Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Valkeakoskelaisilta invataksien käyttäjiltä vietiin oikeus soittaa kyyti suoraan kuljettajalta – Muutoksesta ei tiedotettu asiakkaita eikä takseja

Sähköpyörätuolilla liikkuva valkeakoskelainen Seija Rämö koki kesäkuun alussa ikävän yllätyksen. Kun hän hoiti kaupungin vammaispalveluiden kanssa asioitaan, kävi ilmi, että Rämölle tärkeät taksinkäyttöoikeudet olivat muuttuneet eikä hänelle ollut kerrottu asiasta mitään. Vammaispalveluita käyttävänä henkilönä Rämöllä on oikeus kaupungin kustantamiin taksimatkoihin, joita hän saa tietyn määrän kuukaudessa. Rämö käyttää matkantekoon invataksia. Lisäksi aiemmin hänellä oli oikeus tilata kyyti suoraan kuljettajalta, mikä toi helppoutta ja turvan tuntua asiointiin. Nyt kävi ilmi, että kesäkuun alusta saakka tätä oikeutta ei enää ollut. Taustalla on Valkeakosken sosiaali- ja terveyslautakunnan toukokuussa tekemä päätös, jossa vammaispalveluiden kuljetuksille hyväksyttiin uusi ohjeistus. Invatakseja käyttävien täytyy nykyään tilata kyytinsä Tuomi Logistiikan välityskeskuksen kautta. Keskuksen kautta tilatessa ei pääse vaikuttamaan kuljettajaan tai taksiyritykseen. Jos haluaa tutun kuljettajan, on haettava erikseen niin kutsuttua tuttutaksioikeutta. Rämön mukaan käytännössä tuttutaksioikeus sisältyi aiemmin invataksioikeuteen – auton kun pystyi tilaamaan suoraan tutulta kuljettajalta. Hän on tyrmistynyt siitä, kuinka huonosti kaupunki on tiedottanut asiasta. – Kukaan ei tuntunut tietävän muutoksesta mitään. Luulin aluksi, että asia koski vain minua. Se tuntui kyykytykseltä. Kyselin taksiyrittäjältäkin, mutta hänkään ei aluksi tiennyt asiasta mitään. Vasta myöhemmin kesäkuussa hän kertoi, että taksitkin olivat saaneet tiedon muutoksesta. Minkäänlaista tiedotetta invataksimuutoksesta ei ole tähän päivään mennessä lähetetty. Onko kyse säästämisestä? Rämön mukaan epätietoisuuden takia liikkeelle lähti huhuja, joista joidenkin mukaan kaikilta tuttutaksia käyttäviltä olisi viety kyseinen oikeus pois. Rämö haki tuttutaksioikeutta, mutta ei saanut sitä. Se harmittaa. – Luulisi kaupungille olevan sama, tilaako asiakas kyydin suoraan taksilta vai välityskeskuksesta. Asiakkaalle sillä on suurikin merkitys. Rämö pohtii myös sitä, onko kyse vain rahan säästämisestä. – Syntyykö tästä edes säästöä? Muutenkin vammaisilla ja vanhuksilla on vaikeuksia sairauksiensa kanssa. Tuntuu, että vaikeutta vain lisätään, hän ihmettelee. Vääriä käsityksiä liikkeellä Valkeakosken vammaispalveluiden palvelupäällikkö Liisa Hoikkanen mukaan kyse ei kuitenkaan ole säästötoimenpiteestä. Hän myös oikoo käsitystä siitä, että kaikilta tuttutaksia käyttäviltä olisi viety tuttutaksioikeus. Hän korostaa, että jos tuttutaksista on tehty päätös, oikeus siihen pysyy eikä sitä tarvitse hakea uudestaan. Hoikkanen kertoo, että invatakseja käyttävät asiakkaat voivat hakea vammaispalveluista erikseen tuttutaksioikeutta, jos kokevat