Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Vältä kasvojen koskettelua, hoetaan – professori kertoo, miten voit päästä tavasta eroon

Vältä kasvojen koskettelua. Tätä neuvoa on nyt saatu toistuvasti kuulla, sillä yhdessä huolellisen käsienpesun kanssa se ehkäisee virusten leviämistä. Kädet hakeutuvat tutkimusten mukaan kasvoille yllättävän usein. Vuonna 2008 julkaistun ja 10 ihmistä kattavan tutkimuksen mukaan kasvojen koskettelua käsillä tapahtui keskimäärin 16 kertaa tunnissa. Vuonna 2015 julkaistussa tutkimuksessa koehenkilöinä oli 26 opiskelijaa. He koskivat käsin kasvojaan keskimäärin 23 kertaa tunnissa. Se on paljon. – Tapa on aika yleinen. Yksilöllistä vaihtelua on paljon, toteaa professori Martti Tuomisto Tampereen yliopistosta. Voimme kosketella kasvojamme, kun jokin kohta hieman kutiaa tai tuntuu epämiellyttävältä. Tai kun hiukset ovat tiellä, siirrämme niitä pois silmiltä tai korvan taakse. Tai kasvomaskia käyttäessämme. – Syyt koskettelulle ovat hyvin triviaaleja, mutta tärkeitä siinä mielessä, että korona-aikana tartuntariski on suurempi, kun kasvoja koskettelee ja varsinkin, jos ei ole pessyt käsiä. Koska tauti voi olla tappava riskiryhmille, on tartunnan ehkäisyllä suuri merkitys. Tuomisto muistuttaa, että samat tartunnan ehkäisytavat – käsien huolellinen pesu ja kasvojen koskettamisen välttäminen – koskevat myös tavallista flunssaa ja muitakin tarttuvia tauteja. Yliopittu tapa Kasvojen koskettelu on Tuomiston mukaan yliopittu tapa, sillä ihminen on koskettanut kasvojaan eläessään kymmeniätuhansia kertoja. Lisäksi se on pitkälti puolitietoista tai tiedostamatonta. – Jos sitä haluaa vähentää hyvin vähiin ja koskettaa vain kun on tarpeen, vaatii harjoittelu aikaa ja tietoista toimintaa. Joillekin tehtävä voi olla helppo ja vaatia vain, että kasvojen koskettelusta tulee tietoisempaa. – Se voi riittää ongelman vähenemiseen jo huomattavasti. Vastaliikkeen ja kasvojen koskettamisesta pidättymisen taito on olemassa. Se ei ole suuri taito, mutta valmius on olemassa. Kun tapojaan yrittää muuttaa, voi perheenjäseniä valjastaa apureiksi ja pyytää heitä kertomaan, kun käry käy. Tämä voi olla tarpeen siksi, että kun on keskittynyt tekemään jotain muuta, voi kasvojen koskettaminen tapahtua itseltä huomaamatta. Tuomistolla on tällaisesta tilanteesta esimerkki, jossa käsi menee myös kohti kasvoja, mutta toisella lopputuloksella. – Syöminen on motorinen liiketapa siinä missä kasvojen koskettelu. Ihmiset syövät esimerkiksi televisiota katsellessaan tiedostamattaan aika paljon. Iso karkkipussi menee äkkiä, melkein huomaamatta. Tiedosta ensin Miten kasvojen ylenmääräisestä koskettelusta voi päästä? Siinä voi ottaa avuksi kognitiivisen käyttäytymisterapian keinoja. – Samat menetelmät toimivat sekä tavanomaisten tapojen että vakavampien oireiden hoitoon, mutta vakavammista häiriöistä kärsivien on usein vaikeampi oppia pois tavoista ilman tukea, sanoo kognitiivisen käyttäytymisterapian psykoterapeutti Tari Siljander . Aivan ensimmäinen askel on tiedostaa oire tai tapa. – Joskus voi pyytää apua myös toisilta, jos tapa on kovin tiedostamaton ja vaikea itse huomata. Siljander kehottaa suhtautumaan tapaan uteliaasti ja avoimesti havainnoiden, ilman moittimista tai ankaraa kieltämistä. Tapaa voi tehdä tietoiseksi toiminnaksi konkreettisilla harjoituksilla. Professori Martti T. Tuomisto kertoo, miten. – Kokeile esimerkiksi koskettaa puhtailla pestyillä käsillä harjoituksen