Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Osattiin sitä ennenkin: Juuso Walden brändäsi paperiyhtiötä urheilulla jo 1940– 1960-luvuilla

Pääkirjoitus. Urheilu ja politiikka ovat aina kietoutuneet yhteen. Ensi vuonna saamme ilmiöstä toivottavasti lisää paikallista tietoa, kun Valkeakosken kaikkien aikojen tärkeimmästä urheiluvaikuttajasta, tehdaskaupungin paperi-imperiumin johtajasta Juuso Waldenista ilmestyy uusi teos. Urheilutoimittaja ja tietokirjailija Kalle Virtapohja kirjoittaa parhaillaan kirjaa, joka käsittelee Waldenia (1907– 1972) juuri urheiluvaikuttajana. Walden oli Yhtyneiden Paperitehtaiden toimitusjohtaja, ”viimeinen patruuna", jolla oli samalla ainutlaatuinen rooli suomalaisessa urheiluelämässä. Virtapohjan mukaan urheilu oli Juuso Waldenille paitsi keino markkinoida paperiyhtiötä, myös ohjata paikkakuntalaisia pois politiikan parista ja kohti liikunnallista elämäntapaa. Samalla urheilu oli Waldenille yksi väylä päästä lähempään tuttavuuteen urheilumiehen ja presidentin Urho Kekkosen kanssa. Tänä päivänä huippu-urheilu on yhä tiiviimmin osa viihdeteollisuutta, joka taistelee tukirahoista siinä missä oopperajuhlatkin. Euroja vastaan katsojat ja urheilijat saavat kokemuksia ja suuria tunteita. Toisaalta rahankäyttöön liittyy yhä useammin vaatimuksia esimerkiksi aikaisempaa kyvykkäämmästä urheilujohtamisesta. Paikallisen brändin kiillottamiseen huippu-urheilu on yhä yksi keino, mutta sirpaloituvassa maailmassa sen merkitys väistämättä pienenee. Sen sijaan oman paikallisidentiteetin vahvistamisessa urheilulla on yhä erityinen rooli.