Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Myös Valkeakosken kyytejä hoitavalle Tampereen Aluetaksille ja 12 muulle Kela-kyytien välityskeskukselle selvityspyyntö: Kilpailu- ja kuluttajavirasto epäilee syrjivästä kohtelusta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto epäilee, että Kela-kyytejä välittävät maakunnalliset välityskeskukset ovat joissakin tapauksissa toimineet syrjivästi Kela-kyytejä jakaessaan. Kilpailuvirastossa autoilijoiden harminaiheet on jaettu kolmeen pääryhmään. –Välityspalveluun ei aina ole päästy mukaan sanomalla esimerkiksi että autokiintiö on täynnä. Mukana voi kyllä olla kauemminkin alla olleita yrittäjiä, kilpailuviraston tutkimuspäällikkö Max Jansson sanoo. Toiseksi kiistanaiheeksi Jansson mainitsee kyytien jakautumisen epätasaisesti eri taksiyrittäjien kesken. –Joissakin tapauksissa näyttää siltä, että pitkiä ja tuottavia kyytejä on jaettu tietyille ryhmille ja jotkut toiset saavat vain satunnaisia ja lyhyitä ajoja. Mutta kun välitysyhtiö on määräävässä markkina-asemassa, sen tulisi jakaa kyytejä tasapuolisesti, hän kertoo. Välityskeskukset asettaneet kohtuuttomilta tuntuvia ehtoja Myös välityskeskusten takseille asettamat mukaan pääsyn ehdot ovat monen taksiautoilijan mielestä tuntuneet kohtuuttomilta. Janssonin mukaan ehdot ovat saattaneet olla hyvinkin erilaisia. –Esimerkiksi taksiautoilijalta on vaadittu tietynmerkkinen mittari, vaikka hänellä on jo ollut vastaava, mutta toisenmerkkinen. Kysymystä siitä, ovatko eri vaatimukset kohtuuttomia vai ei, voidaan tarkastella muita ehtoja vasten, jolloin ne asettuvat mittasuhteisiin, Jansson toteaa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedot perustuvat satojen taksiautoilijoiden yhteydenottoihin sekä Kilpailuviraston tekemään kyselyyn, johon vastasi kaikkiaan 2 300 taksiautoilijaa eri puolilta Suomea. Noin puolet vastaajista ajoi kela-kyytejä, puolet ei, Jansson kertoo. –Kaksi kolmesta perusteli haluttomuuttaan Kela-kyytien ajamiseen kohtuuttomiksi kokemillaan ehdoilla, kun taas 13 prosentin kohdalla kyse oli siitä että he eivät päässeet lainkaan mukaan. Uusia ei oteta mukaan Usein vääryyttä koki kärsineensä alalle vastikään tullut yksittäinen yhden auton taksiyrittäjä. –Hyvin paljon on sitä ongelmaa, että uusia alalle tulijoita ei ole otettu mukaan. Ja vaikka olisikin otettu, he eivät ole päässeet ydinryhmään ja saaneet parhaita ja kannattavampia kyytejä. Ongelmia on esiintynyt myös kaupunkikeskusten ja haja-asutusalueiden autoilijoiden välillä, Jansson toteaa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto lähetti selvityspyynnön viime viikolla kaikkiaan 13 välityskeskukselle eri puolilla Suomea. Niiden tulee vastata 1. huhtikuuta mennessä. Selvityspyyntö on lähetetty Kainuun Taksivälitys Oy:lle, Keskustaksi Oy:lle, Kokkolan Taksiliikenne Oy:lle, Kuru-Taksi Oy:lle, Kymenlaakson Taksi Oy:lle, Lounais-Suomen Taxidata Oy:lle, Oulun Aluetaksi Oy:lle, Pohjanmaan Taksi Oy:lle, PRO-keskus Oy:lle, Taksi Päijänne Oy:lle, Taksi Saimaa Oy:lle, Tampereen Aluetaksi Oy:lle ja Vaasan Ulataksi Oy:lle. Viraston alustava näkemys on, että osassa välityskeskuksia on ongelmia, ja asiaa selvitetään nyt kaikkien osalta. Pyyntö on mennyt lähes kaikille välityskeskuksille.