Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Suurin osa Valkeakosken kolareista sattuu parkkipaikalla peruuttaessa – Kolaroija on useimmiten aikuinen mies

Suurin osa Valkeakoskella tapahtuvista liikennevahingoista sattuu peruutustilanteissa. Asia selviää Onnettomuustietoinstituutin Liikennevahinkoraportti -palvelusta. Palvelu sisältää tiedot liikennevakuutuksesta korvatuista omaisuus- ja henkilövahingoista. Palvelun mukaan Valkeakoskella sattui vuonna 2017 yhteensä 277 liikennevakuutuksesta korvattua kolaria. Näistä suurin osa eli reilu kolmannes sattui peruuttaessa. Eniten osumia tulee parkkipaikoilla. Autokoulu Easy Driverin liikenneopettaja Ismo Rekola ei ole tiedosta yllättynyt. Hän kertoo, että parkkipaikoilla tapahtuvat kolarit ovat yleinen ongelma. –Niitä ja muita kolareita tapahtuu todennäköisesti paljon enemmänkin kuin tuo 277. Voidaan vain arvailla kaikkien niiden kolareiden määrää, joita ei ilmoiteta mihinkään. Toiseksi yleisin kolarityyppi on jokin muu vahinko, kuten kylkikosketus tai pysäköityyn autoon törmääminen. Myös peräänajoissa kolisee melko paljon. Liikennevahinkoraportin mukaan niitä sattui vuonna 2017 Valkeakoskella 40 kappaletta. Mieskuljettajat kolaroivat naisia enemmän Valkeakoskella suurin osa eli yli kaksi kolmasosaa kolareista sattui miehille. Vajaa kolmannes kolaroinneista kuljettajista oli naisia. Näin oli Liikennevahinkoraportin mukaan paitsi vuonna 2017, myös sitä edeltävänä yhdeksänä vuotena. Miesten yliedustus kolaritilastoissa on tuttu ilmiö Ismo Rekolalle. –Naiset ovat pääsääntöisesti huolellisempia ja varovaisempia kuljettajia kuin miehet. Rekolan mukaan miehet saattavat yliarvioida omaa osaamistaan. Esimerkiksi tilannenopeus saatetaan arvioida väärin, mikä voi johtaa onnettomuuteen. –Siinä olisi monella miehellä peiliin katsomisen paikka. Myös nuoret ovat fiksuja kuljettajia Valkeakosken vuoden 2017 kolarointitilastoja tarkastellessa näyttää siltä, että eniten vahinkoja tapahtui 25–40-vuotiaille kuljettajille. Toiseksi eniten kolaroivat keski-ikäiset eli 45–64-vuotiaat kuljettajat. Nuorille kuljettajille eli 18–20-vuotiaille sattui yhteensä 15 vakuutuksesta korvattua liikennevahinkoa. Kahdeksan kolaroineista kuljettajista oli alle 18-vuotiaita. Rekola kertoo, että nuorten liikenneonnettomuuksien määrä on jatkuvasti laskenut. –Se lämmittää mieltä. Toki on aina tietty prosentti, joille onnettomuuksia tulee, mutta pääsääntöisesti suunta on hyvä. Meillä on fiksuja nuoria kuljettajia. Ikä ja kokemus eivät muutenkaan aina takaa turvallista ajoa. –On paljon iäkkäitä kuljettajia, joilla ei havainnointi ole enää niin tarkkaa. Iän tuomat rajoitteet näkyvät heidän ajossaan. Vuonna 2017 Valkeakosken yli 65-vuotiaista kolaroijista valtaosa eli 80 prosenttia oli miehiä. Vältä kolhu ja ole tarkkaavainen Kun kerran parkkipaikoilla sattuu niin paljon kolhuja, miten niitä voitaisiin estää? Rekolan mukaan peruutuksissa ja parkkipaikoilla tapahtuvat kolareista suuri osa voitaisiin välttää huolellisuudella. Hän muistuttaa perussäännöistä: oikealta tulevaa pitää väistää ja vastuu on aina sillä, joka lähtee liikkeelle pysäköintiruudusta. Rekola korostaa myös sitä, että vilkku pitäisi muistaa laittaa päälle, kun lähdetään peruuttamaan tai ajamaan eteenpäin ruudusta. –Vilkku laitetaan siihen suuntaan, mihin ollaan menossa. Se kiinnittää huomion. Aika vähän sitä näkyy silti käytettävän parkkipaikoilla. Peruutustilanteissa yleinen virhe on, että kuljettaja jää tuijottamaan peruutettavaan suuntaan. –Silloin auton etukeula jää huomiotta ja osuu helposti johonkin. Peruuttaessa pitäisi muistaa katsoa joka suuntaan. Myös riittävän hidas tilannenopeus on tärkeä. Korjaus: Korjattu miesten osuus kolareista. Kolarikuljettajista suurin osa eli yli kaksi kolmasosaa on miehiä.