Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Joni Järvi ajaa talvisin satoja kilometrejä 34 vuotta vanhalla Lynxillä – poika jatkaa isänsä talkootyötä, jotta ihmiset pääsevät hiihtämään

Joni Järvi vetää pressun syrjään ja alta paljastuu musta, retrohenkinen moottorikelkka. Kun Lynx murahtaa käyntiin, ilmoille pääsee pistävänpuoleinen haju. –Aito 80-luvun kelkka. Tämä haju tarttuu vaatteisiin pitkäksi aikaa, Järvi varoittaa. Järvi on aloittamassa latumiehen urakkansa tälle talvelle. Hän tekee Yrjölästä Vallonjärvelle kulkevan hiihtoladun talkootyönä. Vanha Lynx on ollut käytössä myös isä Pentti Järvellä , joka teki latuja yhdessä Eero Kaurasen kanssa noin kymmenen vuoden ajan. Kun Joni Järvi muutti vaimonsa kanssa vanhaan kotitaloonsa Yrjölään neljä vuotta sitten, myös vastuu latuhommista siirtyi luontevasti isältä pojalle. Nyt isä auttelee välillä poikaansa urakassa. Perheessä on aina harrastettu talvilajeja. On lasketeltu ja hiihdetty – ja pidetty huoli siitä, että muutkin pääsevät sivakoimaan. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Hiihtokelpoinen, mutta ei vielä priimaa Edellisiltana Järvi on käynyt tekemässä järvelle latupohjat moottorikelkalla. Metsässä lunta on vielä vähän, eikä hyvää latu-uraa saa aikaan. Järven jäälläkin lunta on paikoin liian ohut kerros. Vallonjärvellä on kuitenkin jo paikkoja, joihin saa vedettyä hyvät urat. –Kymmenen senttiä lunta on ihanteellinen määrä. Nyt latu on hiihtokelpoinen, mutta ei priimakuntoinen, Järvi arvioi. Latu lähtee Yrjölän omakotitaloalueelta ja kulkee Vanajaveden rantaviivan kautta Vallonjärvelle. Lisäksi Järvi tekee ladun Vallonjärven viereiselle pellolle. Yhteensä lenkkiä tulee kymmenisen kilometriä. Latua täytyy käydä avaamassa aina, kun lunta on satanut. Järvi ajaa ladun läpi kelkallaan joka viikko. Vuosittain matkaa kertyy toista sataa kilometriä, hiihtokauden pituudesta riippuen. Neljän vuoden aikana kilometrejä on kertynyt useampi sata. Kaupunki kustantaa kelkan polttoaineen. –Hyvällä kelillä ladun tekeminen on mukavaa hommaa. Välillä pysähdyn jutulle hiihtäjien kanssa. Hiihtäjäkin kelpaa lisäpainoksi Höylän painoa säätelemällä urasta saa oikean syvyisen. Järvi laittaa höylän päälle painoksi kymmenen kilon hiekkaa sekä tarvittaessa tiiliä. Aina paino ei ole siltikään riittänyt. Järvi muistaa viime talvelta päivän, jolloin latu oli niin jäässä, ettei hommasta meinannut tulla mitään. –Vastaan tullut hiihtäjä hyppäsi höylän päälle kyytiin. Saatiin 80 kiloa lisäpainoa. Tuli hyvä latu, Järvi nauraa. Ensimmäiset hiihtäjät ilmestyvät saman tien Parasta jälkeä tulee, kun kelkka kulkee kiirehtimättä, 10 kilometrin tuntivauhtia. Järvi on ehtinyt latuhöylineen Vallonjärven toiselle rannalle, kun vastarannalla näkyy liikettä. –Siellä hiihdetään jo, Järvi osoittaa kahta hahmoa, jotka sivakoivat vasta vedetyllä ladulla. Kaksikko etenee reipasta murtomaahiihtoa, lapsi edessä ja aikuinen takana. Kolmaskin hiihtäjä ilmaantuu näköpiiriin hetken kuluttua. Järvi arvelee, että naapuruston asukkaat ovat huomanneet, että hän on lähtenyt latuhommiin. Onko kodeissa odoteltu latua monot jalassa? –Monesti ihmiset kuulevat, kun käynnistän kelkan. He tulevat saman tien ulos ja lähtevät ladulle, Järvi nauraa. Viikonloppuisin ja hyvällä kelillä Vallonjärvellä käy paljon hiihtäjiä. –Mukava, että ihmisillä on latu, joka lähtee ihan kotipihasta. Korkeakankaan tykkilumenlatu on auki. 2 kilometrin reitti on sekä perinteiselle ja vapaalle tyylille. Latu kunnostetaan arkisin kello 8 mennessä ja la–su kello 9 mennessä. Vallonjärvellä on perinteiseen hiihtoon sopiva latu, joka kiertää järven ympäri. Myös muiden latujen kunnostus on aloitettu, mutta lunta on maastossa vielä vähän. Korkeakankaalla on tampattu 2 ja 3 kilometrin latupohjat sekä 1 ja 5 kilometrin valaistut latupohjat. Roukossa on tampattu latupohjat kaikille 1–7 kilometrin valaistuille reiteille. Lotilanjärvelle tehdään ladut, kun jää vahvistuu riittävästi. Järvelle on tulossa noin 6 kilometrin latu, joka kulkee järven ympäri. Lisäksi on tulossa noin 2 kilometrin koiralatu, joka kulkee Kanisaaren ympäri.