Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Vuoden helmijutut: 40-vuotiaan koskilaisyrityksen jatkajalla on kova kilpailija: "Aurinko on vihollisemme"

Jari Leino on pyörittänyt perinteikästä koskilaista sähkö- ja valaisinyritystä nyt puolisen vuotta. –Täällä oli valmis yritys ja valmiit kuviot. Minä en kasvata yritystä, vaan itse kasvan osaksi yritystä, Leino muotoilee. Leino osti Valkeakosken Tolevan Jorma Ilmoselta viime vuoden elokuussa. Ilmonen perusti liikkeen 40 vuotta sitten. Perustaja on hyvillään siitä, että yritykselle löytyi jatkaja. –Olen ollut 50 vuotta sähkön kanssa tekemisissä, että siinä mielessä rupeaa riittämään, Ilmonen naurahtaa. "Erotumme osaamisella" Valkeakosken Toleva on ollut Leinolle tuttu putiikki jo vuosien ajan, vaikka hän on kotoisin Viialasta ja asuu nykyisin Urjalassa. Sähköasentajaksi valmistunut Leino teki liikkeessä ensin työharjoittelunsa 2000-luvun alussa ja sen jälkeen pitkään töitä. Kokemusta on kertynyt myös yrittäjyydestä, sillä ennen sähköasentajaksi kouluttautumista Leino työskenteli yrittäjänä paperiteollisuudessa tuotekehityksen alalla. Päätös yrittäjän saappaisiin hyppäämisestä ei silti ollut itsestään selvä. Vastuuta ja riskejä oli mietittävä tarkkaan, sillä sähköasennusmarkkinoilla kilpailu on kovaa. Leino tietää monen yrittäjän lopettaneen joko vapaaehtoisesti tai konkurssin takia. –Me erotumme monialaisella osaamisella. Teemme sähkötöitä niin teollisuudessa kuin kiinteistöissä. "Aurinko on vihollinen" Tällä hetkellä yrityksen liikevaihdosta noin 60 prosenttia tulee sähköasennustöistä ja 40 prosenttia valaisinkaupasta. Valaisinkauppiaalle Suomen pimeä talvi on tuottoisinta aikaa, ja valoisa kesä puolestaan myynnin kannalta heikointa. –Aurinko on vihollisemme. Ykkössesonki on jouluna, Leino sanoo. Jotta kivijalkamyymälä pysyisi pystyssä, sen on erotuttava kilpailijoistaan hyvällä laadulla ja erikoisuuksilla. Tolevan periaate on, että liikkeestä saa sellaisia valaisimia ja varjostimia, joita markettien hyllyiltä ei löydy. Halutessaan asiakas voi valita tuotteen suoraan valmistajan tai maahantuojan katalogista, minkä jälkeen Toleva tilaa tuotteen. –Pyrimme löytämään kaikille asiakkaille sitä, mitä he haluavat. Kivijalkamyymälä haluaa erottua suurista marketeista ja verkkokaupoista myös hyvän palvelun avulla: Myymälässä saa yhdestä paikasta sekä valaisimen että sen asennuksen. Myyjää ei tarvitse etsiä eikä odotella. Arkisia pulmia Leinon mukaan moni asiakas kaipaa apua oikeanlaisen valaisimen valintaan. Etenkin led-valot aiheuttavat edelleen hämmennystä. –Paljon mietitään esimerkiksi sitä, saako led-valoja samanlaisilla kannoilla kuin hehkulamppuja. Joillakin on vielä sellainenkin harhakäsitys, että led-valo olisi aina sinertävää, Leino kertoo. Tolevan liikkeeseen päätyy toisinaan myös asiakkaita, jotka ovat kyllästyneet markettien tarjouslamppuihin, joita täytyy vaihtaa harva se päivä. –Jos halvalla myydään, halvalla myös tehdään. Eivät ihmiset jaksa joka viikko kiivetä katonrajaan lamppua vaihtamaan. Meidän lampuilla on 2–3 vuoden käyttötakuu, Leino sanoo. Laatu vaikuttaa Leino uskoo kivijalkamyymälän pärjäävän, kunhan laatu, valikoima ja palvelu pysyvät hyvänä. Rinnalle on kuitenkin pian tulossa myös verkkokauppa, joka on ollut suunnitelmissa jo pitkään. –Asiakkaat ovat kovasti sen perään kyselleet. Ehkä ensi kesään mennessä saamme kaupan pystyyn. Tulevaisuudessa Leino aikoo keskittää yrityksen toimintaa etenkin liiketilojen ja julkisten tilojen valaisinhuoltoon. –Se on sektori, jota kovin moni ei tällä hetkellä tee. Aikomuksena on myös palkata uusia työntekijöitä. Muitakin suunnitelmia on, mutta kaikkea en vielä paljasta.