Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

”Kyläkoulut pitää säilyttää – Tasa-arvoisuus tarkoittaa myös koulumatkan pituutta”, kirjoittaa Harri Asikainen mielipiteessään

MIELIPIDE Valtuusto päättää palveluverkosta 5. lokakuuta. Kyseessä on varsin merkittävä päätös, koska siinä linjataan se montako koulua ja päiväkotia meillä on ja missä. Nyt palveluverkkoselvityksessä esitetyt kolme vaihtoehtoa maksavat kaikki miljoonia ja neljäs vaihtoehto, nykyisen verkon säilyttäminen, maksaa vielä enemmän. Rahaa palaa joka tapauksessa teimme millaisen ratkaisun hyvänsä. Olen 90-luvulta asti ollut sitä mieltä, että kyläkouluja ei tule lakkauttaa pelkästään mahdollisen säästön vuoksi. Takki ei käänny nytkään. Haja-asutusalueen on huomioitava Sääksmäki on osa Valkeakoskea, eikä suurta osaa kaupunkiamme saa kohdella miten hyvänsä. Myös haja-asutusalueet on huomioitava. Tarvitsemme länsipuolella Kärjenniemen koulun, etelässä Rauhala/Tarttilan ja idässä Leppälän koulun. Nämä säilyttämällä voimme kertoa kaupunkiimme mahdollisesti muuttaville huolehtivamme asukkaiden tasapuolisesta kohtelusta ja siten myös lisäisimme kaupunkimme vetovoimaa. Ennusteiden valossa näyttää siltä, että lapsimäärät vähenevät aika rajustikin. Ennusteet ovat kuitenkin vain ennusteita. Muistan myös ajan 2000-luvun alusta, jolloin ennustettiin, että Valkeakosken väkiluku painuu reilusti alle 20 000 asukkaan. Niin ei onneksi käynyt, koska silloin osattiin tehdä jotain ennustetulle väestökehitykselle. Osaisimmeko nyt? En vastusta jonkun koulun lakkauttamista silloin kun sieltä oppilaat loppuvat. Sehän on ihan loogista. Mutta jos oppilaita riittää, silloin on myös koulun säilyminen perusteltua. Koulu on kylän keskus Kouluverkon supistamista on perusteltu sillä, että kaikki lapset saavat tasaveroisesti tukea oppimiseen. Tärkeä asia lastemme tulevaisuuden varmistamiseksi. Selvityksen mukaan oppilaille järjestettävä oppimisen ja koulunkäynnin tuki oppilasta kohden ei merkittävästi poikkea isojen ja pienten koulujen välillä. Isoissa kouluissa toki on saatavilla tukea päivittäin, mutta saako sitä kuitenkaan päivittäin? Vaikka isossa koulussa tukihenkilöitä onkin joka päivä paikalla, niin on myös lapsia paikalla moninkertainen määrä joka päivä. Ei tämä niin yksioikoinen asia ole kuin voisi helposti kuvitella. Tasa-arvoisuus on muutakin kuin oppilashuolto. Se tarkoittaa myös koulumatkan pituutta. Valkeakoski ei ole vain kanavanvarsi ja Kauppatori. Koulun merkitys ei ole pelkästään koulu vaan se on paljon muutakin. Koulu on kylän keskus. Ilman koulua kylä kuihtuu ja siinä samassa kuihtuu myös koko Valkeakoski. Muuttoliikeanalyysin mukaan kiinnostus maaseutukyliin on lisääntymässä. Tässä voisi olla hyvä mahdollisuus kääntää kaupunkimme negatiivinen asukasluvun kehitys toiseen suuntaan. Valkeakoskella muuttoliike maaseudulle on suuntautunut lähinnä Kärjenniemeen, mutta muuallakin voisi olla potentiaalia. Vetovoimatekijänä yhtenä tärkeimmistä on koulu. Valkeakoski voisi profiloitua monipuolisen asumisen tarjoajana. Tätä ei pelkästään kaupunki voi tuottaa, vaan myös yksityisten maanomistajien olisi syytä harkita tonttien myymistä mahdollisille muuttajille. Pidetään koko Valkeakoski elävänä ja säilytetään kyläkoulut. Harri Asikainen, valtuutettu (vas)