Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Ruoan kotiinkuljetus kasvaa Valkeakoskella Apiankadun K-Marketissa – Asiakas voi myös noutaa pakatut tavarat: ”Ne ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti”

K-Market Apiankadun kauppias Jarno Eklund on juuri nyt kiireinen mies. K-Market on Valkeakosken ainoita myymälöitä, joka hoitaa kotiinkuljetuksia asiakkailleen. Pakkaamista ja kuljetuksia on nyt riittämiin. – Kotiinkuljetukset alkoivat meillä vasta helmikuun alussa, ja nyt ne ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Asiakas voi myös noutaa pakatut tavarat Jarno Eklund kertoo, että tilaukset tehdään K-ryhmän netissä. – Meillä voidaan tehdä myös niin, että me pakkaamme tuotteet, ja asiakas voi itse noutaa tilaamansa tuotteet. Myymälään sisään asiakkaan ei tarvitse tulla tässäkään tapauksessa. Talon päädyssä on ohjeet soittaa kaupan numeroon, ja me tuomme ostokset asiakkaan autoon, Eklund selvittää. Kaupan tekemään tavaran keräämistä ja kotiinkuljetusta tavaroilleen haluava voi saada toimituksen Valkeakosken alueella. Kaukaisimmat alueet ovat Ritvalassa ja Haukilassa. Toimitukset maksavat alueesta riippuen 9,90–14,90 euroa. – Kun en itse ehdi tavaroita toimitta asiakkaille, meillä on ulkopuolinen kuljettaja yhteistyökumppanina, joka vie tavarat autoillaan asiakkaiden kotiin. Eklund jatkaa, että pienessä myymälässä yhden päivän kuljetusten määrä on rajallinen. – Tavaroiden keräily aiheuttaa sen ongelman, kun se vie paljon aikaa. ”Kaikille riskiryhmille ruokaa kotiin” K-Market Apiankadun ruoan toimituspäiviä ovat olleet vain maanantai ja perjantai. Tällä viikolla tuli mukaan torstai, ja ensi viikosta lähtien ruokaa voidaan kuljettaa koteihin kaikkina arkipäivinä. Tilausaika menee umpeen joka päivä kello 12. Kuljetukset lähtevät kello 15. – Pyrimme nyt siihen, että saisimme kaikille riskiryhmiin kuuluville ruokaa kotiin. Asiakkaina on myös karanteenissa olevia, ja yleensä asiakas toivoo, että soitetaan vain kelloa ja jätetään ruuat ovelle, niin ei jouduta kontaktiin, Jarno Eklund selvittää. – Olemme yrittäneet laajentaa toimintaa niin paljon kuin pystymme. Kun korona eskaloitui, ja uudet määräykset tulivat voimaan, Apiankadun liikkeeseen alkoi tulla puhelinsoittoja ympäri maata. – Yleensä nämä soittajat ovat Valkeakoskella asuvien ikäihmisten lapsia, koska kaikki vanhemmat eivät oikein tiedä, miten pitäisi toimia. Se pelaa näin, että esimerkiksi Oulusta tulee puhelu, että vanhemmille olisi saatava ruoan kotiinkuljetusta, Eklund naurahtaa. – Lapset sitten tekevät netissä tilauksen vanhempiensa nimissä heidän osoitteillaan. Se hoituu hienosti tälläkin tavalla. Meillä vain on myymälässä nyt paljon töitä, kun homma nyt poksahti käsiin, Eklund kuvailee. Huolta henkilökunnan terveydestä K-Market pystyy tekemään päivässä yhdeksän ruokakeräystä. Osa toimitetaan kuljetuksina, osa asiakkaista hakee tavarat itse. Eklund hoitaa kolmen kauppansa etätilaukset keskitetysti Apiankadun kaupasta. – Tilaukset ovat yleensä isoja, 100–150 euron luokkaa. Käytännössä yksi ihminen kerää, ellei joku toinen ehdi auttaa. Tavallisesti tämä sitookin kaksi työntekijää koko iltapäiväksi. Eklund huomauttaa, että nyt Suomessa työntekijöillä on hyvin matala kynnys jäädä kotiin, jos on minkäänlaisia oireita normaalista flunssasta. – Tietysti mekin haluamme, että sairastuneet ihmiset eivät tule lähellekään kauppaa. Me haluamme pitää henkilökunnan mahdollisimman terveenä ja kaupat toimintakykyisinä. Me karsimme kaikki riskit pois. Jos työntekijän nenä vähänkin vuotaa, pitää jäädä kotiin. K-Market Apiankadulta ei voi tilata ruokaa puhelimitse ruuhkien välttämiseksi, vaan tilaus ja maksaminen tehdään netissä. – Olen kuitenkin tänäänkin ollut melkein koko ajan puhelimessa, kun vanhemmat soittelevat ja kysyvät opastusta palvelun käyttöön. Työpainetta joka puolelta Jarno Eklund kertoo, että kaupankäynti ja tavarantoimitukset ja -järjestelyt ovat muutenkin lisääntyneet huomattavasti Apiankadulla. – Työpainetta tuntuu tulevan joka puolelta. Jarno Eklund on saanut uusista palveluistaan myös palautetta. – Tein Facessa kyselyn meidän toiminnasta ja saimme 450 vastausta, joista suurin osa oli kiittävää. –  Verkkokauppahan on lisääntynyt huomattavasti Keskolla, joka onneksi on pystynyt pitämään järjestelmät kasassa suuresta paineesta huolimatta. VS:n soittokierroksella ilmeni, että Apiankadun K-Market on tällä hetkellä ainoa kotiinkuljetuksia hoitava myymälä Valkeakoskella. ”Tärkeintä pitää nykyiset palvelut” K-Citymarketin kauppias Erkki Kuivajärvi Torikeskuksesta painottaa, että tärkeintä nyt on pitää nykyiset palvelut käynnissä. – Sitä kapasiteettia ei ole ajankäytöllisesti ja kustannusten vuoksi olemassa, että pystyisimme kotiinkuljetusta tarjoamaan. – Nyt pitäisi puhua ennen kaikkea siitä, miten kaupat pystyvät tällä hetkellä ja tulevina viikkoina tarjoamaan ne palvelut, joita yhteiskunta velvoittaa ja odottaa päivittäistavarakaupalta. Citymarketissa on kyselty iäkkäille ihmisille aikaista aamutuntia kaupassa käyntiin. – Emme voi kutsua tänne satoja ikäihmisiä aamuseitsemäksi, kun saamme leipäkuormat vasta yhdeksältä. Ei olisi tuoretta leipää ja muita tarvikkeita myytäväksi. Henkilökunta tekee parhaansa, mutta olosuhteet ovat nyt haastavat, Erkki Kuivajärvi huomauttaa.