sellaista tarvitsevansa. Tuttutaksioikeus myönnetään tapauskohtaisesti ja yksilöllisin perustein. Tuttutaksiin voi oikeuttaa esimerkiksi vaikea näkö-, kuulo- tai puhevamma. Kaikki invataksia käyttävät eivät siis ole enää automaattisesti oikeutettuja tuttutaksiin. Hänen mukaansa Valkeakoski oli invataksikäytäntöineen poikkeuskunta muihin kuntiin verrattuna. – Muissa kunnissa ei ole ollut tällaista käytäntöä, että invataksia käyttävä voi tilata taksin suoraan autolta. Ohjeistusta haluttiin yhtenäistää kaikissa niissä kunnissa, joissa Tuomi Logistiikka toimii. Hoikkanen myöntää, että tiedotuksessa olisi ollut parantamisen varaa. Asiakkaille lähetettiin uusi, kesäkuun alussa voimaan tullut ohjeistus, mutta siinä ei mainittu invataksiasiakkaita koskevaa uudistusta. Kuljettajille tiedottamisen kaupunki jätti puolestaan Tuomi Logistiikalle. – Omaan piikkiin täytyy sanoa, että en osannut ohjeistaa näin isosta muutoksesta enkä laittaa siitä tietoa asiakkaiden saatekirjeeseen. Siitä olen todella pahoillani, Hoikkanen sanoo. Taksitkin olivat ymmällään Valkeakoskelainen taksiyrittäjä Ari-Martti Yli-Koivisto vahvistaa tiedon, että tiedottaminen ontui myös taksien suuntaan. –Tiedotuksen osalta tämä uudistus meni pieleen. Tuomi Logistiikka kertoi uudistuksesta takseille vasta, kun muutoksesta oli kulunut jo lähes kuukausi. Yli-Koivisto toteaa, että ei sinällään vastusta muutosta. – Ymmärrän sen hyvin. Nyt kyytejä pystytään yhdistelemään paremmin. Kun kyytejä yhdistellään, samalla kyydillä voi matkustaa useampi asiakas. Yli-Koiviston mukaansa invatakseja on tullut Valkeakoskella ajoon aiempaa enemmän. Aikoinaan kaikissa vuoroissa ei edes ollut invakyytejä tarjolla, minkä vuoksi asiakas pystyi suoraan taksiyritykseen soittamalla varmistamaan kyytinsä. Tuomi Logistiikalla on aiemminkin ollut ongelmia Valkeakoskella. Kun yhtiö alkoi välittää kyytejä Valkeakoskella vuosi sitten, alussa oli ongelmia, joista myös Valkeakosken Sanomat uutisoi. Lue lisää: Vammaisneuvoston mukaan osa asiakkaista ei uskalla luottaa sote-taksiin – Näkövammainen kuvaa taksin odottamista yhdellä sanalla: "Loukkaavaa" Lue lisää: Sote-taksiongelmat selvitetään perusteellisesti – vanhaan järjestelmää ei aiota palata Tuomi Logistiikka myöntää, että tiedotus myöhästyi. Yhtiön palveluesimies Päivi Ylitie kertoo, että uudistus oli tiedossa jo toukokuun lopulla, mutta palveluneuvojien ohjeistus ja viestintä autoilijoille viivästyi. – Havahduimme puutteelliseen tiedotukseen vasta kesäkuun lopulla, jolloin Valkeakosken kaupungilta oli tiedusteltu kuinka olemme tiedottaneet autoilijoita muutoksesta. Tuon yhteydenoton myötä kuljetustenohjauskeskuksen henkilökunnan ohjeistus päivitettiin ja muutos tiedotettiin myös autoilijoille. Ylitien mukaan asiakkailta ja kuljettajilta on tullut jonkin verran kysymyksiä muutokseen liittyen. – Pahoittelemme tiedotuksen viivästymistä sekä asiakkaille ja kuljettajille aiheutunutta epätietoisuutta.