Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Valkeakoski oivalsi markkinoida matkakohteitaan jo kauan ennen kuin turismista tuli Suomessa valtavirtaa

PÄÄKIRJOITUS. Mikä aarre! Vuonna 1947 julkaistu retkiopas Valkeakoski ja sen ympäristö saa sormet syyhyämään. Taiten laadittu taskukokoinen vihkonen kertoo nykypäivän lukijalle, millaisia retkikohteita Valkeakoskella pidettiin markkinoinnin arvoisina yli 70 vuotta sitten. Joukkoon lukeutuvat tietysti alueen kirkot, kuten Metsäkansan kirkko, sekä kauniit rannat ja näköalapaikat. Myös Valkeakosken tehtaat esitellään kirjassa hyvin, mikä ei liene ihme, sillä aikanaan juuri teollisuusjohtajien tuki mahdollisti oppaan painattamisen. Matkaoppaana Valkeakoski ja sen ympäristö kielii myös tehdaspaikkakunnan raudanlujasta itsetunnosta. Toisen maailman sodan jälkeen elämä oli vaatimatonta ja matkailu harvinaista herkkua. Esimerkiksi ryhmämatkat alkoivat yleistyä Suomessa vasta 1950-luvulla. Valkeakoskella uskottiin kuitenkin retkeilyharrastuksen kasvuun ja sen suomiin bisnesmahdollisuuksiin. Kuvaillaanpa Valkeakoskea jo kirjasen esipuheessa "ihanteelliseksi retkeilypaikkakunnaksi". Valkeakoskella oltiin siis aikaansa edellä matkailumarkkinoinnissa: retkeilyn potentiaali nähtiin jo kauan ennen kuin satunnaisista matkailijoista tuli palveluita ostavia turisteja. Muutos vei vuosikymmeniä ja vaati varallisuuden ja vapaa-ajan lisääntymistä. Nyt lähimatkailun kasvua rajoittavat hintataso, vajavaiset liikenneyhteydet ja koulujen lomien ajankohta. Koronaepidemian vauhdittamana kotimaanmatkailulle voi kuitenkin povata hyvää tulevaisuutta.