Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Teuvo Nieminen: "Luetettavaa ja arvostettua toimintaa ikäihmisen luona ei voida hoitaa teoriassa, vaan käytännössä"

Valtuustossa keskustellaan eri asioiden yhteydessä Valkeakosken kaupungin järjestämästä vanhustyöstä ja sen toimivuudesta ja toimimattomuudesta. Olen siihen keskusteluun ottanut kantaa oman näkemykseni mukaisesti. Kaupungin budjettikokouksessa toin epäkohtia esille, mistä kaikki eivät pitäneet. Sain kutsun vanhuspalvelujenjohtajan puheille, ja kun menin, paikalla olikin siellä koko esikunta. Asiat mentiin läpi ja palautetta tuli molemmilta osapuolilta. Minulle jäi hyvä kuva siitä, että ns. esikunta tekee keskenään varmaankin hyvää työtä teoria tasolla, mutta eivät oikeasti tiedä mitä siellä ikäihmisen kotona tapahtuu ja minkälaisessa ahdingossa kotipalvelun työntekijät ovat. Mieleen tuleekin tuo vanha lause tilastoista, jotka tehdään teoriapohjaisesti. Tilastot ovat lähes aina tekijänsä näköisiä. Tilastojen taakse voidaan piilottaa isojakin ongelmia. Keskustelut on käyty ja tämän jälkeen johtaja kävi lautakunnassa näkemyksiään kertomassa ja ihmetys oli suuri. Olen tekemisissä useiden ikäihmisten kanssa jotka saavat kunnallista kotipalvelua ja kuunnellut useiden henkilöiden kertomuksia ja kokemuksia paikallisesta kotipalvelusta. Olen myös keskustellut eri henkilön kanssa, jotka ovat työssä kotipalvelussa. Näistä olen muodostanut sellaisen käsityksen, jonka olen julkituonut. Viikon aikana 10 eri työntekijää Kotipalvelun työntekijät ovat syyttömiä vallitsevaan tilanteeseen, siis tilanteeseen jota vanhuspalvelujen johtaja ei tunnista. Luetettavaa ja arvostettua toimintaa ikäihmisen luona ei voida hoitaa teoriassa, vaan käytännössä. Mielipiteen julkituominen on ongelmallista kotipalvelun työntekijöille, koska osa heistä kokee sen sellaiseksi, että siitä voidaan ”rangaista”. Kotipalvelun asiakas omassa kodissaan tarvitsee huolta ja hoivaa sekä luottamusta, jota nykyinen järjestelmä ei heille tuo. Saman asiakkaan luona voi viikon aikana käydä yli 10 eri työntekijää, miten siinä syntyy luottamus ja hoivasuhde? Tämä oli vain yksi pieni esimerkki. Ongelmia ovat aikataulut, joilla työntekijöistä saadaan loputkin mehut puristettua pois. Asiakas näkökulman puuttuminen ei ole kotona käyvän hoitajan ongelma vaan johtamisen ongelma. Avointa keskustelua Vaikka tehtävät muuttuvat päivittäin ja ikäihmisillä on eri ongelmia eri päivinä, ei voida pitää perusteltuna, että ilmoitetuista ajoista poiketaan useasti jopa 1-2 tuntia. Ilmoitetuilla noin ajoilla on aina jokin merkitys ja yleensä se on kelloaikoihin sidotut lääkitykset. Jokin lääke illalla on otettava viimeistään tuntia ennen nukkumaan menoa ja vastaavasti aamulla voi olla lääke joka on otettava ennen aamiaista. Näistäkin ajoista poikkeaminen on asiakkaan kannalta hankalaa, kun et pääse ajoissa nukkumaan ja toisaalta odotat aamulääkitystä, että voi syödä aamiaisen. Vastaavia esimerkkejä löytyy muitakin, mutta tässä niitä keskeisimpiä. Tällä hetkellä vanhustyö Valkeakoskella tarvitsee kunnon avointa keskustelua, avoimia ovia sekä esimies asemassa olevilta henkilöiltä tukea työntekijöille. Teuvo Nieminen, valtuutettu (sit)