Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Poliittisessa kakussa ulkokuori on kaunis ja se houkuttelee maistamaan – usein kuorrutus kuitenkin pettää

Jo Stalin ja Hitler tiesivät, miten joukkoihin vaikutetaan. Toistamalla päivittäin samoja asioita ne muuttuivat yhdeksi kertomukseksi ja tosiksi. Näin tehdään yhä. Monta kuukautta ovat lehdet kirjoittaneet esimerkiksi ilmastonmuutoksesta. Se on toki tärkeä asia, mutta jatkuva toisto syö kuitenkin monen lukijan kiinnostusta aiheeseen. Propagandan historia on pitkä. Koko nykyisen ihmiskunnan historia koostuu siitä. Kun ihminen oppi kommunikoimaan, sai myös propaganda alkunsa. Nykyihmiselle propaganda kerrotaan suurina tarinoina. Niille rakentuu koko Suomen historia. Sota-ajan ja sodanjälkeisen historian propaganda huvittaa, kun katselee vanhoja, oman aikansa seinäjulisteita. Kun eduskuntavaalit lähestyvät, myös propaganda lisääntyy. Sosiaalinen media on sille otollinen vaikuttamistapa. Lisätään trollausmausteita ja saadaan näyttävän näköinen leivonnainen. Poliittisessa kakussa ulkokuori on kaunis ja se houkuttelee maistamaan. Ei kannata kuitenkaan maistaa ennen vaaleja, sillä usko ehdokkaaseen voi mennä. Usein sisältö on jotakin muuta, mitä kuorrutus lupaa. Kauppakeskusten parkkipaikoilla alkaa näkyä jo nyt vaalivankkureita. Ystävänpäivänä esimerkiksi Toijalan S-marketin pääoven lähellä jaettiin Fazerin sinisiä suklaanamuja. Moni varmaan kuvitteli, että kyseessä on ystävänpäivän ele. Totuus oli karmea. Namuja jakoi kepun ehdokas. Silloin tuli mieleen, voiko sinisiin namuihinkaan luottaa. Vai mainostiko kepun ehdokas sen kummemmin ajattelematta sinisen politiikan ehdokkaita? Tulevina viikkoina lupaukset täyttävät maan. Turuilla ja toreilla kaupataan aatteita, joilla ei ole katetta. Ideologiat kun ovat näivettyneet jo ajat sitten. Demareista on tullut pikkuporvareita, ja kepu on kadottanut Santeri Alkion sosiaalipoliittiset ajatukset. Vihreät jankkaavat heille suotuisia asioita eli kaukana Pentti Linkolan ajatuksista. Linkola oivalsi jo aikanaan, ettei vihreissä ole muutosvoimaa ja erosi puolueesta. Tosin se ei ollut vielä silloin puolue. Demokratialla on hintansa, ja huhtikuussa nähdään kuinka halvalla äänet kaupataan. Nykyhallituksen aikana demokratiastakin on tullut lähes oligarkia. Ja käyttöön otetaan myös vanha klisee: Vain äänestämällä voit vaikuttaa.