Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Raila viittelöi taksin tolpalta kaupan eteen – auton ”leirillä” ei ole hänelle väliä

Taksitolpalta voi näköjään bongata edelleen päiväsaikaan itselleen kyydin. Sen todisti tiistai-iltapäivällä Raila Sandberg , joka viittelöi kauppakeskus Koskikaran edessä tolpalle päin. – Maksan selvällä rahalla, hän huitaisi toimittajan utelut taksikortista. – Joku korttikin minulla on, mutta en ole siihen vielä syventynyt. Hetken päästä Sandberg kapusi jo Kari Mäkisen kyytiin. Kuljettaja auttoi, että myös kepin tuella liikkuva Teuvo Mäkelä pääsi autoon. Kuljettaja tiesi mainita, että auton kylkeen tulee keskiviikkona tunnus Valkeakosken Taksi. Kaksi välityspalvelua Keskuksen kautta tavallista taksikyytiä tilaavat valkeakoskelaiset soittavat nykyisin ”leiriin” tai toiseen. Kyytejä välittävät tämän viikon alussa aloittanut Valkeakosken Taksi sekä jo aiemmin toiminut Taksi Häme. Taksiyrittäjä Jari Lundahl kertoo, että Valkeakosken Taksin välityksessä on mukana yhdeksän valkeakoskelaista taksiyrittäjää ja toistakymmentä autoa. Taksi Hämeen leirissä toimivan taksiautoilijan Lasse Ilovuoren laskujen mukaan Taksi Hämeen välityksessä on kahdeksan koskilaisyrittäjää, joista kahdella on kaksi autoa. Paikallista palvelua löytyy siis yhä molempien välityspalveluiden kautta. Tosin tällä hetkellä kaikki paikalliset tila- ja invataksit kuuluvat Valkeakosken Taksiin. Autot myös brändätään niiden takana olevan välittäjän väreihin, että asiakkaat osaavat erottaa eri välityspalvelun autot toisistaan. Vaikka tavallisella ja itse matkansa maksavalla taksinkäyttäjällä on nyt valittavanaan kaksi välityspalvelua, yhteiskunnan kustantamat taksimatkat eli kela- ja sote-kyydit tilataan tuttuun tapaan niiden omista numeroista. Tilausten perusteella kela- ja sotekyytejä välitetään myös valkeakoskelaisille takseille, kuuluvat he sitten Taksi Hämeen tai Valkeakosken Taksin välityspalveluun. Muutos ei korjaa uudistuksen heikkouksia Taksiyrittäjä Jari Lundahlin mukaan uuden välittäjän eli Valkeakosken Taksin perustamisen taustalla on pari keskeistä syytä. – Korostamme paikallisuutta ja siksi halusimme palata vanhaan toimivaan järjestelmään, jossa ihmisillä on mahdollisuus soittaa valkeakoskelaiseen taksinumeroon ja myös saada valkeakoskelainen taksiauto. – Toinen syy oli se, etteivät kaikki autoilijat ole olleet varauksettoman tyytyväisiä Taksi Hämeen toimintaan. Emme pidä siitä, että päätökset tehdään jossain muualla, vaan haluamme kehittää toimintaa omista lähtökohdistamme, Lundahl perustelee. Viimeinen niitti oli monelle Taksi Hämeen yhteistyö Taksi Helsingin kanssa. Se olisi tuonut mukanaan suuret investoinnit. Valkeakosken Taksille on avattu nettisivu, josta löytyy tilausnumeron lisäksi hintatiedot. Tilauksia varten on käytössä myös mobiilisovellus. ”Ei paha investointi” Taksi Hämeen ja Taksi Helsingin yhteistyö on tuonut tarjolle uusia älysovelluksia. Lasse Ilovuori sanoo, että tulevaisuuteen pitää taksialallakin varautua. Uusi Android-pohjainen kämmentietokone, jolla voi ottaa sovellusten kautta tulevia tilauksia, on nyt hankittuna. Investointia Ilovuori ei pitänyt pahana. –Tekniikka kehittyy joka tapauksessa. Sovelluksen kautta asiakas pääsee esimerkiksi seuraamaan auton tuloa tai maksamaan kyydin etukäteen. Yhä vanhemmat ihmiset käyttävät tietotekniikkaa. Lasse Ilovuori huomauttaa, että Taksi Hämeessä on ollut yöpäivystystä, vaikka päivystysvelvoitetta ei enää olekaan. Tuttua on esimerkiksi se, että ikäihmisen pitää päästä yöllä sairaalaan, ja siihen hän kutsuu taksin. Lainsäätäjän tekemälle taksialan uudistukselle Ilovuori ei anna paljon pinnoja. – Takapakkia mentiin, sillä ennen järjestelmä oli hyvä ja toimiva. Oli päivystysvelvoitteet ja kaupunkikohtaiset kiintiöt. Nyt kun millään ei ole väliä, isot yritykset tai usean auton yritykset ovat voittajia. Asiakkaat ja pienet yrittäjät ovat kärsineet ja asiakkaan päätä on sekoitettu. Myös Jari Lundahl toteaa, ettei välityspalveluiden uudistaminen poista tehdyn taksiuudistuksen heikkouksia. Ilovuori muistuttaa, että edelleen on olemassa myös Valkeakosken Taksit ry. Taksiasematila linja-autoasemalla kuuluu sen hallintaan. Kaikki taksitolpat eli Valtakadun, linja-autoaseman ja Antinniemen tolpat eivät ole kenenkään omia vaan ovat kaikkien taksien käytössä.