Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

On vaikea kuvitella, etteivät Valkeakosken Liikenteen bussit olisi enää olennainen osa koskilaista arkea, Johanna Nortesuo kirjoittaa

Lähes koko ikäni Lempäälän ja Valkeakosken alueella viettäneenä voin helposti muistaa Valkeakosken Liikenteen bussien värit katukuvassa kauas 1990-luvulle asti. On vaikea kuvitella, etteivät ne olisi enää olennainen osa koskilaista arkea. Siirtyessäni Lempäälässä tutummista Paunun linja-autoista “Valkkarin” kyytiin kesti tovi totutella kapuamaan portaat korkeaan bussiin ja opetella uudet reitit ja aikataulut. Totta puhuakseni en vieläkään osaa aikatauluja ulkoa, sillä olen kokenut ne hankaliksi muistaa. Liikkumiseen olisi usein bussia edullisempi ja kätevämpikin vaihtoehto. Olen silti aina kokenut tärkeäksi tukea joukkoliikennettä ja paikallisuutta. Mielestäni myös kuntien on tärkeää suosia paikallisia toimijoita. Paikallinen liiketoiminta lisää paikallista työllisyyttä ja luonnollisesti myös lisää kunnan verotuloja ja yleistä hyvinvointia. On siis järkevää tukea omaa lähiseutua. Valitettavasti tämä ei kuitenkaan aina ole paras vaihtoehto – varsinkaan sille, jolle tuotettu palvelu on tärkein, eli asiakkaalle. Ei työttömällä ole varaa laittaa lähes puolta kuukausittaisista varoistaan lähiseudun kattavaan bussilippuun etsiäkseen töitä. Olen jo vuoden pari vältellyt bussilla liikkumista Valkeakosken seudulla. Seutulipun ollessa olemassa linja-auto oli vielä mielekäs vaihtoehto, vaikka vuorot olivatkin hankalat liikkuvassa työssä. Oli mahdotonta ottaa vastaan aikaisia aamu- tai myöhäisiä iltavuoroja Valkeakosken ulkopuolella, sillä bussit eivät yksinkertaisesti kulje noina aikoina. Mutta ainakin liikkuminen oli verrattain edullista. Kun seutulippu lopetettiin, bussista tuli kuitenkin aivan liian kallis vaihtoehto, etenkin joutuessani työttömäksi. En olisi välttämättä muuttanut Valkeakoskelle, jos olisin osannut ennustaa hintakehitystä. Ei työttömällä ole varaa laittaa lähes puolta kuukausittaisista varoistaan lähiseudun kattavaan bussilippuun etsiäkseen töitä. Onneksi itse onnistuin löytämään edes lyhyitä työpätkiä Valkeakoskelta ja saamaan äidiltäni toisinaan kyydin Tampereelle. On erittäin surullista, jos Nysse-kilpailutuksen lopputulos kaataa perinteikkään koskilaisyrityksen ja aiheuttaa yhtään lisää työttömyyttä. Mutta kuntien alaisuudessa toimivan joukkoliikennejärjestelmän tulisi palvella etupäässä käyttäjiään ja kannustaa useampia kulkemaan busseilla. Kirjoittaja odottaa innolla Nysseä Päivitetty 6.10.: poistettu lause: Valkeakosken Liikenne jäi ulos Nyssestä.