vuoksi kasvoja. Sano samaan aikaan, että nyt kosketan. Aina kun kosketat, sano, että "kosketan”. – Silloin liike ja muisto toteamuksesta yhdistyvät ja kasvojen koskettaminen tulee helpommin tietoiseksi, ja kun käden liikkeen aloittaa, sen voi pysäyttää helpommin. Jos taas haluaa koskettaa kasvoja, kun esimerkiksi pesee kasvot tai levittää niille voidetta, tehdään koskettelu tietoisesti. Motivaatio oltava Ennen kuin tapaa pyritään muuttamaan, pitäisi olla halu muutokselle. – Pitää perustella itselle, miksi muutos on tarpeellinen. Usein ei riitä, että haluaa välttää jotain negatiivista. Ennemminkin pyrkimys johonkin positiiviseen luo työskentelylle paremmat edellytykset, Tari Siljander sanoo. Lapsen kanssa kasvojen koskemisesta voisi esimerkiksi rakentaa palkkiotaulukon. – Ei siis niin päin, että aina kun kosken, siitä seuraa rangaistus, vaan positiivisen vahvistamisen kautta: aina kun on kyennyt tietoisesti välttämään kasvojen koskettamista, saa jotain itselleen mieleistä. – Tärkeää muutosten opettelussa on positiivinen fiilis, huumori ja muutosprosessin sekä harjoittelun tekeminen itselle mielekkääksi ja palkitsevaksi. Tiedosta tilanteet Seuraavaksi kartoitetaan, missä tilanteissa kasvojen koskettelua tapahtuu. – Tavan tiedostamiseen liittyy myös havainnointi ja tiedon kerääminen siitä, missä tilanteissa tapa erityisesti aktivoituu, Siljander kertoo. – Esimerkkinä tästä on monen motorisen maneerin aktivoituminen ahdistavissa tai jännittävissä tilanteissa, jolloin tämän tiedostaminen auttaa jo ennakoimaan ja keksimään näihin tilanteisiin esimerkiksi jotain korvaavaa toimintaa käsille. Käytös eri tilanteissa on yksilöllistä, joten jokaisen on tehtävä omat havaintonsa ja tutkimusmatkansa omaan käyttäytymiseen. Opettele läsnäoloa hetkessä Siljander kehottaa jokaista harjoittelemaan itsehavainnointia ja tietoisuustaitoja. – Tietoisuuden lisääntyminen omaan kehoon liittyen auttaa tulemaan tietoiseksi myös vaikeammin havaittavista omista tavoista. Ja jälleen kerran tärkeää on asioiden hyväksyvä tiedostaminen, hän korostaa. Ankarasta suhtautumisesta kun ei ole apua, päinvastoin. – Asioiden kieltäminen usein lisää niiden ajattelua ja sitä kautta myös toiminnan todennäköisyyttä. Koetapa esimerkiksi välttää kovasti ajattelemasta oikein maukasta sokerimunkkia. Et saa ajatella sitä – kuinka sujuu? Opettele siis olemaan läsnä tässä hetkessä. Apu voi löytyä mindfulnessista tai sovelletun rentoutuksen menetelmästä. – Yksinkertainen mindfulness-harjoitus oman mielen tarkkailusta pienen hetken otannalla paljastaa jo sen, missä mennään ja onko tämänhetkinen tilanne toivotun kaltainen. Sovelletusta rentoutuksesta voi puolestaan saada apua jännitykseen ja ahdistukseen, jotka liittyvät usein erilaisiin tapakäyttäytymisen muotoihin. Keksi muistuttamisen keinoja Muutoksen tukemiseksi kannattaa valjastaa erilaisia muistuttamisen tapoja. Ne voivat olla esimerkiksi muistilappuja, kuvia, kännykkämuistutuksia, mitä vain toimivaa mieleen juolahtaa. Kasvojen koskettelun voi myös pyrkiä korvaamaan jollakin toisella toiminnalla. – Käsien pitäminen ”kiireisinä” ja esimerkiksi stressipallon pyörittely käsissä voi tehdä kasvojen koskettelusta hankalampaa ja sitä kautta myös tietoisempaa toimintaa. Myös tässä vaaditaan mielikuvitusta ja omaa kekseliäisyyttä, jotta voi löytää itselle toimivimman tavan, Siljander neuvoo. Tavankääntämisen menetelmä Kasvojen koskettelun ehkäisemiseen voi myös soveltaa niin