Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Vammaisneuvoston mukaan osa asiakkaista ei uskalla luottaa sote-taksiin – Näkövammainen kuvaa taksin odottamista yhdellä sanalla: "Loukkaavaa"

Viime vuoden heinäkuussa uudistuneen taksilain myötä uudistui myös sote-taksijärjestelmä. Valkeakoskella nykyistä sopimuskautta on jäljellä huhtikuun loppuun asti, eivätkä sote-taksit vieläkään toimi moitteetta, kertovat Valkeakosken vammaisneuvoston puheenjohtaja Aila Seppälä sekä neuvoston jäsen Irma Innala . Palvelun välitystä hoitaa tällä hetkellä Tuomi Logistiikka Oy. –Tilanne on parantunut viime syksystä, mutta valituksia on tullut edelleen ja toiminnasta löytyy petrattavaa. Meille vammaisneuvostoon ollaan oltu yhteyksissä tilanteissa, joissa taksi on tullut myöhässä, mennyt väärään osoitteeseen tai tilattua taksia ei ole tullut ollenkaan, Seppälä luettelee. –Tietysti on myös niitä, joilla kuljetukset toimivat moitteetta. Nämä tapaukset, joissa asiat eivät toimi kuten pitäisi, nousevat pinnalle, Seppälä jatkaa. Tuomo Hemminki , Valkeakosken kaupungin hankinta- ja sovellusasiantuntija, kertoo että kaupungille on käyttäjiltä kuulunut enää muutamia ongelmia. –Palvelu tuntuu pelaavan varsin hyvin. Välitys on joulukuun alusta alkaen ollut kokonaan Tuomi Logistiikka Oy:n kautta ja se on oleellisesti selkeyttänyt tilannetta. Taksi pitäsi saada tolpalta Näkevän, kuulevan ja liikuntakykyisen on hankala hahmottaa tilannetta ja kuvitella itsensä sellaisen ihmisen kenkiin, joka ei pääse liikkumaan miten ja milloin haluaa. Siksi pyydän Irma Innalaa kuvailemaan miten palvelu toimii. Miten hän toimisi, jos haluaisi saada taksin nyt heti? –Jos nyt tälle hetkelle haluaisin saada taksin, niin olisin jo tunnin myöhässä, sillä tilaus tulee tehdä tuntia aiemmin. Soittaisin Kuljetustenohjauskeskukseen ja jäisin odottamaan kyytiä. Ennen lakiuudistusta Innala olisi voinut ottaa taksin tolpalta ihan kuin kuka tahansa, mutta nykyään kuljettajalla täytyy olla sote-taksisopimus. Asiakkaan on mahdoton tänä päivänä tietää kuka kuljettajista on sopimuksen tehnyt. –Ongelmia voi tulla arkisissa tilanteissa. Koska menokyydin kuljettajalta ei voi pyytää paluukyytiä vaan se pitää taas tilata tuntia aiemmin, niin siinä voi helposti kauppamatka venähtää tai konsertti jäädä kesken. Enhän minä osaa tietää kauanko kaupassa menee ja tilata taksia tuntia etukäteen. Innalan ei tarvitse kauaa hakea sanoja, joilla kuvata tunnetta, joka taksin odottamisesta seuraa. –Loukkaavalta. Uudistuksia ja parannuksia odotetaan ja luvataan Uudelle taksisopimukselle Seppälällä ja Innalalla on ytimekkäät toiveet. –Parempi, toimivampi ja luotettavampi. Jonotusajat pitäisi saada lyhyemmiksi ja taksin olisi tultava silloin kun se on tilattu. Asiassa pitäisi mennä vammaislaki edellä, eikä säästöt edelle, Seppälä tiivistää. Hemmingin mukaan kilpailutuksen valmistelussa on ollut aloituskorvauksen ja matkaan perustuvan korvauksen tason ja suhteen muuttaminen, jotta lyhyet siirtymismatkat tulisivat autoille houkuttelevammiksi. Lisäksi yhtä useamman pyörätuolin kuljettamisesta auto saisi aiempaa paremman korvauksen. –Todettakoon vielä, että markkinaoikeuden ratkaisua ei vielä ole saatu koskien Valkeakosken taksivälitystä. Kanta-Hämeen Aluetaksin nosti kesällä 2018 Valkeakosken taksivälityksestä valitusasian markkinaoikeuteen. Valkeakosken kaupungin sopimus Tuomi Logistiikka Oy:n kanssa on siten edelleen väliaikainen. Vammaisneuvosto toivoisi myös aiempaa enemmän vuoropuhelua eri osapuolten välille. –Sopimuksen tekijätaho voisi kuunnella myös taksinkuljettajia ja vammaisia siitä millaisia tarpeita heillä on. Vammaiset ihmiset eivät ole mikään kasvoton joukko, jota voi käsitellä samalla lailla. Yksilöitä, joilla jokaisella on omat tarpeensa, Seppälä pohtii. Hemminki kertoo, että vuoropuhelua on jo parannettu. –Kilpailutuksen valmisteluvaiheessa Tuomi Logistiikka Oy toimeenpani liikenteenharjoittajille 5 tilaisuutta, missä oli osallistujia eri kunnista. Lisäksi Tuomi Logistiikka Oy järjesti vammaisneuvostojen edustajien kuulemistilaisuuden. Palvelu on harkinnanvarainen kuljetuspalvelu, jonka järjestämisestä kunta vastaa. Kuljetuspalvelun taksimatkat on tarkoitettu asiakkaan asiointiin, sosiaalisen elämän ylläpitoon ja virkistykseen. Aikavälillä 1.3.-18.3 Tuomi Logistiikan tilastojen mukaan KUOHKEEN asiakaslinjaan saapuneista puheluista 68 prosenttiin vastattiin alle minuutissa. Yli kuuden minuutin odotukseen joutui 5 prosenttia soittajista. Kaikkiaan puheluita saapui 11647, joista vastattiin 10580 puheluun. Jonotuksen keskiaika oli 72 sekuntia. Joulukuussa Valkeakoskella sote-taksi kyytejä tilattiin 903 ja tilauksia peruttiin 9, koska autoa ei löytynyt. Tammikuun luvut olivat 1022 ja 2. Helmikuun luvut olivat 998 ja yksi. Kehnoin kuukausi oli heinäkuu, jolloin tilauksia oli 487 ja peruutuksia 13.