Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Arvio: Visuaalinen Myrsky tuivertaa Tampereella

William Shakespeare: Myrsky. Sovitus ja ohjaus Tiina Puumalainen. Lavastussuunnittelu Teppo Järvinen. Valosuunnittelu Eero Auvinen. Pukusuunnittelu Järvinen ja Puumalainen. Äänisuunnittelu Pekka Siistonen. Ensi-ilta Tampereen Työväen Teatterin suurella näyttämöllä 24. tammikuuta. Vuoden 1610 paikkeilla kirjoitettu klassikkonäytelmä Myrsky on saanut Tampereella hyvin visuaalisen toteutuksen. Tänä talvena Paavo Cajanderin suomennokseen perustuva näytelmä käy Tampereella läpi klassisen tarinan romanttisine ja komediallisine käänteineen, mutta puhuu samalla ilmastonmuutoksen teemasta. Luonnon mahti yli ihmisen alleviivataan valoilla ja mittasuhteilla. Ilmastonmuutosta tulee nyt joka tuutista, mutta kun on maailmanlaajuinen huoli, ei sovituksesta ja ohjausta vastaavaa Tiina Puumalaista työryhmineen voi moittia. TTT:n näyttämöllä myllertää meri, jonka aallot on tehty muovista. Henkiolentojen puvut näyttävät tehtaannaisten vanhoilta työtakeilta – uusiokäytössä ehkä? Katsoja näkee aaltojen nousun ja pauhun ja ennakoi katastrofia, mutta itse laivalla näyttää olevan teflonpintaisia matkustajia. Siellä juodaan ja juhlitaan täysillä, ollaanhan lomalla ja irti arjesta. Sikahumalaisille nauraessa voi katsojalle vilahtaa mieleen, miten onkaan oman lomamatkailun laita. Ehkä ei tule juoduksi liikaa, mutta välittääkö itsekään pätkääkään miettiä turismin haittoja. Kerran käytetyn kylpypyyhkeen ripustaminen naulaan ei ihan ehkä riitä aikaansaamaan puhdasta omatuntoa. Maailman merissä velloo, niin kuin kaikki tiedämme, valtava määrä ihmisen tuottamaa muoviroskaa, tyhjiä virvoitusjuomapulloja ja muuta roinaa. Niin se on myös TTT:n näyttämöllä. Jätepyörteet ja rantautuva jäte uhkaavat myös meren eliöstöä ja lintuja, jotka luonto näytelmäsovituksessa tuntuu nostavan kapinaan ihmistä vastaan. Ensimmäisen näytöksen päätteeksi jättimäiset merihirviöt ryömivät kohti niin, että karmii. Näytelmän ihmiset kamppailevat vallasta ja surkeinkin tapaus kuvittelee itsestään suuria. Tyttärensä kera autiolle saarelle karkotettu, Milanossa vallasta syösty Prospero ( Pentti Helin ) saa tilaisuuden kostaa vääryyden, kun hänen vihollisensa, Napolin kuningas Alonso ( Juhani Laitala ) purjehtii lähivesille seurueineen. Helinin Prospero kasvaa maagisten voimien herraksi ajaen nutistettavansa hulluuden ja alkoholin suohon. Kun roolihahmon uho ja voima hiipuvat, Helin tulkitsee vahvasti myös käännöksen anteeksiantajaksi. Sitä ennen Prospero panee tuulen hengen Arielin ( Jaana Oravisto ) ajamaan laivan haaksirikkoon mutta ei hukuttamaan ketään. Alonso luulee menettäneensä poikansa, Napolin prinssin Ferdinandin ( Saska Pulkkinen ). Entinen Milanon kuningas tyttärineen asuu raunioissa, joka näyttää kerran olleen hyvätasoinen turistihotelli Välimerellä. Mikä tässä onkaan teatteria ja mikä viime vuosien uutisvirtaa? Romantiikkaa rakastavalle Myrsky tarjoaa Milanon prinsessan ja Napolin prinssin puhdaspiirteisen ja lapsekkaan rakkaustarinan. Nuoren parin uintiretki meressä on yhtä aikaa herkkä ja surullinen, sillä kelluva muoviroska velloo taas siellä ihan silmien edessä.