Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Valkeakosken koulut sähköistyvät kovaa kyytiä, mutta digitalisaatio ei ole oikotie laadukkaaseen opetukseen

Valkeakoski ottaa tänä vuonna harppauksen kohti entistä sähköisempää opetusta. Se näkyy muun muassa oppilaille annettavina tietokoneina ja oppimateriaalin sähköistymisenä. Kaupungin opetuspäällikön mukaan Valkeakoskella on oltu takamatkalla koulujen digitalisaatiossa. Hänen mielestään on selvää, että koulu ei voi olla museo, vaan sen pitää muuttua yhteiskunnan mukana. Siinä opetuspäällikkö on oikeassa. Yhteiskunnan palvelut siirtyvät ryminällä digitaalisiksi, ja digitaidot ovat osa tämän päivän kansalaistaitoja. Digitalisaatio ei kuitenkaan ole mikään taikasana, joka tekee koulutuksesta automaattisesti laadukasta. Viime vuosina digitaalisuuden ihmettä on hoettu kuin mantraa. Eri ihmisille se tuntuu tarkoittavan eri asioita, eikä yhtenäistä käsitystä termin sisällöstä ole. Digitalisaatio on herättänyt myös huolta. Viime syksynä kohuttiin Helsingin yliopiston tutkimuksesta, jonka mukaan digilaitteiden käyttäminen heikensi oppimistuloksia. Mielipidepalstoilla opettajat ja huoltajat esittivät kritiikkiä opetuksen sähköistymisestä. Digiopetus ja -taidot edellyttävät lähdekriittisyyttä ja myös kykyä hallita laitteiden käyttöaikaa. Jatkuva puhelimen selailu voi olla digitalisaatiota, mutta tuskin hyväksi kenellekään. Aikuisia ohjataan nykyään somepaastoille ja neuvotaan, että jatkuvan informaatiotulvan vastapainoksi pitäisi harrastaa jotain konkreettista ja fyysistä. On ensisijaista, että myös lapset opettelevat näitä taitoja.