Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kiskoilla on kesäkeli

Pikajunilla pääsee nykyään nopeasti Toijalaan, mutta huonommin sieltä pois. Vaikka VR on vähentänyt pysähtyviä junavuoroja Toijalassa, niin säiden haltija on toista mieltä. Se todettiin viime perjantaina, kun Intercity-vuoro ei päässyt Toijalaan saakka kuin toisen junan työntämänä. Vai pitäisikö sanoa, että junavuoro löi jarrua, kun kuuli lähestyvänsä Toijalaa. Kun junavuoro voi myöhästyä aikataulustaan yli kaksi tuntia, on miettimisen paikka. Korkealla tasolla haaveillaan tunnin junavuorosta Helsingin ja Tampereen välillä. Näillä näkymin on pelkkää haaveilua, että siihen päästäisiin. Tärkeämpää olisi kuitenkin laittaa alulle kolmannen raideparin rakentaminen etelän suuntaan. VR ei ole ollut entisensä yhtiöittämisensä jälkeen. Siinä on helppo siirtää vastuu muille. Myös VR:n kalustohankinnat tuntuvat olleen täysin susia. Mikään ei toimi Suomen oloissa. Aikanaan, kun Pendolinot otettiin käyttöön, niistä löytyi säännöllisesti lastentauteja. Kukapa haluaisi investoida italialaisiin oloihin suunniteltuihin vetureihin? Paitsi tietenkin VR. Viime aikojen hankintaa eli Siemensin Vectron-veturia ei edes kelpuuteta matkustajaliikenteeseen. Sr-veturit eivät ole olleet kovin toimintavarmoja. Poikkeuksen tekee venäläinen Sr1, mutta se onkin testattu Siperian oloissa. Viimeksi Tampereelta tullessani IC-junan vauhti oli paikoitellen 60 – 80 kilometriä tunnissa. Eli siis höyryveturin vauhtia. Höyryveturit tuntuivat toimintavarmoilta verrattaessa nykytekniikkaan. Kuudenkympin nopeutta kulkivat jo maaliskuussa vuonna 1918 silloiset höyryveturit. Yksi niistä veti junaa, joka toi Suomeen viljaa Siperian Omskista. Vehnää saatiin sieltä Suomen nälänhätään 32 junavaunullista. Matka Omskista Helsinkiin oli noin 4000 kilometriä. Viljajunaa tosin verotettiin matkan varrella Venäjällä. Kestipä höyryveturi kuitenkin matkanteon, joskin pieniä korjauksia tehtiin matkalla. Kun vuosi 1918 toi tunnetuksi Rahjan veljekset, niin viljajunaa johti heistä yksi, Jaakko Rahja. Kyseinen veturi on nähtävillä nykyisin Haapamäen Veturipuistossa. Aikanaan VR mainosti, että kiskoilla on aina kesäkeli. Tänä päivänä se tuntuu vitsiltä. Tosin junat myöhästelevät kesällä vähemmän kuin talvella.