Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mitä pitäisi tehdä toisin, jotta selkävaivat eivät enää kiusaisi? Työterveyslääkärin vinkeillä saat selkäsi kuntoon

Selkä lähtökohtaisesti tykkää siitä, että sitä käytetään, kiteyttää työterveyslääkäri Anniina Anttila . Siksi hyvä lihaskunto, painonhallinta ja monipuolinen liikunta ovat parasta selkäoireiden ehkäisyä. Totuus on kuitenkin se, että selkäoireet vaivaavat monia. Niiden vuoksi moni varaa ajan myös työterveyslääkärille. Työterveyslääkärin vastaanotolla selkäkipujen kirjo on Anttilan mukaan hyvin laaja. – Selkä voi vaivata erilaisista venähdys- ja lihasjännitysperäisistä kiputiloista pitkittyvämpiin välilevyongelmiin ja tulehduksellisiin selkäsairauksiin, hän listaa. – Yleisimpiä ovat erilaiset äkilliset noidannuolityyppiset kiputilat, jotka yleensä ovat lyhytkestoisia ja jotka toisaalta menevät usein ohi myös itsehoidolla. Yksipuolinen työasento aiheuttaa pulmia Selkäkivulle altistavat monet tekijät. Työelämässä esimerkiksi yksipuoliset työasennot ja huono nostotekniikka aiheuttavat monille ongelmia. Mitä pitäisi tehdä toisin, jotta selkävaivoilta välttyisi? Tampereen seudun työterveyslääkärien yhdistyksen vastaava työterveyslääkäri kannustaa huolehtimaan hyvästä lihaskunnosta, etenkin jos työhön kuuluu raskasta nostelua haastavissa asennoissa. – Paljon työssään nosteleva saattaa ajatella, että liikunta tulee jo töissä eikä sitä tarvitse vapaa-ajalla miettiä, Anttila tietää. Hyvän lihaskunnon lisäksi on kiinnitettävä huomiota siihen, että nostot tekee ergonomisesti oikein. Sen sijaan työssä, jossa on paljon pitkäkestoista istumista, Anttila neuvoo vaihtelemaan asentoja ja huolehtimaan liikunnasta vapaa-ajalla vastapainona työpäivän vähäiselle liikkumiselle. Milloin on hakeuduttava lääkäriin? Entä jos selkävaivat vaivaavat jo? – Äkillisen ja pelkästään selässä tuntuvan kivun hoidossa kipulääkitys pakkauksen mukaisin annoksin on yleensä hyvä apu alkuun. Kipulääkkeen tarkoitus on paitsi helpottaa oireita, myös auttaa liikkumaan luonnollisemmin kipeää selkää liikaa jännittämättä, Anttila neuvoo. Hän muistuttaa, että liike on lääkettä selälle ja liian sisukas kipulääkkeettä sinnittely voi siksi aiheuttaa liiallista selän varomista ja turhaan pitkittää kipua. Koska pitää suunnata lääkäriin? – Jos oireet eivät helpota tai selkäkipuun liittyy muita oireita, kuten säteilyä jalkoihin tai lämpöilyä, on hyvä kysyä jatkohoito-ohjeita työterveydestä tai omalta terveysasemalta, missä arvioidaan onko lääkärin aika tarpeen vai olisiko esimerkiksi fysioterapeutin ohjauskäynti hyödyllisempi, Anttila vastaa. Jos oireet ovat voimakkaat eivätkä kipulääkkeet auta, on Anttilan mukaan lääkärissä käynti yleensä välttämätön. – Jos ulosteen pidätys tai virtsaaminen eivät onnistu, kipu on sietämätöntä tai alaraajojen voimat voimakkaasti heikkenevät, on lääkärin hoitoon hakeuduttava välittömästi. Myös lievempien oireiden pitkittyessä on hyvä hakeutua kertaalleen jatkohoitoarvioon, hän neuvoo.