Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Jani Sand peri innostuksen jenkkiautoihin isältään – Valkeakoskella on paljon autoharrastajia, mutta aarteita piilotellaan talleissa

Katseet kääntyvät, kun vanha, kunnostettu jenkkiauto lipuu ohitse. Ja lisätehoa vaikutelmaan antaa moottorin mylväisy, sellaista ei nykyautoista kuule. Koskilainen Jani Sand on harrasteautoilija toisessa polvessa. Ja kuten usein, oma harrastus alkoi mopojen laittamisesta. Tosin osansa on myös verenperinnöllä. – Oma innostus lähti, kun isäukolla on iän kaiken ollut vanhoja harrasteautoja. Hän kunnostaa niitä edelleen. Sama sairaus on meillä kummallakin, tuumaa Sand. – Polvenkorkuisesta asti olen ollut innostunut vanhoista autoista. Mopoista kaikki lähti, mutta niistä olen päässyt jo eroon. Kyllähän ne kiinnostavat, mutta eivät liikaa. Vanhoja amerikanrautoja löytyy edelleen. Niitä saa Sandin mukaan hankittua, kun laittaa kättä syvälle taskuun. Vanhojen autojen arvo on huomattu eikä niitä saa halvalla, jos ei kalliillakaan. Moni haluaa vain säilyttää autonsa ladossa ruostumassa. Tunnearvo tai sitten ahneus ovat päällimmäisinä. Suomessa ei 1950-luvun jenkkiautoja paljoa käytössä ollut. Henkilöautojen maahantuonti oli säännösteltyä. Vasta 1960-luvun alussa säännöstely poistui. Alkoi japanilaisten autojen maihinnousu. – Amerikkalaisia autoja oli pääasiassa johtajilla, sanoo Sand. Tosin myös taksit käyttivät amerikanrautoja Pobedojen ja Volgien lisäksi. Harrastus ei näy katukuvassa: ”Autoja haudotaan talleissa” Sand on oman yrityksensä lisäksi käyttänyt vapaa-aikaansa vanhojen autojen kunnostukseen. Aika on rahaa erityisesti autoharrastuksessa. Kumpaakin kuluu paljon. – Kun aletaan entistää autoja, se maksaa. Työtuntien määrää ei viitsi edes miettiä. Jos alkaa laskea tuntipalkkaa, niin ei ikinä sitä summaa saa takaisin. Harrastus maksaa aina, tuumaa Sand. Valkeakoskella vanhojen autojen harrastajia ja kunnostajia on paljon. Sundin mukaan se ei kuitenkaan näy katukuvassa. – Vaikka harrastajia on todella paljon, se ei näy missään. Autoja haudotaan talleissa. Toijala on hyvä paikka, sillä siellä näkee vanhaa kalustoa liikenteessä. Valkeakosken harrasteajoneuvokerho on osaltaan yhdyslinkki harrastajille. – Jokainen harrastaja auttaa toistaan. Pitää olla hyvä verkosto, muuten kypsyy nopeasti, sanoo Sand. – Vanhojen autojen kunnostamisessa pelti- ja alustatöitä on paljon. Esimerkiksi Juuson Jeeppi entistettiin aikanaan Lotilan ammattikoulussa. Maakunnasta löytyy edelleen erikuntoisia jenkkiautoja. Ne on hylätty latoihin ja varastoihin. Omistajat eivät tänä päivänä ole innostuneita luopumaan autoistaan. – Tiedän tästä 30 kilometrin säteelläkin on parisenkymmentä vanhaa autoa, sanoo Sand. – Hiljalleen on kasvanut myös 1960- ja 1970-lukujen autojen kysyntä. Niitä on vaikea hankkia, sillä niitä ei aikanaan arvostettu, kun kaikilla on silloin samanlaisia. Suuri osa niistä meni romuttamoille. Niiden arvostus on koko ajan noussut, selvittää Sand. – 60- ja 70-lukujen autot, jotka on aikanaan suojattu, ovat pysyneet ihmeen hyvässä kunnossa. Myös vanhat traktorit ovat kysyttyjä nykyisin. Entisöinti historiaa kunnioittaen Jani Sand on kunnostanut lukemattomia jenkkiautoja. Tällä hetkellä huoltokorjaamon pihalla seisoo kaksi jenkkikaunotarta, joskin toisen dollarihymyn hymy on toistaiseksi melko ruosteinen. Autojen entistäminen on hidasta, sillä Valkeakoskella on Sandin mukaan puute sopivista hallitiloista. Oma huoltokorjaamo kun palvelee päivätyötä. Vanha Buick odottaa uutta ilmettä hallin pihassa, kun taas Dodge on ajokunnossa ja nähdään liikenteessäkin. – Samanlaisia 73-vuoden Dodgeja on vain kaksi kappaletta Suomessa, sanoo Sand. Kaikki on helppoa, kun vain osaa. Vanhan auton entistäminen vaatii tietotaitoa ja historiantuntemusta. Moni on pilannut autonsa rakentamalla sitä nykyaikaiseksi. – Kun tuodaan laatikollinen listoja ja muttereita, niin siinä riittää työmaata, sanoo Sand kärjistäen. Valkeakosken harrasteajoneuvokerho VHAK järjestää Koiton aukiolla lauantaina Back to 60´s -tapahtuman kello 13–17. Sen jälkeen autot lähtevät ajelulle Vehoniemeen ja takaisin. Tapahtuma huipentuu tansseihin Kirjaslammen lavalla alkaen kello 20.