Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Valkeakosken jätehuollosta käydään erikoista kiistaa: isännöitsijöiden mukaan jäteastiat pursuavat roskia, Kiertokapulan mukaan ongelmaa ei ole

AJ Asunnot Oy:n isännöitsijä ja toimitusjohtaja Pekka Aalto väittää, että Valkeakoskella on ongelmia jätteenkuljetuksissa. Hänen mukaansa jätehuoltoyhtiö Kiertokapula ei ole tyhjentänyt kaikkia jäteastioita silloin, kun olisi pitänyt. Aallon mukaan taloyhtiöiden keräyspisteet pursuavat yli. Hän on saanut kentältä viestiä asiasta toukokuussa. – Ongelmat ovat ihan todellisia. Huoltoyhtiö on joutunut viemään omilla huoltoautoillaan sekajätettä kaatopaikalle, Aalto kertoo ja jatkaa: – Ensin ongelmat tulivat esille syväkeräysastioissa ja nyt myös maanpäällisissä keräysastioissa. Aallon mukaan Kiertokapulalla on ongelmia myös asiakaspalvelussa. Isännöitsijän mukaan yhteyden saaminen yritykseen kestää luvattoman kauan. – Kiertokapulan asiakaspalvelussa puhelun maksimijonotusaika on kaksi tuntia. Sitten puhelu katkeaa ja ilmoitetaan, että voit jättää soittopyynnön – johon ei vastata. Testattu on. Aalto on toiminut Valkeakoskella isännöitsijänä vuodesta 1982. Hänen mukaansa jätehuollossa on aikaisemminkin ollut ongelmat, mutta nyt niiden laajuus on poikkeuksellinen. Lue lisää: Valkeakosken Rinki-ekopisteetkö törkyisiä? Kiersimme kaikki kaupungin kierrätyspisteet ja selvitimme, mikä on tilanne Myös Pirkanmaan Pro Isännöinti Oy:stä kerrotaan, että Kiertokapulan kanssa on ollut toukokuussa hankaluuksia: Valkeakoskella jäteastioiden tyhjennyksiä ei ole aina suoritettu ajallaan ja yhteydenotto Kiertokapulaan on vaikeaa. Arkivapaat myllersivät aikatauluja Kiertokapulan palvelukoordinaattorin Krista Palosen mukaan Valkeakosken jätehuolto pyörii tällä hetkellä ilman häiriöitä. – Ajot menevät päivälleen niin kuin on suunniteltu. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa, Palonen sanoo. Pääsiäisen ja vapun vapaapäivien takia jäteastioiden tyhjennystahtiin jouduttiin kuitenkin tekemään muutoksia. Ennen pitkääperjantaita jäteastiat on tyhjennetty päivää tai kahta aikaisemmin kuin normaalisti, ja pääsiäismaanantain jälkeen reitit on puolestaan ajettu tavallista myöhemmin. – Jos jäteastia on tyhjennetty joka viikko, pääsiäisenä väli on ollut pahimmillaan viikko ja kolme päivää. Se saattaa jo näkyä ja tukkia astiat, Palonen vertaa. Hän harmittelee, että kolme arkipyhää osui huhti–toukokuussa perättäisille viikoille. – Olemme pyrkineet siihen, että arkipyhinä ajoja ei tehtäisi ollenkaan. Siksi ajoja oli pakko muuttaa. – Muutenkin huhti- ja toukokuu ovat kevätsiivouksen aikaa. Silloin saattaa tyypillisesti tulla poikkeuksellisen paljon jätettä. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Asiaa ei ole helpottanut, että Kiertokapulan asiakaspalvelu on tällä hetkellä hyvin ruuhkautunut. Se johtuu siitä, että yrityksen tehtävät Hämeenlinnassa ovat laajentuneet. Virheitä saattoi tulla reittiuudistuksen takia Pienten jäteastioiden tyhjennystä Kiertokapulalle hoitaa Lassila & Tikanoja -yritys (L&T). Maaliskuussa L&T aloitti uuden urakkakauden, jonka yhteydessä se teki mittavia muutoksia reitteihin. Tuolloin uusien reittien kohdalla saattoi käydä niin, että yksittäinen kohde tipahti vahingossa reiteiltä. Kiertokapulan Palosen mukaan virheet on kuitenkin korjattu: – Näissä yhteyksissä tulee virheitä. Jos kohde on jäänyt reitiltä pois, ei auta muuta kuin soittaa tai laittaa meille sähköpostia. Asia korjataan kuntoon. Muutokset olivat poikkeuksellisen isoja. Yksi jätehuollon urakkakausi kestää vähintään viisi vuotta, jonka aikana yritys saa tehdä vain pieniä ja maltillisia muutoksia reitteihin. Maaliskuussa urakkakausi kuitenkin vaihtui, ja L&T:llä oli mahdollisuus uudistaa ja tehostaa reittejään. Samaan aikaan maaliskuussa isojen syväsäiliöiden tyhjentäjänä aloitti uusi tekijä Urbaser Oy. – Kun kokonaan uusi urakoitsija tulee, alussa voi olla haastetta löytää kaikki syväsäiliöt. Maaliskuun jälkeen työn hoidossa ei ole ollut mitään kummallista, Palonen avaa.