Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jäivätkö kirjaston lainat palauttamatta? Seurauksena voi olla pahimmassa tapauksessa perintä – ”Jos lasku tulee, kannattaa aineistoa kiikuttaa tänne kipin kapin”

Minkä verran asiakkailta jää palauttamatta kirjaston tavaroita, Valkeakosken kaupunginkirjaston palvelusihteeri Tuula Hanhineva? – Palauttamattomasta aineistosta meillä lähtee tietyin väliajoin ensimmäinen, toinen ja kolmas kehotus palauttaa laina. Jos ne eivät tepsi, asiakkaalle lähtee lopulta lasku. Millaisin väliajoin kehotukset lähtevät? – Ykköshuomautus lähtee viikon kuluttua eräpäivästä. Toinen kehotus lähtee sitten, kun laina on 21 päivää myöhässä. Kolmas kehotus lähtee 41 päivän jälkeen. Entä jos lainaaja ei toimi tämänkään jälkeen? – Lasku lähtee sitten, kun on kulunut 61 vuorokautta eräpäivästä. Kirjan voi palauttaa vielä sittenkin, vaikka olisi saanut jo laskun. Mitä on neuvoksi asiakkaalle, joka saa laskun? – Joka tapauksessa on hyvä toimia kipin kapin ja kiikuttaa aineisto takaisin. Me otamme tavaran takaisin mieluummin kuin alamme laskuttaa, koska monesti aineisto on sellaista, että emme enää saa uutta tilalle, Tuula Hanhineva huomauttaa. – Jos ei laskun jälkeenkään palauta lainaa, lasku menee perintätoimiston hoidettavaksi. Siihen menee kuitenkin aikaa. Me annamme asiakkaalle vielä aika monta mahdollisuutta palauttaa kirjat ja muut aineistot. Miten kirjasto ottaa yhteyttä, jos laina on myöhässä? – Menettelemme niin kuin asiakas on halunnut. Ensimmäisen kehotuksen voi saada sähköpostiinsa – tai paperisena, jos sähköpostiin ei kehotusta halua. Sen sijaan toinen ja kolmas kehotus tulevat aina paperisena asiakkaan postilaatikkoon. Oletteko soittaneet lainojen perään? – Me emme soittele. On hyvä muistaa, että lainojahan voi uudistaakin. Jos ne ovat myöhässä, meidän verkkokirjastoon voi tunnuksilla uusia omat lainansa viisi kertaa. Tänne voi myös soitella tai käydä paikan päällä. Paljonko lainojen myöhästymiset ja kehotukset työllistävät kirjaston henkilökuntaa? – Kehotuksia tehdään ihan viikoittain. Myöhästymisilmoitukset tulostetaan joka päivä, ja ne lähetetään asiakkaille. Myös laskuja joudutaan lähettämään viikoittain. – Suurin osa lainaajista palauttaa aineiston laskun eli tavallaan sen neljännen huomautuksen saatuaan. Aika vähän meillä on niitä, jotka joutuvat laskun maksamaan. Mitä jos kirja on hävinnyt? – Jos on hukannut kirjan, se on kastunut tai koira kirjan syönyt, me toivomme, että asiakas toimittaisi kirjastoon samanlaisen teoksen tilalle. Jos se ei onnistu, asiakas saa tässäkin tapauksessa laskun. Millainen lasku on tässä tapauksessa? – Asiakas joutuu maksamaan sen, mikä on ollut meillä kirjan hankintahintakin. Jos on vaikka kaksi 20 euron hintaista kirjaa palauttamatta, lasku niistä on 40 euroa kappale, ja tähän päälle tulee vielä laskutuslisä. Samassa laskutamme myöhästymismaksut. Paljonko laskuja lähtee vuodessa? – Noin parisataa. Määrä on laskenut vuosien varrella, kun asiakkaille on tullut mahdollisuus uusia itse lainoja verkossa. Paljonko ovat normaalit myöhästymismaksut? – 20 senttiä myöhästyneeltä kalenteripäivältä. Sakko ei saa nousta yhdeksää euroa korkeammaksi yhden kirjan osalta. Kuinka arvokkaita kirjat ovat? – Se riippuu kirjasta. Ne ovat hyvin monen hintaisia. Tavallisesti ne ovat kymppejä. Harvoin hinnat nousevat yli sadan euron. Onko kirjastolla pysyvästi kadoksissa olevaa aineistoa? – Ei kyllä ole. Millaisia selityksiä olette saaneet palauttamatta jättäneiltä lainaajilta? – Niitä on ollut monenlaisia vuosien varrella. Aineisto on unohtunut palauttaa, kun on lähdetty matkoille tai tavarat ovat jääneet mökille. Joskus ovat kirjat unohtuneet kassiin auton peräronttiin ja sitten on muistanut palauttaneensa kirjat, mutta niitä ei kuitenkaan löydy mistään. Koiratkin ovat syöneet kirjoja. Tosin meille ei välttämättä tarvitse selittää mitään myöhästymisestään. Onko aineistoa jätetty palauttamatta tahallisesti? – Näitä tapauksia on vain joitakin. Miten kirjastossa suhtaudutaan mattimyöhäisiin palauttajiin? – Emme me mitenkään vihaisia ole, vaikka aineisto tulisi takaisin myöhässä. Kyllä me ymmärrämme asiakkaita, joiden elämäntilanteet vaihtelevat. E-kirjastossahan ei ole edes mahdollisuutta, että jotain jäisi palauttamatta, palvelusihteeri Tuula Hanhineva toteaa.