Ladataan
Uutiset Koronavirus Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Bussikilpailutuksen tulos sai aikaan tunteikkaan sanasodan ja nyt koko Nysseen liittymisen tarkoitus uhkaa unohtua – Tätä Valkeakoski tavoittelee joukkoliikenteen myllertämisellä

KOMMENTTI. Valkeakoskelaiset työpaikat katoavat, yksityisautoilijan kukkarolla käydään, lapsiperheiden arki vaikeutuu, kaupunki tappaa paikallisen yrityksen, perustuslakia rikotaan. Tässä koottuja seurauksia Pirkanmaan ely-keskuksen ja Valkeakosken kaupungin järjestämästä joukkoliikenteen kilpailutuksesta . Ainakin jos uskoo kommenttipalstoja. Valkeakosken Liikenne on vanha ja perinteinen yritys, jonka ”jänisbussit” ovat olleet olennainen osa kaupunkimaisemaa vuosikymmeniä siinä missä Lepänkorvanpuiston töppärä ja Apian koulu. Varmaankin tästä syystä uutinen Valkeakosken Liikenteen häviöstä kilpailutuksessa herätti niin valtavan metakan. Sen linja-autot voivat olla Koskin seuraava kadonnut maamerkki. Uutisen kommentointi onkin ollut tavattoman tunneperäistä. Äkkiseltään ajatus siitä, että Valkeakosken Liikenne ei jatkossa enää ajaisi kotikaupungissaan, tuntui monesta täysin mahdottomalta. Keskustelun tiimellyksessä nähtiin sellainenkin poliittinen ajatusloikka, että kokoomuslainen vastusti kilpailutusta . Vähemmistössä ovat olleet kommentit, joissa nähdään koko Nysseen-liittymisen ja kilpailutuksen tavoitteet, jotka nyt ovat toteutumassa. Nyssen alue, eli Tampere lähialueineen, kasvaa kaikkien väestöennusteiden mukaan voimakkaasti tulevaisuudessa. Valkeakoskella ajatuksena onkin ollut, että Nysseen liittymällä joukkoliikenteestä saadaan helppoa ja edullista, jolloin Valkeakosken houkuttelevuus asuinpaikkana nousee omaa asuntoa tai taloa etsivien, Tampereella työssä käyvien ja opiskelijoiden keskuudessa. Moni nykyinen ja tuleva pendelöijä haluaa matkustaa linja-autolla oman auton sijasta. Joukkoliikenneyhteyksien ja eri liikkumismuotoja yhdistävien matkaketjujen kehittäminen on kirjattu Valkeakosken kaupunkistrategiaankin. Nyssen perusidea on, että samalla lipulla pääsee matkaamaan koko alueella kuntarajojen ylitse vaihtoyhteyksineen. Matkan hinta määräytyy sen mukaan, kuinka monen vyöhykkeen läpi matka kulkee. Jos työpaikka on Tampereella, etsiikö silloin asunnon paikasta, minne bussilippu maksaa vuodessa 1 920 euroa vai sieltä minne pääsee puolet halvemmalla? Nysse-liikenteessä häviäjiä ovat Valkeakosken Liikenteen lisäksi ne omalla autolla pendelöivät valkeakoskelaiset, jotka eivät voi enää tehdä halvimman kulkuneuvon mukaan myönnettävää työmatkavähennystä historiaan jäävän kalliimman bussilipun hinnasta. Verovähennysoikeuden kaventaminen tuskin kuitenkaan saa montaa yksityisautoilijaa hyppäämään bussin kyytiin. Siksi Nyssen on lunastettava myös toinen tavoitteensa, eli matkustamisen helpottuminen. Se tarkoittaa käytännössä tiheitä vuorovälejä ja sujuvia vaihtoyhteyksiä. Näitä suunnitelmia nähtäneen vasta sitten, kun poliittinen vääntö kilpailutuksesta on saatu Valkeakoskella päätökseen.