Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Tunnin juna -hanke ei hyödyttäisi Akaata mitenkään – Kannattaa siis unohtaa Tampereen lobbaukset

Kukapa ei haluaisi päästä pois Tampereelta tunnissa tai Turusta tunnissa Helsinkiin. Nyt Suomi-rata -hankkeessa aletaan kupata kunnilta rahoitusosuuksia. Akaankin kannattaa sikäli olla mukana, sillä tunnin juna ei pysähtyisi Toijalan asemalla ja matkustajat säästyisivät näkemästä kunnan kurjuutta. No, runsas 150 vuotta sitten oli sama tilanne. Silloin haluttiin ratayhteydet Hämeenlinnan jälkeen Tampereelle ja Turkuun. Pitkällistä riitaa siitäkin käytiin, ja risteysaseman paikkaa haettiin muun muassa Linnaisista ja Viialasta. Lopulta valittiin Toijala, sillä se palveli parhaiten elinkeinoelämän etuja. Niistähän aikansa ratahankkeessa oli kyse, ja niin on nytkin. Tampere lobbaa voimakkaasti tunnin junaa. Sen järkevyys on toissijaista. Jos vähän hitaammalla junalla kestää vartin verran kauemmin matka pääkaupunkiin, ne minuutit ovat varmaan rautatiehistorian kalleimmat. "Kanta-Hämeen kunnille ei tunnin junasta olisi mitään hyötyä" Ratahanketta vastustettiin alkuaikoina Akaassa voimakkaasti. Jopa kunta kieltäytyi antamasta tarvittavaa maata. Samanlaisen kannan asiaan otti Lempäälä. Akaan talollisten mielestä ratahanke tuhosi metsää ja viljapeltoja. Kuvernöörille akaalaiset lähettivät jopa valituskirjelmän, mutta turhaan. Kuvernöörikin kävi lobbaamassa kuntakokouksessa ja sai tahtonsa lävitse. Mielenkiintoista on, että Hämeenlinnan ja Humppilan rataosuuksia oli rakentamassa enimmillään yli 3 000 henkeä. Eli enemmän kuin pitäjän väkiluku. Suomi-radan hankeyhtiössä on 22 osakasta, Akaa on niistä yksi. Sen osuus on 0,47 miljoonaa euroa. Sopimuksessa olevan pykälän mukaan Kanta-Hämeen kunnilla on mahdollisuus irtautua sopimuksesta, jos hankeyhtiö päätyy rakentamaan uutta ratalinjaa eli lentorataa. Suomi-rata -hankkeessa on koplattu yhteen uusi ratalinja ja nykyiseen pääradan kehittäminen. Kanta-Hämeen kunnille ei tunnin junasta olisi mitään hyötyä. Ainoastaan maksumiehen rooli. Akaassa päätetään lähiviikkoina asiasta. Ainakaan toistaiseksi ei Akaassa ole irtauduttu uuden ratalinjan suunnitelmasta. Toivon mukaan Akaa ja muut Pirkanmaan kunnat saavat samanlaisen option hankkeessa kuin Kanta-Hämeen kunnat. Tunnin juna -hanke ei Akaata hyödyttäisi mitenkään. Kannattaa siis unohtaa Tampereen lobbaukset.