Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Hakafood on kovassa vireessä: leipomoon ja kahvilaan syntynyt uusia työpaikkoja, kahvilatoimintaa saatetaan laajentaa syksyllä

– Ensimmäinen viikko oli jännittävin, Hakafood Cafen kahvilayrittäjä Jere Lehojärvi sanoo. Nuori mies hyppäsi varsin nopeasti yrittäjäksi, kun hän perusti yhdessä isänsä Marko Lehojärven kanssa vähän yli vuosi sitten kahvilan Torikeskukseen. Työnjako oli alusta lähtien selvä: Marko vastaa Hakafoodin leipomosta ja Jere kahvilasta, vaikka etenkin alussa Marko oli vahvana tukena. – Kahvila on ollut positiivinen yllätys. Asiakkaita on käynyt enemmän kuin osasimme ennakoida ja palaute on ollut hyvää. Nuoret ovat hoitaneet kahvilaa hyvin, kasvaneet hyviksi asiakaspalvelujoiksi ja kehittäneet toimintaa, Hakafoodin toimitusjohtaja Marko Lehojärvi iloitsee. ”Syksyllä mietimme kahvilatoiminnan laajentamista” Melko nopeasti kävi selville, että kahvilaan tarvitaan lisää työntekijöitä. Alussa töissä oli 2,5 työntekijää, nyt kahvila työllistää neljä vakituista ja täysiaikaista työntekijää. – Syksyllä mietimme kahvilatoiminnan laajentamista. Jos löydämme hyvän tilan jostain Valkeakosken ulkopuolelta, toisen kahvilan avaaminen on hyvinkin mahdollista, Marko Lehojärvi kertoo. Nuoret ideoivat tuotteita Kahvilan valtteina Lehojärvet pitävät hyvän henkilökunnan lisäksi sijaintia, monipuolista valikoimaa ja edullista hintatasoa. Valikoima ja hintataso ovat lähellä toimivan oman leipomon ansiota. –  Asiakkaita käy tasaisesti pitkin päivää. Kahvilalla on hyvä joukko vakituisia asiakkaita, ja päivän menekin voi aika hyvin ennakoida. Nyt kevään aikana myynti on kasvanut, Jere Lehojärvi sanoo. Asiakkaiden suosikkeja ovat leivät, karjalanpiirakat, kinuski-, porkkana- ja suklaakakut ja pasteijat. Myös voileipäkakku on otettu hyvin vastaan, vaikka Marko Lehojärvi ei aluksi siihen uskonutkaan. Valikoimaa uusitaan jatkuvasti, ja Jere Lehojärvi lupaakin uutta suolaista ja makeaa keväksi. ”Kahvila on hyvä testipaikka, sillä siinä näkee hyvin, miten tuotteet liikkuvat” – Kahvilalla on ollut suuri merkitys leipomomme tuotekehityksessä. Kahvilan nuorilla on ollut hyviä tuoteideoita, joita olemme valmistaneet pieniä eriä kahvilaan. Kahvila on hyvä testipaikka, sillä siinä näkee hyvin, miten tuotteet liikkuvat. Jos palaute on ollut hyvää, se on antanut uskoa ottaa tuote tarjolle myös leipomon vähittäiskauppa-asiakkaille, Marko Lehojärvi kertoo. Hyviä esimerkkejä ovat kinuskisuklaakakku ja omenatuorejuustokakku, jotka ovat nyt myös leipomon valikoimissa. Lehojärvet luottivat kahvilan paikkaan Torikeskuksessa, vaikka reilu vuosi sitten ympärillä oli paljon tyhjää tilaa. Nyt viereen on muuttanut apteekki ja syksyllä yläkertaan tulee kirjasto. Huoli on tällä hetkellä ainoastaan parkkipaikkojen riittävyydestä. Vieressä oleva Lepänkorvan puistotyömaa on vähentänyt autopaikkoja, ja kirjaston tulon jälkeen Torikeskuksen autopaikat ovat varmasti kortilla. 20 prosentin kasvu Vuonna 2002 perustettu Hakafoodin leipomo toimii Lumikorvessa kaupungin rakennuttamassa niin sanotussa lunastushallissa, joka siirtyy vähitellen yrityksen omistukseen. –  Ilman yhteistyötä kaupungin kanssa leipomolla tuskin menisi näin hyvin eikä kahvilaakaan olisi. Vaikka yritys on koko ajan kasvanut, seinien sisällä on vielä varaa kasvaa, Marko Lehojärvi sanoo. Hakafood on uinut vahvasti vastavirtaan leipomoalalla, jonka käyrät ovat näyttäneet vuosia alaspäin. Hakafood on ollut kasvussa, ja ylsi esimerkiksi viime vuonna 20 prosentin kasvuun. Kasvua haetaan myös tänä vuonna. – Taistelu markkinoista on kova, ja siksi on tärkeä kehittyä koko ajan. Itse pidän tärkeänä myös sitä, että yritys luo uusia työpaikkoja. Kun sovimme lunastushallista kaupungin kanssa, lupasin työllistää 10 vuoden aikana kymmenen ihmistä, Marko Lehojärvi sanoo. Tavoite on jo ylitetty, sillä tilojen valmistumisen jälkeen (2014) uusia työntekijöitä on palkattu 12 leipomoon ja neljä kahvilaan. Leipomossa on nyt kaikkiaan 30 työntekijää. – Valkeakoski on hieno paikka yrittää. Täällä on myös hyvä yritystukiverkko. Käytämme niin paljon paikallisten yritysten palveluita kuin mahdollista. Niin kaikki voittavat, Lehojärvi uskoo.