Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Tuore isännöintialan yrittäjä uskoo, että Valkeakoskella on tilaa uudelle toimijalle – "Täällä on paljon pieniä taloyhtiöitä, joista isot isännöintitoimistot eivät ole kiinnostuneita"

–Juureni ovat asiakaspalvelussa, mutta olen toistakymmentä vuotta toiminut asentajana metallialalla. Tunteettomien rautakappaleiden jälkeen on kiva päästä työskentelemään taas ihmisten kanssa, sanoo isännöitsijä Pekka Rantanen . Rantanen aloitti helmikuun alussa yrittäjänä Valkeakoskella. Hänen myötään kaupunkiin tuli uusi isännöintialan toimija, valtakunnallinen Taloasema-ketju. –Ala on kiinnostanut pitkään. Olen seurannut sitä läheltä, sillä vaimoni ja anoppini ovat isännöitsijöitä. Oman isännöitsijäkoulutukseni olen hankkinut Kiinteistöalan koulutuskeskuksesta, Rantanen kertoo. Tuore isännöintialan yrittäjä uskoo, että Valkeakoskella on tilaa uudelle toimijalle. Hän asuu Mäntylässä ja kaupunki on hänelle tuttu. –Täällä on esimerkiksi paljon pieniä taloyhtiöitä, joista isot isännöintitoimistot eivät ole kiinnostuneita. Meidän toimintatapoihimme kuuluu, että isännöintipalvelu voidaan räätälöidä taloyhtiön koon ja tarpeiden perusteella, Rantanen sanoo. Uudenlaista ajattelua isännöintiin Isännöitsijä Rantanen toivoo tuovansa uudenlaista ajattelua ja avoimuutta varsin konservatiiviselle isännöintialalle. Se tarkoittaa esimerkiksi sähköistä verkkopalvelua, jonka ansiosta osakas voi taloyhtiön omilta sivuilta nähdä pöytäkirjat, kuitit, huoltosopimukset ja kaikki muutkin taloyhtiötä koskevat tiedot. –Sähköinen palvelu voi tarkoittaa myös sitä, että voi äänestää kännykän avulla, jos ei pääse paikalle yhtiökokoukseen. Sähköinen asiointi voi aktivoida etenkin nuoria osallistumaan, Rantanen sanoo. Isännöitsijä on palvelun tuottaja, ja taloyhtiön toimitusjohtaja. Hänellä pitää olla tieto, mitä ja koska taloyhtiössä pitää tehdä. Hänellä pitää olla myös hyvä verkosto, josta asioille löytyvät osaavat tekijät. Rantasen mielestä on oleellista, että isännöitsijä osaa hoitaa taloyhtiötä niin, ettei isoja korjauksia tule yllätyksenä, vaan niihin osataan varautua. –Se on vanhanaikainen käsitys, että isännöitsijän pitäisi osata rakentaa ydinvoimala alusta loppuun. Taloasema-ketjussa esimerkiksi kirjanpito hoidetaan keskitetysti, samoin teknistä asiantuntemusta saa tarvittaessa avuksi. Isännöitsijä on asiakaspalvelija, joka osaa sovitella erilaisia tarpeita ja mielipiteitä yhteen, Rantanen summaa.