Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Vuosia sitten televisiomainonnassa otettiin käyttöön eettiset normit – Nykyisin ne on unohdettu, kirjoittaa Juhani Valli

Eettiset normit, onko sellaisia? Asioista riippumatta vedotaan eettisyyteen. Kuinka se ja se suuryritys vetoaa tuotannossaan eettisyyteen on tuttua tarinaa. Mutta tosiasia on, ettei rahalla ole moraalia. Itse asiassa kyseiset termit eivät sulje pois toisiaan. Vuosia sitten televisiomainonnassa otettiin käyttöön eettiset normit. Nykyisin ne on unohdettu. Päällimmäisenä asiana oli silloin, että lasten käyttö mainonnassa loppuisi. Ei loppunut, vaan lisääntyi. Maikkarin mainoksissa lapset mainostavat vaatteita, ruokaa ja kaikkea siltä väliltä. Hyviä kasvatusmalleja tarjotaan muun muassa, kun lapset ruokapöydässä niin sanotusti leikkivät ruualla tai heittelevät sitä lattialle. Meluaminen pöydässä tuntuu olevan tärkeämpää kuin itse syömistapahtuma. Lasten käyttöä mainoksissa sovelletaan myös aikuisille suunnatussa mainonnassa. Lapsi kyselee äidiltään esimerkiksi tuotteen vaikutusta. Mainoksissa unohdetaan myös, että tilastojen mukaan yksineläviä on tänä päivänä suuri osa ihmisistä. Mainoksissa tosin keskitytään ydinperheisiin. Suomalainen ihanne eli äiti, isä, kaksi tai kolme lasta sekä koira ja moderni koti ovat perusarvoja, joita mainoksissa huomaamattomasti painotetaan. Onneksi autoja ei enää mainosteta vähäpukeisilla naiskaunottarilla. Ennen ne istuivat konepellillä poseeraamassa. Puhumattakaan perheen autosta. Siitä päästään sujuvasti seuraavaan eli automainokseen, jossa kumit ulvovat ja vauhti on enemmän kuin sallittu nopeus. Ja usein autosta tulee esille myös ydinperhe, joka kokoontuu puuhaamaan jotakin kivaa keskenään. Jonkinlainen kannanotto on myös, kun naisparit tai kolmekin naista viettävät laatuaikaa keskenään. Onneksi autoja ei enää mainosteta vähäpukeisilla naiskaunottarilla. Ennen ne istuivat konepellillä poseeraamassa. Paras esimerkki piilomainonnasta tulee jenkkilästä. 1950-luvun elokuvassa Jayne Mansfield piti käsissään rintojensa päällä kahta maitopulloa. Viestistä ei voi erehtyä. Esimerkiksi perheohjelmien etiikka on kyseenalaista. Kun katsoo Salkkareita, niin siinä teinit juovat olutta, varttuneet lipottavat koko ajan viiniä ja myös yhteisiä shottihetkiä on runsaasti. Yleensä ne johtavat seksikohtauksiin. Perheohjelman mainostauolla voi tutustua eri automerkkeihin ja emätintulehduksiin tarkoitettuihin voiteisiin, tamponeista puhumattakaan. Alapäähygieniakaan ei ole ollut vieras asia maikkarin mainoksissa. Autoja lukuun ottamatta nuo ovat eettisiä asioita, mutta eivät välttämättä sovellu koko perheen ohjelmiin, mielestäni. Kirjoittaja on akaalainen freelance-toimittaja