Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

"Minimimäärä ajotunteja ei ole monelle riittävä määrä” – Valkeakosken autokoulut suhtautuvat kaksijakoisesti viime vuoden ajokorttiuudistukseen

Viime vuoden heinäkuussa voimaan astunut uusi ajokorttilaki muutti perustavanlaatuisesti ajokortin hankkimista. Opetusuudistuksen alkuvaiheessa autokouluissa oli varsin epäselvää, mitä muutokset tarkoittaisivat käytännössä. – Kun pakollista opetusmäärää vähennettiin ja samalla ajokoe vaikeutui, olimme kaikki odottavaisin mielin, että mitä seurauksia uudistuksella olisi, liikenneopettaja Roosa Iltanen Valkeakosken Easy Driver -autokoulusta kertoo. Lakiuudistuksen myötä tippunut opetusmäärä on vaikuttanut liikenneopettajien työtunteihin jossain määrin. Myös simulaattoriajon osuus opetuksessa on suurempi nykyään. Muutos ei ole kuitenkaan ollut sellainen katastrofi, mitä autokouluissa pelättiin. – Uudistus saattaa tosin vaikuttaa enemmän pienempiin yrityksiin. Easy Driverilla meillä on iso työporukka ja paljon toimipisteitä, niin ei muutos ole kovin pahasti arjessa näkynyt. Uudistus suosii kokeneita Ajo-opetuksessa vaikutukset näkyvät selkeämmin. Yksi lakiuudistuksen tärkeimmistä tavoitteista oli, että ajokortin saisi hankittua aiempaa huomattavasti halvemmalla. Autokoulujen uudet tuotteet ja paketit vaikuttavat ajokortin näennäisiin hintoihin. Ennen uudistusta vaatimusten mukaiset minimimäärät opetusta olivat 19 tuntia teoriaa ja 18 tuntia ajoa. Nykyään ajotunteja on minimissään 10 tuntia. Teoriaopetusta on kahdeksan tuntia, mutta jos oppilaalla on jo jokin kortti pohjalla, vain neljän tunnin riskikoulutuksen teoria on pakollista. – Uudistus suosii niitä, joilla on kokemusta ja taitoja. Niistä, joilla ei ole, moni kuitenkin ymmärtää, etteivät pärjää yksinään ja ostavat lisätunteja. Ajokokeen uusiminen maksaa suhteessa paljon, Antti Seppänen Epic Autokoululta kertoo. Seppästä kuitenkin mietityttää opetustuntien vähäisyys. Henkilöautokuskeja enemmän huolta kannetaan mopo-opetuksen tilasta. Mopoilijoilta vaaditaan nykyään neljän tunnin teoriakoulutus ja mopon käsittelykoe katsastuskonttorin pihalla. – 15-vuotias laitetaan harjoittelemaan itsenäisesti liikenteeseen omaa ajotyyliä. Kun nämä nuoret kuskit muutaman vuoden jälkeen tulevat autokouluun, on vääristä tavoista vaikea opetella eroon. Iltasen mielestä hyvä puoli uudistuksessa on ollut, että opetuslupalaisten ja autokoulujen toimintaa on yhdistetty. Opetuslupaoppilaat suorittavat opintojensa loppuvaiheessa riskien tunnistamisen koulutuksen, eli harjoittelevat myös 4h teoriaa ja 4h autolla ajoa autokoulussa. Seppäsen mukaan myös vanhemmat kiittelevät riskikoulutusta ja yhteyttä ammattiopettajien kanssa. