Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kuinka iso ongelma liikennevalot ovat? Katuverkko asettaa rajat sille, miten paljon muutoksia voidaan tehdä

Yhteensä 14 kappaletta. Onko se paljon vai vähän? Valkeakoskella on 14 liikennevaloilla ohjattua risteystä, ja niistä riittää puhetta. Tämän päivän lehdessä käymme kurkistamassa paikkaa, josta Valkeakosken liikennevalojärjestelmää hoidetaan. Yksi vihaa valoja, toiselle ne ovat tärkeitä. Jokaisella koskilaisella tuntuu olevan liikennevaloista vahva mielipide. On käyty keskustelua muun muassa siitä, pitäisikö liikennevalot sammuttaa kokonaan, esimerkiksi jonakin tiettynä vuorokaudenaikana. Valot kuitenkin tuovat turvallisuutta ja on selkeää näyttöä siitä, että niiden sammuttaminen lisää onnettomuusriskiä ainakin laajoissa ja vilkkaissa risteyksissä. Oleellisempi kysymys saattaakin olla se, pitäisikö valojen määrää vähentää. Onko 14 valo-ohjattua risteystä liikaa tämän kokoisen, melko tiiviin keskustan alueella? Voisiko muutamasta risteyksestä jättää valot kokonaan pois, ja mitkä ne risteykset olisivat? Valkeakosken kaupunginhallitus päätti tämän vuoden tammikuussa, että liikennevalojen ohjausjärjestelmää tulee sujuvoittaa ja yhdenmukaistaa entisestään. Päätös on varmasti kaikkien kaupunkilaisten tahdon mukainen, ja yhdyskuntatekniikan päällikön mukaan kehitystyötä tehdään koko ajan. Mahdollisuuksien rajat tulevat kuitenkin vastaan, sillä katujen linjaukset ja risteysten sijainti määrittelevät liikennevalojen paikat. Jos haluttaisiin todellista muutosta, pitäisi myös katuverkko miettiä uusiksi. Niin isosta ongelmasta ei taida kuitenkaan olla kyse.