Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Bensan hinta nousi yhdessä yössä – Nousut ja laskut vaikeuttavat pienyrittäjän arkea: "Osa asiakkaista menee halvemman bensan perässä jopa naapurikunnan puolelle"

Autoilijoiden kukkaro on jo jonkin aikaa kiittänyt, sillä bensiinin hinta on pysytellyt alhaisena. Torstaipäivänä tehty kierros Valkeakosken huolto- ja kylmäasemilla kertoo, että 95E-bensiiniä saa tankkiin halvimmillaan 1,42 euron litrahintaan. Korkeimmillaan bensiinin hinta oli torstaina 1,499 euroa litralta. Syynä edulliseen hintaan löytyy öljyn maailmanmarkkinahinnasta. K-Nesteen yrittäjä Merja Toivonen muistelee, että bensiinin hinta alkoi laskea joulukuun alussa. Tilastokeskuksen mukaan 95E-bensiinin keskihinta oli marraskuussa 1,58 euroa. –Maailmanmarkkinahinta on ollut pitkään alhaalla, mutta kuluttajalle se näkyy viiveellä. Bensasta maksetaan paljon veroa, ja se vaikuttaa myyntihintaan, Toivonen sanoo. Toivonen pyörittää Sääksmäentien K-Nestettä. Asemalla myytävän bensiinin hinta määritellään Nesteen pääkonttorilla. Toivonen ei osta bensiiniä itselleen, vaan toimii pikemminkin välittäjänä. Hän saa bensiinin myymisestä itselleen pienen, nimellisen osuuden. Erilaisessa tilanteessa on Kirjaskadun SEO:n yrittäjä Juha Jokinen , joka myy itse omistamaansa ja hinnoittelemaansa bensaa. Hän lisää ostohintaan vakiokatteen, joka on 3–6 senttiä litralta. Pienyrittäjän arkea vaikeuttaa se, että öljyn hinta vaihtelee. Laskua ja nousua voi tulla nopeasti ja yllättäen. Jokinen pyörittää Kirjaskadun aseman lisäksi huoltoasemaa Viialassa. Sinne hän osti noin 15 000 litraa bensiiniä ennen joulukuuta, jolloin hinta oli korkealla. Nyt hintojen laskettua Jokinen joutuu myymään bensiiniä nollakatteella. –Joutuisin myymään 12 sentin tappiolla, jos haluaisin myydä nykyisellä hintatasolla. Tappiollisesti en kuitenkaan voi myydä. Pienyrittäjän taskut eivät sellaista kestä. Jokinen kertoo, että huoltoasemia pyörittävien kauppiaiden keskuudessa suuryritysten kylmäasemat ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia. Kylmäasemat voivat myydä polttoainetta halvemmalla, sillä niille ei tule kustannuksia henkilökunnasta. –Suuret konsernit voivat myydä bensaa yhdellä kylmäasemalla hetken aikaa jopa tappiolla. Kate saadaan jostain muualta. Itsenäinen yrittäjä ei voi jättää elantoaan pelkän polttoaineen myymisen varaan. –Osa asiakkaista menee halvemman bensan perässä toiselle asemalle tai jopa naapurikunnan puolelle. Bensiinin ohessa myytävät palvelut sen sijaan ovat kilpailuvaltti. Kylmäasemalta saa bensaa, mutta kukaan ei ole vaihtamassa autoon lamppuja tai auttamassa pakkaseen hyytyneen auton kanssa. Jokisen mukaan myyntihintaa nostaa tällä hetkellä osaltaan hallituksen velvoitteet lisätä biopolttoaineiden osuutta. Bensiinissä on vuoden alusta ollut 18 prosenttia biokomponentteja, kuten bioetanolia. Viime vuonna osuus oli 15 prosenttia. Osuus nousee joka vuosi. Jokinen kritisoi muutosta. Hänen arvionsa mukaan bensiinin ja biopolttoaineen sekoittaminen ei ole ympäristön kannalta sen parempi vaihtoehto, kuin puhtaan bensiinin käyttäminen. –Etanolissa on vähemmän energiaa, joten polttoaineen kulutus lisääntyy. Lisäksi autojen koneistot kärsivät, sillä Suomessa on vanha autokanta.