sanottua tavankääntämismenetelmää. – Mindfulness, tietoisen läsnäolon harjoittelu ja rentoutuskeinot voivat vähentää tapoja, mutta eivät välttämättä riittävästi, sanoo professori Martti Tuomisto. – Tavankääntämismenetelmä on tarkoitettu siihen varsinaiseen ongelmaan, joka voi jäädä jäljelle. Tavankääntämismenetelmää käytetään tavallisesti terapiassa erilaisten tapahäiriöiden hoitamisessa. Niiden ollessa kyseessä muodollista harjoittelua on Tuomiston mukaan tehtävä pitkäänkin, jotta tavasta voi luopua. Yksi tavankääntämisen vaiheista on tehdä vastaliike. Kasvojen koskettamisen ollessa kyseessä vastaliike voi olla esimerkiksi käsien painaminen reisiä vasten, laittaminen kevyesti nyrkkiin tai asettaminen pöydälle. – Vastaliike muistuttaa siitä, että nyt en koske kasvojani. Sen tarkoitus on korvata ongelmallinen kasvojen koskettelu ja myös muistuttaa ongelmallisen asian poissaolosta. Se on kilpaileva liike ongelmalliselle liikkeelle. – Liikettä voi harjoitella myös ilman yllykettä koskea kasvoihin, jotta liikkeen muistaa silloin, kun sitä tarvitaan. Vielä tehokkaampi treeni Myös käsienpesun muistamiseen tarvitaan tietoisuutta, Tuomisto muistuttaa. Yksi tavankääntämisen harjoitus voisikin olla, että ensin pestään kädet ja sen jälkeen kädet painetaan kevyesti reisiä vasten muistutukseksi siitä, että ne kuuluu pitää poissa kasvoista. – Silloin koronataudin ehkäisemistoimenpiteet tukevat toisiaan. Tässä mielessä Tuomisto näkee koronakriisin myös mahdollisuutena harjoitella tartuntatautien ennaltaehkäisyä. Käsien säntillinen pesu ja kasvojen koskettelun välttäminen voisivat olla arkinen tapa, joka ei ole sen kummempi kuin hampaidenpesu aamuin ja illoin on. – Tavankääntämismenetelmällä ja hyvillä tavoilla voisi ennaltaehkäistä kaikkia tartuntatauteja. – Tavankääntämismenetelmä on hyvin monikäyttöinen. Vaikka menetelmät ovat periaatteessa yksinkertaisia, vaatii niiden oppiminen järjestelmällisyyttä, tavoitteellisuutta ja päivittäistä harjoittelua, jos haluaa päästä hyviin tuloksiin. Meikkaus, silmälasit, nuuska... Meillä on arjessamme usein toimenpiteitä, joihin liittyy kasvojen koskettelua. Niitä ovat esimerkiksi meikkaaminen ja meikin kohentaminen, piilolinssien laitto ja silmälasien käyttäminen. Lisäksi päivän mittaan piilolinssin käyttäjä voi hieraista silmiään, jos piilolinssi tuntuu silmässä epämukavalta. Silmälasien käyttäjä taas voi vekslata lasejaan päälle ja pois ja siinä välissä pyyhkäistä nenän pielustaa kohdista, joilla lasit ovat levänneet. Nuuskaaja puolestaan vie sormensa suuhun laittaessaan nuuskapussia ja ottaessaan sen pois. – Erityisesti koronavirusepidemian aikana tulee huolehtia käsien pesusta, ettei sairastuta itseään tai muita. Nuuskaamiseen liittyvä kasvojen koskettelu ja puutteellinen käsihygienia lisäävät tartuntariskiä, muistuttaa Hengitysliitto, ja kehottaa nuuskaamisen lopettamiseen. Koronaviruksen myötä itse tehtyjen maskien ja muiden suun ja nenän peittävien suojien käyttö on lisääntynyt. Niissä on puolensa, mutta myös ongelmansa. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa, että itse tehty maski ei suojaa koronavirukselta. Korkeintaan se voi suojata muita ihmisiä tartunnalta, jos itsellä onkin koronavirus oireettomassa muodossaan. Itse tehdyn maskin hyödyt voivat kääntyä haitoiksi, jos suojaa koskettelee käsin ja jos sen asentoa korjatessa koskettelee kasvojaan. Maskit pitäisi myös pestä jokaisen käyttökerran jälkeen, mieluiten 90 asteessa.