Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Arvio: Sääksmäki Soi! -konsertissa kuultiin paikoin virtuoosimaista soittoa, mutta akustiikkaongelma häiritsi harmillisesti

Sääksmäki Soi! -konserttitapahtuman aloitus oli varsin hurja. Ensimmäisessä konsertissa sukellettiin Johannes Brahmsin ja Franz Schubertin sävelmaailmaan. Varhaisromantiikan suurten säveltäjänimien tuotanto on monelle tuttua. Tosin löytyy aina teoksia, joita harvemmin kuullaan konsertissa ainakin täällä päin. Schubertia on toki kuultu tapahtumassa muinakin vuosina ainakin lied-pohjalta, ja sitä puolta kuullaan Visavuoressa parin viikon kuluttua. Nyt tarjottiin Schubertin niin sanottu Forellikvintetto eli Pianokvintetto A-duuri. Se on Schubertin kamarimusiikkituotannon ainoa pianokvintetto. Kuulijalle se on korvaystävällinen sävelteos. Se on välillä hauska, lähes sirkusmaisia osioita sisältävä, mutta myös haastava niin soittajille kuin kuulijoille. Paljon musiikillisia sävelaiheita vyörytetään tauotta, ja välillä tarjotaan kuulijoille helpotusta hieman rennommalla otteella. Virtuoosimainen alttoviulu Forellikvintetossa soittivat tavallisen jousikvartetin sijasta hieman epätavanomaisempi kokoonpano eli pianon, sellon, viulun ja alttoviulun lisäksi kontrabasisti. Sinänsä kamarimusiikille erikoinen ratkaisu Schubertilta. Trio La Ruen lisäksi soittivat Sauli Kulmala alttoviulua ja Panu Pärssinen kontrabassoa. Forellikvinteton musiikillinen kokonaisuus ei välttämättä heti hahmotu. Se on moni-ilmeinen keitos säveltäjältä. Hänen lied-tuotannostaan poimittuja aineksia on siinä jalostettu niin, että romantiikan aikakauden sävelmaailman lisäksi se sisältää jopa moderneja osia. Erityisesti alttoviulisti Sauli Kulmala loihti kokonaissointiin virtuoosimaisuutta. Alttoviulu soi yhtä lailla yhtenä orkesterin osana, mutta myös omanlaisenaan musiikillisena osanaan. Viulisti Susanna Armisen ja Kulmalan yhteissoitto oli saumatonta. Sellisti Markus Pellin soitto jäi hieman vaimeammaksi ainakin takarivistä kuultuna, samaten kontrabasisti Panu Pärssisen osuus. Tosin yhtyesoitossa se äänimassana toimi hyvin. Akustiikkaongelma häiritsi Konsertin aloituksessa Trio La Rue ja Sauli Kulmala soittivat Johannes Brahmsin Pianokvarteton g-molli. Ei ihme, että säveltäjä on yksi suurista. Konserttitilanteessa dynamiikan vaihtelut toimivat vakuuttavasti. Vaikka puhutaan saman aikakauden säveltäjistä, musiikillinen nerous on kummallakin säveltäjällä kuitenkin täysin omaa luokkaansa. Brahmsin sävellys oli Schubertin Forellikvintettoa voimakkaampi ja siinä käytettiin paljon tempon vaihteluita ja musiikillisia nousuja ja räjähtävyyksiä. Tunnistettavinta Brahmsia olikin Pianokvinteton neljäs osa Rondo alla Zingarese. Siitä paistoivat sivistyneesti kansanmusiikkiainesten käyttö, joka Brahmsin on tehnyt monelle tunnetuksi. Voipaalan yläsalin akustiikkaongelman huomasi erityisesti Virva Garamin pianosäestyksessä. Pitkät juoksutukset ja pedaalin käyttö soitossa puuroutuivat salissa paikoitellen. Se johtuu yläsalin kovista pinnoista, joiden kautta flyygelin äänet tuottavat pientä lisäkaikua. Sääksmäki Soi! aloitti konserttisarjansa hyvällä ohjelmistovalinnalla. Tämän kesän konserteissa on tarjolla muutenkin valtavirrasta poikkeavaa konserttimusiikkia, jopa minimalistisia vetoja modernismin ja romantiikan lisäksi. Yleisöä ajatellen ovat Jukka Iisakkilan pienet alkuesitelmät hyvä lisä konsertteihin.