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Opetus ei sisällä enää harjoittelu- ja syventävää vaihetta, mikä laskee myös kortin hintaa. Iltasen mukaan muutos ei kuitenkaan ole välttämättä ollut aiotun kaltainen. – Tavallaan hinta tippui, kun syventävät vaiheet jäivät pois. Ajatuksena oli, että nämä minimitunnit ovat ne, mitä ajetaan, ja oppilaan tason mukaan lisää tarvittaessa. Jos pohjalla ei ole mitään ajokokemusta, niin henkilökohtaisesti suosittelen isompaa pakettia ja enemmän autolla ajoa. Jos kokelas tarvitsee lisäopetusta, ei perusvaiheen hinta paljon muuttunut loppujen lopuksi, Iltanen sanoo. Ajomäärä ratkaiseva Ajotuntien minimimäärä tulkitaan helposti väärin tuntimääränä, joka kuuluu ajaa ennen koetta, Iltasen mukaan. – Moni haluaa osallistua ajokokeeseen suoritettuaan vain minimimäärään ajo-opetusta. Tämän seurauksena ensimmäisellä koekerralla hylättyjen määrä on nousussa, Iltanen kertoo. Aiemmin tutkinnon vastaanottaja määräsi hylätyn kokeen jälkeen lisäajotunteja, mutta nykyään oppilas keskustelee ja miettii opettajan kanssa yhdessä, kuinka paljon ajoharjoittelua tarvitaan ennen uutta ajokoetta. Uusi laki kuitenkin mahdollistaa uuden yrityksen vaikka heti hylätyn kokeen perään ja Seppäsen mukaan moni luuleekin pärjäävänsä ilman lisäharjoitusta. – Ensiyrittämällä ajokokeen läpäiseviä on enemmän opetuslupalaisissa, mutta tämä ei kuvasta eroa opetuksen laadussa, vaan kyse on opetuksen määrästä. Yleensä jo tunti tai pari lisää ajoa tuo selvästi lisää itsevarmuutta koetta ajatellen, Iltanen sanoo. Opetusluvalla ajokortin suorittavilla on yleensä takana selvästi enemmän ajotunteja kuin autokoululaisilla, joista suurin osa yrittää läpäistä kokeen 10h minimimäärällä ajo-opetusta. Vaikka suoritusvaatimuksia on kevennetty, niin mahdollista taitotason laskua on paikattu vaikeuttamalla ajokoetta itsessään. Kokeen pidentäminen 45 minuutista tuntiin on myös vaikeuttanut läpipääsyä. Jo vartin aikana ehditään käydä läpi selvästi enemmän erilaisia ajotilanteita. Ajatuksena oikein hyvä Epäselvää on, miten opetuksen ja ajotuntien vähentäminen on vaikuttanut tuoreiden kuskien ajovarmuuteen yksin liikenteessä, sillä autokoulujen yhteys oppilaisiin katkeaa hyväksytysti suoritetun tutkinnon jälkeen. Ennen viimevuotista lakiuudistusta opiskeltiin 19 tuntia teoriaa verrattuna nykyiseen neljään tai kahdeksaan tuntiin. Suuri osa silloisesta teoriaopetuksesta oli asennekasvatusta liikenteeseen. – On harmi, ettemme pääse näkemään kuskia enää hyväksytyn kokeen jälkeen. Aiemmin, kun tutkintoon sisältyi myös kahden vuoden sisällä käytävä harjoittelu- ja syventävä vaihe, niin pääsimme vielä vaikuttamaan asenteeseen siinäkin vaiheessa, kun ajokokemusta oli lisää pohjalla, Iltanen sanoo. Seppäsen mukaan aika näyttää, miten vähentynyt harjoitusmäärä ja ajokortin vaiheistuksen poistaminen vaikuttavat tuoreiden kuskin taitotasoon yksin liikenteessä. Kahden ensimmäisen ajovuoden aikana viranomaiset kuitenkin valvovat uusia ajokortinhaltijoita tarkemmin. Tärkeänä ehtona koko lakimuutoksen läpimenolle oli, että vaikutuksia liikenneturvallisuuteen seurataan erittäin tarkasti myös hallintotasolla. – Parin vuoden sisään alamme varmasti nähdä tämän uudistuksen vaikutukset tilastoissa. Autokouluissa laajasti uskomme, että muutoksia lakiin on vielä tulossa ja uudistuksia kumotaan. – Ajatuksena oli oikein hyvä, että ajo-opetusta räätälöitäisiin oppilaan mukaan. Mutta parantamisen varaa olisi siinä, että jokainen oikeasti arvioisi omaa taitoaan rehellisesti. Usein mennään minimimäärällä, mutta monelle se ei ole riittävä, Iltanen sanoo.