoina vastaa kaupungin työllisyyspalvelut ja työllistämispaja Akseli. Terhi Nuutila arvioi, että liikennepuiston ongelmakohdat kuten terävät kulmat ja pahat montut on järkevää hoitaa pois, ennen kuin ajokalustoa laajalti uusitaan. Kustannukset eivät ole vielä tiedossa Toimitilapäällikkö Jarmo Airaksinen sanoo, että ensi vuodelle liikennepuiston kunnostuksesta on tarkoitus esittää kokonaissuunnitelma. Mitä esityksiä sitten saadaan kireän taloustilanteen vallitessa syksyn päätöksenteossa läpi, ei sen sijaan vielä voi tietää. – Suunnitelman tekeminen on tuossa työjonossa. On puhuttu asfaltointien uusimisesta, hulevesien johtamisesta hulevesiverkkoon, liikennemerkeistä, rakennuksen kunnostuksesta, leikkipaikan kohennuksesta ja sitten itse kalustosta. Kustannukset lasketaan, kun on suunnitelma. Entä jos määräraha saataisiin ensi vuodelle, pystyisikö liikennepuistoa kohentamaan jo ensi kesäksi? – En osaa tarkemmin vielä ottaa kantaa. Tietysti kaikkien etu olisi jos voisi kunnostaa jo kesäksi 2021. Kai siellä kumminkin voi jotain pientä ylläpitokorjausta tehdä? – Tehdään aina tarpeen mukaan. Onko kaupungilla mahdollisuus korjata polkuautoja, jos niitä tarvitsisi hitsata? – On meillä tulityöpaikkoja ja osaamistakin lähinnä tuolla yhdyskuntatekniikan puolella. Polkuautot ovat niin sanottua toiminnan kalustoa eli työllisyyspalveluiden puolella, mutta luulen, että sielläkin on kyllä osaamista. Riittäisikö vaikka pari tonnia liikennepuiston ajokaluston uusintaan? – Semmoinen mielikuva minulla on että yksi auto olisi luokkaa 400–500 euroa. Varmaan löytyy kotikäyttöön soveltuvia noin 100–200 euron hintaan. Julkisella paikalla on otettava huomioon kestävyys. Käyttö on kuitenkin rankempaa kuin kotikäytössä.